Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Talent_Youth

Roligaste fisket?

Rekommendera Poster

Vilket fiske är mest spännande och givande? Jag har en enorm förkärlek till gäddfiske, och detta i lite okända / kända vatten. Jag fiskar mest med stora vobblers på djupa vatten. Vilken svensk fiskart är mest kampvillig? Hälsningar //TY

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Gäddfisket är väl det fiske där du har en rejäl chans att få tampas med en större fisk, så jag tycker du ska fortsätta spinnfiska gädda. Mest kampvillig är gäddan på hösten när den går in på grundare vatten, och är i perfekt kondition. Köp dig ett par stycken så kallade jerkbaits som komplement, men behåll ditt vanliga spinnspö. Denna årstid letar du upp gäddan på i djupbranter utanför potentiella lekvikar. Där står gäddmadamerna på rad. Fiska långsamt med sjunkade wobblers, eller jigga. Men det ROLIGASTE fisket i skärgården är förstås spinnfiske efter havsöring, det bara måste du testa!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskekungen

Det roligaste fisket hittar du helt klart på västkusten och då menar jag makrillfisket på sommaren!! Ligga helt stilla i en båt och fiska med dörj med stagg som agn, helt underbart och så satans kul!! Makrillen vet hur man ska kämpa och det är en helt annan känsla att dra upp dom för hand istället för med ett spö!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marko K

Västkustens makrill fiske på hösten slår det mesta enligt mig gärna med bifångster som den här...:)

post-0-1394234266,7696_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marko K

Ett foto till på Tioarmade bläckfisken spöfångad hösten 2003 utanför Stora Pölsa, Göteborgs norra skärgård

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fishmaster PlusPlus

Skönt att höra att fler uppskattar makrillfisket!! Men du använder inte spö hela tiden eller?? För då går du miste om mycket roligt!! Norra skärgården-det är där som jag håller till mest med!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fishmaster PlusPlus

Skönt att höra att fler uppskattar makrillfisket!! Men du använder inte spö hela tiden eller?? För då går du miste om mycket roligt!! Norra skärgården-det är där som jag håller till mest med!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marko K

denklarade sig från grytan för vi skänkte den levande till Universeum Akvariet i Göteborg, men tyvärr så dog den några dar senare när dom släppte i han i den stora bassängen. Hade varit coolt att ha en egen firre/blötdjur att gå kolla på. se mer bilder på http://www.aldaweb.net under fotoalbum/havsfiske Mvh Marko K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina bilder! Bläckfisken såg ut som face huggern i filmen Alien när han låg i den genomskinliga burken.. Hua, för att få den i nyllet en morgon.. Nä, de där djuren skall nog bo där dom bor... DJUPT NER!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fgh

Fan va man längtar nu till första makrillhugget.... den känslan finns det inget som slår!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Flugfiskarn

De bästa fisket är såklart flugfiske i stömmande vatten, med torrfluga efter vakande HARR och ÖRING. Finns inget bättre!! Om ni inte provat så gör det!!! Mvh Flugfiskarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse Söderkvist

Testa att flugfiska makrill så ska ni få uppleva ett spännande fiske!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gaisarn

Makrill ska fiskas med dörj/pelk! Med stagg som agn!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med föregående skribent!! Här har ni en som är obesegrad mästare i makrillfiske de senaste 7-8 åren!! I kompisgänget då alltså...kan ju bara säga att dom börjar tröttna.. :lol: :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marko K www.aldaweb.net

Var ute vid Vinga och fiskade igår Söndag 13 Juni vi tre som var ute fick 20 makrillar, så det verkar som makrillen kommit in i stim redan. Fick även små torsk, vitling, gråsej, berggylta, bottensimpa, Tobys, fjärsing tot 8 arter inte dåligt. Fast dom flesta hade precis lämnat romstadiet kan tyckas :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns mitt Minst roliga fiske... Vi skulle tillsammans med en kompis åka ut till Almagrundet och dra upp några feta torskar.. Vi åkte ut och det var bra väder, väl ute började vi fiska och torsk efter torsk landade i en balja.. Efter ett tag började det gå lite vågor och båten (som var rätt stor) började rulla fram och till baka... Samtidigt så gjorde sig torskarna sig påminda genom att lukta just TORSK! Efter ca 1 timme låg jag som ett gem över relingen och kalvade, sedan kom polaren och sa att han vore tacksam om jag kunde gå till andra sidan båten och spy, därför att jag nu hade motvind... Usch. Nåväl, väl nere i kojen så sommnade jag fridfullt bara för att väckas av farsan som erbjöd en leverpastejsmörgås.. Resultatet var givet, upp på däck igen, denna gången så kalvade jag i medvind... :-) Väl iland så gungade marken under mig i åtskilliga timmar... //TY

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marko K

Ett foto till på en lustig krabat...

post-0-1394234279,2259_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lill-Pilkarn

Under Tjörnbron e lite överskattat. Testa alldeles nordväst om Pater Noster, utanför sista lilla kobben. Där ligger makrillen å jagar sill. Hur mycket som helst att fånga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gurra

Vad många det är som dörjer makrill?Själv sitter jag gärna i morfars eka med ett känselspö i näven.Finns inget roligare än när de kommer ett stim och hugger... :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Roligaste fisket är jiggfisket efter grov abborre. Fiskar på uppåt 1,6-1,7 kilo. Den fisk i Sverige som är starkast. Det är nog Sutare och Karp. Gäddor, Lax, och Havsöring är mycket klenare i kilo räknat. Skillnaden i karp och sutare är att dom inte går upp och hoppar. Utan att dom gör härliga rusningar. Sutaren är inte ens trött när man sen släpper i den. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guran

Då har du nog inte provat 1-kilos makrillar.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marko K

Grym storlek på makrill Fångad 040730 med häckla vid Pölsan

post-0-1394234300,2668_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att sutare är en fighter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute på sutarmete inatt. Lite tidigt, men suget blev för stort ...

Ingen sutare blev det, däremot en 2 -kilosgädda medan jag höll på att sträcka upp linan på 1a spöet. Sedan dött till kl 8 imorse. Då skrek det faan i ett av larmen. Upp som ett skott ur sovsäcken, raglade ner o greppade spöet. Fortfarande försvann linan från rullen på ett underbart sätt. Mothugg. Kände direkt att nån sutare det är det INTE.. tog in kanske 10 meter innan fisken gick upp i ytan. Fast det var en andjävel. Perfekt krokad i näbbgipan. Tog det lugnt o fint vid drillningen och det verkar som den klarade sig bra, även om just den pippin nog inte kommer tillbaka för att äta boilies i första taget. Fast som svar på ursprungsfrågan i tråden: Karp, ål o sutare är nog de fiskar jag tycker är roligast. Dom ger en jäkla valuta för storleken så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar trolling efter Lax, Öring och Röding. Det kan man fiska året om. Här drillas det för fullt.

post-22587-1394235023,071_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...