Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Johan77

Svårstartad VP2002

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi har en Volvo Penta modell 2002 från -89. Under förra säsongen så blev motorn gradvis alltmer svårstartad, och från i höstas så verkar det varken bli sämre eller bättre med den saken. Man kan behöva köra startmotorn uppemot en halv minut innan den överhuvudtaget visar något tecken på att vilja starta. Och när den då väl gått igång till slut så svarar den inte alls på gasen, varken med växel ilagd eller med tomgångsgas. Efter ett tag, oftast ½-2 minuter så börjar den sakta komma upp i varv, efter det så funkar den som vanligt (som man förväntar sig). En sak som hjälper att få igång motorn, är att använda kallstarten, då går den nästan alltid igång på några sekunder (som man förväntar sig), och likadant om man innan ett startförsök pumpar manuellt med matarpumpen. Men såhär ska man ju inte behöva ha det.

När motorn nyligen varit startad så går den igång med lätthet, oftast även om den är kall. Annars är det just när den är kall och inte körd på några dagar som den blir kinkig att starta.

Det har inte spelat någon roll om det varit 30C ute eller 0C för den delen, vi kan inte märka någon skillnad alls. För övrigt går motorn som en klocka med bra kraft.

 

Vi har gått igenom motorn ganska grundligt under hösten, men utan resultat.

 

Vi har säkerställt att det kommer ren diesel hela vägen från tanken till matarpumpen. Och att inga förträngningar finns i slangar/rör fram till denna. Tankens avluftning har fri passage. Tanken är i syrafast och cirka 6 år gammal. Pumparnas returledningar är dragna med rör original direkt tillbaka till finfiltret. Systemet har vi avluftat många gånger enligt konstens regler efter att ha demonterat/monterat alla olika delar och försäkrat oss så gott det går att kopplingar och andra anslutningar är täta.

För- och finfilter har vi studerat och dessa har inte visat något tecken på varken smuts eller vatten, men vi har givetvis ändå bytt dem än en gång för att utesluta dem i felsökningen.

Inga tecken på vatten i motorn någonstans, det enda vi har funnit är pyttelite korrosion i den gamla original matarpumpen, som vi alltså bytt nu. Matarpumpen bytte vi för att även kunna utesluta den.Samt så har vi kontrollerat kompressionen (mätningen gjordes vid 0C och båda cylindrarna visade lika och godkänt, dock lite i underkant men alltså vid 0C).

Spridarna är provtryckta och rengjorda och utlöser vid 195kg båda två, och med fin spridarbild).Högtryckspumparna (2st) är också provade i testbänk hos fackman och dem var det inget fel på heller tydligen.

 

Som sagt, den bästa ledtråden vi har i den fortsatta felsökningen är det faktum att kallstarten tydligt avhjälper fenomenet, då motorn nästan alltid går igång på några sekunder (som man förväntar sig), och likadant om man innan ett startförsök pumpar manuellt med matarpumpen ett litet tag.

 

Både vi och fackmän verkar inte komma någon mer vart, fantasin sätter gränsen för vad det kan vara för fel. Så nu blir vi jätteglada för varje tips vi får, hur långsökt det än är. För förmodligen är det just ett långsökt problem, och inte otroligt att det dessutom är enkelt när man väl kommer fram till det.

 

Vi hoppas på tips från er andra medlemmar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har förvisso inte någon direkt kännedom om hur

VP 2002 ser ut i detalj inuti. Vad jag kan bidraga med

härhör från min OM 636. Om motorn (likt min) har

centrifugalstyrd förställning av insprutningen kan

vikternas infästning ha fastnat då kan du få ett fel

likt det du beskriver. Jag utgår från att du/ni kollat så

att fördelarpumpens inställning inte är rubbad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar den med kallstarten anser jag att motorn är OK. Kallstarten är ju till för just att hjälpa till vid start. Att det sedan tar tid att få den att gå för fullt är väl anledningen till det seriösa felsökandet.
 
Det verkar ju vara ett bränsleproblem trots bytet av matarpump. Motorn går sannolikt för magert de första minuterna. Kan du fortsätta att ge den kallstart så den knallar med högre varvtal när den är kall?
 
Vissa dieslar är från början byggda med seg start och där har man satt in glödstift så en diesel utan glöd är ju ibland lite seg i start som kall medan den startar direkt när den är lite varm.
 
Kan det vara så att den går lite väl magert för jämnan. Den tenderar aldrig att svartryka antar jag. Kan det finnas möjlighet att ställa upp högtryckspumpen?
 
Har du rådgjort med Fredrik på Drevia? Kolla in det på deras sida och TIPS/FORUM. Intressant att följa hur det går. En fantastisk beskrivning du gjort över felsökningen!  
 
Ett bra sätt att se om det är bränsleproblem som gör en diesel svårstartad när den inte gått på ett antal timmar (dagar) är att börja med att avlufta och se att det kommer diesel uppe vid spridarna. Startar den då direkt är det bränslet som tar tid att komma fram av nån anledning, ofta matarpumpen, som dina indikationer att det gick bättre att starta genom att manuellt pumpa. Men det kanske är nåt annat fel trots allt. Eller att den pumpen ni stoppade in också är kass. Har ni provtryckt bränslesystemet? Man ser ju inte en läcka som suger luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del 2002:or har problem med att dieseln rinner tillbaka till tanken. Man får då köra länge på starten. Probllemet löses genom att montera en backventil före pumpen. Ett annat tipps är att köpa en ny matarpump. Drevia har nu ett nedsatt pris på strax under tusenlappen. PÅ höst och vår skall dom här maskinerna startas med kallstart. Dom är mycket snålt ställda från fabrik. Svarar motorn dåligt på gaspådrag efter start (en till två minuter varmkörning) kan man skruva på bränslet ett halv varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har inte alltid varit sådan här. Innan vi började märka av en försämring så startade den utan kallastart (visste inte ens att det fanns!) på några sekunder (som man förväntar sig), oavsett utetemperatur.

Inte ens marinservicefirman nämnde något om att det fanns en sådan funktion, det kom han på först när fantasin strandat och fakturan sakta närmade sig femsiffrigt. Lite trist, men men… 

 

Om motorn har centrifugalstyrd förställning av insprutningen vet jag inte. Motorn har 1st högtrycks insprutningspump till varje cylinder. Pumparna har shims monterade mot motorblocket och vad vi hört så är denna tjocklek avgörande för motorns funktion. Vi har dock aldrig haft loss högtryckspumparna under den tiden då motorn blev allt sämre. Först i höstas demonterades bägge två och lämnades in för provning. Sedan monterades de åter med samma shims, och motorn blev varken sämre eller bättre. 

 

Det går inte att ge motorn kallstart under tiden man försöker starta den, detta måste göras innan vad jag vet. Man ställer gasreglaget med tomgångsgas och drar i motorstoppet, sedan är det klart att försöka starta motorn. 

 

Avgaserna har ingen tendens till att ryka svart, avgaserna ser fullt normala ut.Drevia har vi inte haft kontakt med, inte än i alla fall. Bara lekmän och en marinservicefirma har låtit kunskaperna och fantasin spela fritt. 

 

Den nya matarpumpen är en kopia, då Penta tydligen har slutat tillverka originalpumpen själva. Det positiva är dock priset, tror jag gav 700kr för en ny komplett pump hos vår marinbutik, till skillnad mot en bantad reparationssats som gick lös på 900kr. Jag funderar på hur bra backspärrfunktion dessa matarpumpar har? Kan det vara värt att prova att montera en extra backventil i anslutning till matarpumpens inlopp? Vad ska man helst köpa i så fall? Har ingen aning själv. 

 

Vi har inte provtryckt bränslesystemet ännu. Egentligen borde vi väl ha gjort det bland de första sakerna vi gav oss på, innan marinservicefirman började sätta på taxametern, men det har vi alltså inte gjort. Räcker det i så fall att provtrycka med luft med någon tiondels bar? Har ni något tips här kanske? 

 

Fenixen, vad menar du med detta? ”Dom är mycket snålt ställda från fabrik. Svarar motorn dåligt på gaspådrag efter start (en till två minuter varmkörning) kan man skruva på bränslet ett halv varv.” 

 

Kan man helt och hållet utesluta problem med ventilerna? Ska höra med marinbutiken imorgon om de har någon bra backventil som jag kan sätta in snabbt och lätt. Hade varit guld värt om det faktiskt är ett så simpelt problem. 

 

Trevlig helg på er!

 

Senast ändrad av Johan77 | 25 januari 2008 | 20:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur en 2002:a funkar men när du nämner högtryckspumparna så verkar det vara samma konstruktion som på en MB lastbil som jag felsökte och då visade det sig att kompritionen gick ut genom tätbrickan till spridaren ut i bränslet.....

Hade samma sympton på min BMW diesel och då var det oringen runt bränslefördelaren som tog tjuvluft och det gjorde att bränslet sögs tillbaks vilket gjorde den förbannat svårstartad...

 

Senast ändrad av illern1 | 25 januari 2008 | 21:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Min 2002:a startar jag med ca halv gas och sedan ut och in med stoppen. Kallstarten släpper när oljetrycket kommer. Jag tror du kan hitta backventiler hos rörfirmor. Fler har haft detta problem, speciellt om tanken ligger lägre än maskin. Min motor blir väldigt svårstartad om jag inte gasar den tillsammans med kallstarten speciellt på våren, men jag har också tomgången lågt ställt för att spara drevkopplingen (slits lätt ner på dessa drev pga avsaknaden på gummidämpning på tidiga ex). Volvo hadde problem med utsläppen på 2000 serien när dom lanserades och fick  tillbaka motorer från södra europa som inte klarade utsläppen, så man ställde inte på bränslet mer än absolut nödvändigt, dock skall dom starta med kallstart även om dom är snålt ställda. Min 2002:a var när jag köpte båten orolig på tomgång och luktade illa och hadde oljeförbrukning. Förbränningsrummet var fullt i sot och kocks pga slitna ventilstyrningar ochtrasiga tätningar. Efter jag gjort topprenovering går den nu helt perfekt

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du verkar bra på felsökning (logiskt tänkande). Det som är så bra är att du har lätt att beskriva vad ni gjort.
 
Vi har själva haft svårigheter med start när motorn inte gått på ungefär ett dygn. Det anses vara bränslebrist och att matarpumpens backventiler inte sluter riktigt tätt. Eller på något annat sätt luft tagit sig in i bränslematningen. 
 
På vår båt har jag gjort en enkel åtgärd som möjliggör  trycksättning av tanken.
 
På luftslangen till tanken har vi satt ett T-stycke och ett par ventiler. Man kan genom att stänga utloppsventilen blåsa in med lungans kraft eller en luftmadrasspump så man får lite övertryck i tanken. Genom att stänga ventilen på slangen man blåser in luften i så behåller tanken sitt övertryck. Vi har användning av det varje vår när vi ska pumpa fram diesel med den gamla matarpumpen. 
 
Gör du som vi gjort har du en provtryckningsmöjlighet. Antingen kan du se om det pissar ut diesel på nåt ställe eller du kan koppla in en manometer. Själv har jag en manometer från en blodtrycksmätare i verktygslådan. 
 
Att din motor inte ryker svart i något läge är indikation på bränslebrist. En diesel i högsta effekt kan ge lite svartrök.
 
Att det tar lång tid vid start när du inte använder kallstarten är bränslebrist.
Det dumma med det här felsymptomet är att bränslet kan rinna tillbaka ungefär lika snabbt som motorn kallnar. Vad är då orsaken? Är det att motorn blivit kall eller är det att bränslet runnit tillbaka. Sätter man då tanken under tryck och motorn startar direkt var det något med matarpumpen eller att det är tjyvluft i bränslematningen.
 
Eller isolerar man motorn så att den behåller värmen längre tid och den startr bra då är det nåt med kompressionen. Varm motor= lättare start.
 
Lycka till med fortsättningen! 
 
Du löser nog detta! 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller 2002 säger manualen att man ska ge full gas innan man drar ut och skjuver in stoppen. I annat fall går inte kallstarten in, utan man startar bara med ökat gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag skulle tro att det är något fel i kompritionen.

Efter som den tänder efter ett tag,så tyder det på att när den blir lite blöt så tätar den och tändet.

Jag rekomenderar att du tar ett kompprov

 

MVH L-Å

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är ingen fena på dieselmotorer, med med liknande symtom på en bensinmotor skulle jag (som flera redan varit inne på) definitivt misstänkt felande backventil i bränslepumpen (matarpumpen) om nu konstruktionen är sådan att ventilen är integrerad i pumpen. Syftet med ventilen är ju precis att hålla uppe matartrycket fram till motorn så att den kan starta direkt och problemfritt även efter ett (längre) stillestånd. Om din nya pump inte klarar detta (nytt är ju som bekant ingen garanti för felfritt) så kan du ju antingen byta den igen, eller montera en separat backventil. Jag själv skulle nog vilja ha en fräsch pump...

 

Ja, det var mina spontana ideer. Hoppas det fixar sig för dig.

 

MVH

Swede21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har också en 2002:a som jag nyligen monterat i båten (allegro 27) Jag upplever också den som svårstartad, man får köra länge med startmotorn. Jag har en elektrisk matarpump liggandes som jag ska prova att montera in för att se om det blir skillnad. Min är svårstartad när den är kall.

Skickar lite länkar.

http://www.volvo.com/volvopenta/global/en-gb/marineengines/out_of_production_engines/

 

http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta

 

http://www.motoren.ath.cx/

 

// wirre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har också en VP 2002 som, när den är kall, är mycket svårstartad om man ej använder kallstarten. Med kallstarten aktiverad startar den dock direkt (brukar ge ungefär halv gas i friläge) och man får tvärtom vara snabb och dra av frilägesgaspådraget för att inte varva den för hårt vid start.

 

Förstod jag dig rätt om den beter sig som den skall efter start när du använder kallstartsfunktionen eller går den ej upp i varv då heller? (Om jag ej använder kallstarten har jag samma problem.)

 

Eftersom motorn går som den ska när du väl fått igång den har jag svårt att tänka mig att du ha något kompressionsproblem som någon gissade på.

 

Jag har helt enkelt vant mig att använda kallstarten då motorn är kall - antagligen är det väl dessutom så det är tänkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi har inte hunnit ge oss på något mer än. Men funderar mycket och läser ivrigt alla inlägg.

 

Kompressionen är kontrollerad i höstas vid cirka 0C. Trycket (ej omräknat till högre temperatur) var i underkant men i alla fall godkänt och lika stort i båda cylindrarna.

 

Jag skickade ett mail till Drevia i Lysekil och frågade efter en lämplig backventil. Det fick jag inget svar på, däremot tyckte de att det lät som om matarpumpen inte fungerar som den ska gällande backspärrfunktionen, om det nu alltså är så att bränsle rinner tillbaka genom denna vid stillastående. Ett tips från Drevia är annars, om jag inte reklamerar pumpen förstås att sätta in en blåsa som utombordare har på sin bränsleslang, något som dessutom underlättar avluftningen. De sa bara att de vet att det fungerar bra, men utan att ha hunnit testa det själv så undrar jag ändå hurpass bra backspärren är i en sån blåsa?

 

Vilket arbetstryck har en typisk matarpump? jag har ingen aning, men kan det vara 0,1bar kanske? I så fall kan det ju inte vara lätt för en backventil med lågt öppningstryck att hålla 100% tätt dessutom. Dessa båda egenskaper strider väl generellt mot varandra.

 

När jag funderar vidare på detta så slår det mig att läckoljerören ju går direkt tillbaka till finfiltret (alltså inte via en slang till tanken som en del har det), så det finns väl ingen risk att tankens luft kan ersätta bränset? Jag tänker att om hävert uppstår så måste väl utrymmet ersättas av luft, annars torde väl bränslet hålla sig kvar, då med ett litet undertryck jämfört med höjdskillnaden till tankens nivå?

 

Hursomhelst, nummer ett blir nog att trycksätta hela bränslesystemet från tank till motor och noga söka efter läckor, för att bättre kunna utesluta tjuvluft i bränslet.

 

Hälsningar Johan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju stor yta på membranet och man kan ju jämföra med kraften som man handpumpar med handtaget. Jag tror på din gissning. Troligen inte mer än 0,1 Bar.
 
Då blir det ju som du misstänker svårt för en stackars backventil att hålla tätt. Det är ju inga stora tryck som kan öppna en liten kula så fjädern måste vara mycket klen och det mothållande trycket likaså inget att hurra för. Därav mångas problem med extra vevande vid start av motor som stått ett dygn eller så. Extra kallstart och full gas ger snabbare återhämtning av återrunnen disesel. 
 
Trycksättningen av tanken ger bra möjlighet att utesluta luftläckor. Det ger dessutom möjlighet till tankning under färd utan att hänga utanför relingen och försöka hälla den rätta vägen. Försök det när sjön bryter akterifrån.
 
Nu kan man bekvämt häverta i via T-stycket på luftslangen tll tanken från en jeepdunk. Eller från extratankar som placeras där de är minst ivägen genom en en manuell eller elektrisk pump. Med ett sånt arrangemang har man dessutom möjlighet att vid luftning låta den elektriska pumpen från extratanken pumpa in tryck i huvudtanken och lufta med det tryck man då får upp.
 
Lite slangdragning som man har god nytta av vid flera tillfällen säkert. Observera att trycket från extrapumpen måste hållas extremt lågt då en tank inte tål något större övertryck. Ungefär som en madrasspump eller några tiondels Bar. 0,1 Bar ungefär en meter dieselpelare.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vart kan man finna en lämplig backventil tro? Det verkar knivigt värre (förståligt tyvärr).

Har försökt med Drevia och www.esska-teknik.se men ingen av dessa har i alla fall någon produkt som är i närheten av att kunna klara uppgiften.

 

Det säkraste alternativet kanske är att installera en vanlig liten handventil i driekt anslutning till pumpens inlopp, som ju då garanterat håller tätt i alla fall. Haken ;) är ju då bara att man då måste ner vid motorn varje gång man ska starta, och varje gång man lämnar båten.

Eller om det finns någon prisvärd elektrisk donventil som är gnistsäker och lämplig för diesel?? Hade ju varit fiffigt att bara kunna trycka på en strömbrytare som man monterat lättåtkomligt, exv en ip-kapslad ute i sittbrunnen ;).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för material och dimension på ledningen som du eventuellt tänkte montera backventilen på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni missar en sak i ert resonemang, en matarpump har TVÅ backventiler, och att bägge skulle läcka är knappast troligt!

Jag håller nog en slant på att det är otäthet någonstans i bränslesystemet, som ju kan lokaliseras med trycksättning av tanken.

Dieselmotorer SKA normalt startas med fullt gaspådrag och aktiverad kallstartsknapp, då går den igång! Visserligen måste det finnas bränsle i hela systemet då, så läcksökning är ett måste.

För att helt slippa problem av denhär typen så kan man montera en LUFTFÄLLA, som tar omhand all luft och sänder det tillbaka till tanken och endast ren o luftfritt bränsle kommer till insprutningspumpen! Det innebär också att ALDRIG MER behöva pumpa o söla efter filterbyte! Luftfällan förser motorn med bränsle tills all luft är borta från filter o ledningar.

Lycka Till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

En tanke vad gäller startproblem med VP-dieslar.

Om man misstänker att matarpumpen inte håller tätt kan man då inte köra på nyckeln med stoppknappen intryckt ett par sekunder och på så sätt trycksätta systemet. Sen glödar man som vanligt och startar. Eller glödar först sen stoppknappen intryckt och när det gått ett par sekunder släpper man bara stoppknappen utan att stänga av startmotorn. Kan detta fungera????

Jag har inte själv detta problem men fel på backventilen i matarpumpen är ju inget ovanligt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...