Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
fredddan

Fernissa eller båtlack?

Rekommendera Poster


Jag ska bygga en plywood båt och ska måla skrovet innan jag lackar den tänkte jag men vad ska man ha för lack efter att man målat den? Fernissa eller båtlack, vad är det för skillnad egentligen? Jag är mycket okunnig och skulle vara tacksam för alla bra tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på vilken färg du har vad man skall använda. Men ska du verkligen lacka en målad yta? De färger jag stött på så kör man bara med primer sedan färg. Fernissa kan man använda en sådan gång men då innan du målar för att lättare kunna ta bort färgen om du ångrar dig. Så inte färgen tränger in i trät.

 

På min båt så är det någon slags mönja (rötskydd) primer ett par lager sedan bottenfärg under vattenytan. och ovan linolja och sedan färg. I sommras så hade jag bara primer under  vattenlinjen också då jag bor långt upp (sundsvall) och använder min båt ofta så blir det inte någon beväxtlighet ändå.     

 

Marcus

 

Senast ändrad av makke_the_muss | 23 januari 2008 | 08:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Men halllååå....hold your horses!
Sa du plywood?
Då skall du inte måla med vad som helst och absolut inte fernissa.
Om du skall ha kvar naturliga träytan/nyansen så skall du ha tvåkomponent lack. Fernissa är oljebaserat och det biter inte på plyfa. Du kommer att ångra dig. Jag vet, jag har haft plyfa i skrov tidigare. Å fick en massa dumma råd innan jag kom på det enkla. den långa vägen.
Om du skall måla med målarfärg så behöver du inte ha något uppepå om du inte vill ha den där extra djupa glansen. Då skall du inte ha klarlack  utan återigen 2 komponent lack. 
Men varför lacka uppepå färg? 
 
Skall du måla under vattenlinjen skulle jag inte ge mig utan att stryka den med vanlig epoxi först på rent trä dvs inget annat under. Sedan målar du kulör med 2komp färg på epoxin. Man måste rugga upp ytan lite innan färgen och tvätta av med T-röd eller kanske aceton. 
 
Lycka till och hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman, allvarligt...

Det går visst att använda enkomponentsprodukter på plywood, men däremot KAN man använda tvåkomponentsprodukter som är slitstarkare och tål UV-ljus bättre, men är svårare att applicera snyggt och har andra krav på arbetstemeratur. Och tvåkomponentsfärg kan man inte använda under vattenlingen som du beskriver det, den blåsar sig!

 

Blymönja - som tidigare rekommenderas - är förbjudet att använda och går inte att köpa i Sverige då det är giftigt och miljöfarligt. Det hör inte heller hemma på en plywoodbåt.

 

Så, nu när du vet hur man inte gör - hur gör man ;-)

Jo.

Du kan måla skrovet med enkomponentsfärg eller tvåkomponentsfärg. Du kan också fernissa skrovet om du vill att det ska synas att det är trä i skrovet. Både ock är inte tanken. Detta gör du ner till vattenlingen. Under kan du behandla med epoxy - gärna ren marinepoxy typ West, NM eller liknande - och sedan måla vanlig bottenfärg.

 

Och som kuriosa i sammanhanget - ursprungligen var fernissa ordet för många lager med kokt linolja som man lät härda till en hård blank yta (tar tid, inte speciellt blankt heller...) men idag använder man ordet fernissa för båtlack. Same shit, different names, alltså. Men sedan finns det en uppsjö olika båtlacker och fernissor med olika bas, olika egenskaper och olika priser, men det är en heeelt annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej då vet jag. Jag hade faktiskt tänkt att täcka hela båten med epoxy  för den är ändå inte så stor (3,5-1,20). Men om jag vill ha en lite mörkare trä färg på båten hur gör jag då? Kan man  betsa båten innan man epoxy behandlar den? Eller får man helt enkelt leva med att man inte kan  göra färgen mörkare eftersom man måste lägga epoxy på rent trä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör kunna betsa med en spritbets, men träet blir mörkare när du lägger på epoxyn också. Testa med att lägga på lite vatten på, då ser du färgen som blir ungefär.

Oljebaserad bets och lackbets ska du inte använda före epoxyn.

Om du ska ha mahognyfärgad bets - kolla in Hempels mahognybets, tror den kulören är OK. Internationals dito är lila! Herdins är inte avsett för utomhusbruk, Marstrandsbets är oljebaserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Peter_K
Utan att vilja gå i polemik \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
så säger min egen erfarenhet att 1 komp lossnar. Har inte fått blåsor med 2 komp under vattenlinjen. Det kanske beror på fabrikat eller  något annat som finns i olika plyfa sorter?
En annan bra sak med epoxin är att den är så hal så inget fastnar på den, behöver ingen bottenfärg, dvs  antifouling mot beväxning. Jag målade över en epoxiplastad glasremsa som låg i vattenlinjen med extra epoxi och se där kom det aldrig någon beväxning. Nu har båten i.o.f.s inte legat stilla i saltvatten utan varit på gång så det kan ha haft en viss inverkan. 
 
Ang benämningar så är det så att det finns fortfarande oljebaserad fernissa som skiljer sig från de kemiska lackerna. Och den oljebaserade släpper från plyfan och fastnar inte på annat än rent trä, den släpper från epoxin också. Så även 1 komp färg som jag provat, medan 2 kompen blev kvar på epoxin.
Aannars har du rätt och jag skulle också betsa innan någon form av målning. 
Hälsningar,\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville bara komentera så ni inte tror jag är galen :). Visst är blymönjan giftig och olämplig att ha på. Skrev bara hur det var på min båt som förmodligen är målad för jättelänge sedan  av någon annan, så att det syndes vilken ordning. Tilläggas är att min båt inte är i plywood heller. Men nästa gång det är dags för skrapning så blir det inte mönja igen utan något mildare alternativ.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i ärlighetens namn inte testat att måla med tvåkomponentslack under vattenlinjen, orsaken är att ALLA tillverkare avråder från det. Men om det funkar ändå så må väl det vara hänt - men det är dumt att chansa tycker jag.

 

De lacker du talar om är faktiskt egentligen inte fernissor, även om de kallas det. En lack består av olja (syntetisk, mineral, vegetabilisk) och torkmedel (sickativ), vilket även en lack som Le Tonkinois gör - även om det kan kallas fernissa och är den närmaste en traditionell linoljefernissning du kan komma. Och den funkar utmärkt på plywood, det har jag däremot testat!

 

...å att betsa innan man målar känns onödigt.

Bättre att göra det när man ska lacka med en klarlack. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...