Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Tomas

Evinrude 60 hk -94

Rekommendera Poster

Gäst Tomas

Motorn går och startar perfekt men varningssignalen som betyder att den inte får olja ljuder. Motorn blev i höstas helt vattendränkt under flera timmar men startades omgående och kördes under lång tid innan varningsignalen började. Motorn har varit i värmeförvaring under hela vintern och pumpen har plockats ner men något synligt fel har jag inte kunnat konstatera. Vid testkörning förra helgen konstaterades samma problem. Verkstan säger köp ny pump = flera tusen :-. Något tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas

Tack för att du svarat. Det tog drygt en timme, först tömde jag cylidrarna på vatten sedan var den trög innan den tände på alla tre. När den väl startade ordentligt så har den varit lika lättstartad som före badet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde nog ha låtit den självtorka nån vecka innan du provstartade. Så gjorde jag med min förra motor. Jag skruvade isär bränslefiltret och försökte tömma bränsleslangarna på allt. Tömde cylindrarna och drog runt svänghjulet minst 100 gånger tills det inte skvätte ut något vatten mer. Sen bytte jag också oljan i drevet iom att det kommer vatten uppifrån riggen ner i huset. Bytte också tändstift. Sen lät jag den stå en vecka och sen dess gick den klanderfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nick

Hej Koppla bort den separata oljepåfyllningen och blanda direkt i bensinen istället, summern du hör varnar inte för att motorn inte får olja däremot varnar den för att oljan är slut eller att motorn går på maxvarv. 9 av 10 motorhaverier på denna motortyp beror på att motorn ingen olja får ( har själv drabbats på en sån motor som du har). Det är bara att plugga oljeintaget ( slangen ) o sen blanda i bensinen direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst JJ

Hej, min har inte legat under vatten men jag har samma strul, i o f sig så larmar den bara någon enstaka gång men eftersom jag märkt att den drar för lite olja tänker jag också plugga igen och blanda soppan själv. Nick: Om man nu gör detta så undrar jag hur man stänger av larm funktionen som jag antar kommer tjuta då man stryper oljetillförseln!? //JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara instämma. Vår Evinrude 60 hk 1995 skar till slut efter att ha nypt vid några tillfällen. det var separatoljesmörjningen som lagt av. Vi borrade om cylindrarna och satta in nya kolvar allt till en rund summa, men nu går motorn som ett skållat trool - OCH oljan direkt i bensinen tack. Vilken skitkonstruktion - aldrig mer OMC...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nick

På motorn finns det en koppling som du kan dra isär så har du stängt av larmet . Eller be ngn på marinan dra isär kopplingen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jim

På tal om OMC's VRO (olje blandning), är det bara att koppla bort eller måste man göra något annat (förutom att blanda själv) ? Har för mig att jag har läst (på något forum) att man behövde göra något med motorn för att det skulle bli bra. mvh /jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Karl

Gjorde inte jobbet själv utan marinan fixade det åt mig, men det enda jag kan se är att dom pluggat slangen där oljan går in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...