Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
forgus31

Vi är inga lortgrisar

Rekommendera Poster


Ibland när jag läser på MG kan jag få en känsla att det skulle vara lite coolt att strunta i miljön.
 
Det finns de som gärna skriver att man kan åka från ostkusten och köpa extra bra giftfärg i Norge t.ex. Det är ingenting att försöka få andra att ta efter och vi MG:are framstår större lortgrisar äv vi är. Det är fritt att köpa men det är inte rätt att måla ett onödigt kraftigt alternativ och förstöra i onödan. Med lite precision i färgvalet får man ändå avsedd effekt.
 
De flesta på MG är inte miljöfrånvända utan försöker välja det skonsammaste alternativet inom rimliga prisramar.
 
Vi väljer ett rimligt skonsamt alternativ!
Vi är inga lortgrisar!
Vi försöker se en ljusning i jordens framtid!
 
De som inte håller med är en lortgris. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK ska jag bli först till att stämpla in som Lortgris då da...

 

Åker båt med stor bensinslukande V8a, tankar inte alkylat för att det inte finns på pump och för att det är dyrare... Botten är säkert inte målad med den miljövänligastefärgen.. Tillika d har jag en högst onödig leksak en vattenskoter som drar massa soppa och går fort.. Inte miljövänligt något av d men roligt d är d..

 

Nästa bil jag köper kommer förmodligen att bli en Suv eller jeep, för att jag tycker att jag behöver d.. Och så forsätter min lifshistoria, om jag då är en lortgris pga mina val av fordon så borde du titta ut en stund och se vad andra åker i...

 

Alla borde väl få ha de fordon dom vill utan att bli klassade som sämre människor bara för d...

 

/Rexco

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte att du ska sälja de trevliga leksakerna. Men det är inte fel att hänga med i de rädda-jorden-insatser som vi inte undgår vad vi än läser. Nästa gång kan det vara lite mindre kul att välja det törstigaste alternativet. Speciellt om man blir lite udda figur bland alla medvetna miljönissar. Men tills vidare - brumma på med virvlar i tankarna.
 
Själv är jag inte heller fri från lortgrisstämpel men kan jag göra en förändring som miljön mår en liten gnutta bättre av så tänker jag iallafall på det. Sen om jag handlar därefter garanterar jag inte. 
 
Lite bättre för varje nyköp.  
 
Jag tycker inte det är coolt med miljöförstöring och skäms över mitt bidrag till koldioxidmolnet från min bil/mc/båt/gräsklippare/flygresor osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite intressant ang bottenfärg, förra säsongen var min tredje med Mille Light, dvs godkänd självpolerande ostkustfärg på botten. Jag tycker den fungar bra, faktiskt. Har legat i Mälaren(Liljeholmen) och i en vik i  närheten av Nynäs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner precis som dig Forgus, och jag måste även passa på att flika in - även om lite OT, så är det förvånansvärt många fritidsbåtsägare som verkar måna om nå'n sorts fullständig anarki med slagord som rör inte mitt båtåkande - jag bestämmer själv vad jag får och inte får... T.ex. då fri fart, ingen promillegräns osv. Jaaa - ni vet, listan kan göras lång!

Det tycker jag är tragiskt, med tanke på det ansvar som vi istället borde ta, för att hjälpas åt att bevara möjligheten till ett berikande fritidsintresse. Och framförallt så att vi kan behålla vår unika möjlighet till att röra oss fritt i den svenska naturen, tillika skärgården. Vi får inte glömma våra skyldigheter - även om jag också kan tycka att man silar mygg och sväljer kameler ibland i den svenska miljödebatten....

Många bäckar små.... är faktiskt sant - alla kan göra något, och om alla verkligen hjälps åt så blir det i alla fall inte sämre!

 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk tanken att politikerna arbetade på ett helt annat sätt....

 

När det är dags att tanka, den vanliga soppan kostar som den brukar men så finns det ett bränsle som är miljövänligare, funkar lika bra och är billigare....

 

När det är dags att byta den gamla moroten mot en ny och en vanlig utbytes kostar som den alltid gjort men det finns en annan som låter lika gött, går lika fort är miljövänlig och den är billigare......

 

När det finns toaletter och annan avfallshantering som inte skitar ner och övergöder och det är billigare att köpa än en vanlig där skiten går rätt i sjön.....

 

Jag pratar om politik som belönar miljöarbete istället för politik som bestraffar motsatsen.

Även en åsna blir förbannad och slår stopp om den aldrig får smaka på moroten utan bara får piska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tänker också som du JockeWik.

 

Utsätter vi naturen för en massa påfrestningar så kan demokratin bestämma att det blir slut med båtåkandet.

 

Nytta i förhållande till skadlighet.

 

Så stor nytta gör vi ju inte med vårt båtålkande. För att få kvoten så stor som möjligt kan vi bara ändra på skadlighetsfaktorn. Den är det vi själva som enklast minskar. Ökar vi den kan det vara droppen som drar ur proppen på vårt båtliv eller vi får nöja oss med en eka som dras upp efter roddturen.

 

Att köra extrastark giftfärg om man ligger i sötvatten som dessutom skall drickas upp är så galet det kan bli och troligen straffbart. Det är jättelätt att kolla om man får för sig att det syndas. Man åker själv omkring med beviset och halva året är det lätt att ta en flaga för spektrofotometeranalys eller vad det nu använder för metod. Nästan som DNA-bevis.

 

Bara att ha den rätta inställningen till räddaklotet gör att man med intresse kollar alternativen och har miljöaspekten med i beräkningarna och en liten hjältegloria kan börja glimma på den coola miljökämpens hjässa.

 

 

 

Senast ändrad av forgus31 | 23 januari 2008 | 14:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt att skriva, svårt att åstakomma, även med politisk vilja tror jag. För att de miljövänliga alternativen ska kunna bli billigare än dagens krävs förmodligen att staten ska subventionera detta. Vem ska betala tycker du? Ett alternativ är ju högre skatter, men det vill inte jag iallafal. Jag vill inte heller ha båtskatt för att subventionera detta. Först när efterfrågan är tillräckligt hög så blir det värdefullt för producenter att producera, men hur ska efterfrågan öka om ingen vill köpa? Jag tror inte vi (när det gäller båtåkandet) kan göra så mycket annat just nu än att välja så miljövänligt vi anser oss ha råd med, men när man läser att endel tycker det kvittar om man förbrukar si eller så mycket bränsle, så har jag svårt att förstå varför man då inte har råd att välja ett vänligare alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir säkert så vad det lider. Exempel finns -  E85 som är lite billigare att köra på och som än så länge premieras i forma av priset och ibland fri parkering.
 
Genom att lägga större avgifter på de miljösämre alternativen kan subventioner överföras till de miljösnälla alternativen.
 
Elcertifikaten ger pengar till vind-el. När vi reser til Tailand på semester kommer vi att betala en avgift som kan användas att hyfsa miljön på andra ställen. T.ex subventioner på snälla bränslen till oss båtfolk. Alkylat för 10 kr litern och 8 kr för miljödiesel (helst utan diselormar). 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi får finna oss i att alla -speciellt vi som kör motorbåt, nog mer eller mindra är att betrakta som lort-grisar även om vi önskar att det var annorlunda.
Min bil drar 0,7 liter milen och min båt drar det med fast per Nm..dvs fem sex gånger mer på samma sträcka och då saknar den dessutom alll tänkbar avgasrening. Det stora problemet för att få fram alternativa motorer och bränslen, är enligt (hör och häpna) GM chefen att priset på bensin i USA är på tok för lågt, det sa han i en intervju i Göteborgsposten, och han efterfrågade t.o.m. högre skatter på bensin där. Och att båtmotorer förblir hopplöst omoderna då är inte så konstigt....
Jag får väl trösta mig med att min bil är hyggligt ny, och att de flesta tjänsteresor jag gör sker med tåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja jag betalar redan 8-9kr/liter i skatt för soppan t.ex. och har betalat ganska många liter i mitt liv hittils.

 

Jag och alla andra som arbetar i det privata näringlivet betalar varenda krona som skatteverket plockar hem, även om vissa skattekronor går vägen via sjukvård, skolor och annan service som jag vill ha, så skall man ha helt klart för sig var pengarna kommer ifrån, så det är ingen tvekan om vem som betalar.

 

 

Frågan är om pengarna skall gå till ett så viktigt ändamål som utveckling av miljövänliga alternativ eller inte, det är en politisk fråga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra åsikter ligger nog inte så långt ifrån varandra tror jag. Jag tycker bara att vi liksom åsnan du jämför med, kanske ska försöka anstränga oss så gott vi kan med de förutsättningar som nu finns. Min båt förbrukar så mycket diesel så dieselpriset absolut har betydelse för antalet körtimmar, så på det viset har ett högre pris en positiv påverkan på miljön, dock negativ på mitt båtliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte på räddajorden med att städa efter oss på stranden efter grillningen. Det är väl mer att rädda grillplatsen.
 
Samtidigt som isarna smälter, så byggs det på på andra ställen, växthuseffekten kommer att göra så att det växer ännu bättre.
 
I många varma länder önskar man nog att det började växa lite glaciärer här och där. Tänk vad skönt med lite is att svalka sig med när det närmar sig 40 grader på termometern. Att det växer, visst men det måste växa nåt fantastiskt när vi släpper samlad gödning från flera miljoner år på några decennier. 
 
Att vattenståndet skulle öka sex meter är bullshit, ännu en tokidé av ex presidentskandidaten Al Gore. Vattenståndet kommer att öka 30 till 60 cm om all is skulle försvinna.
 
Jag hoppas också att det är felräkning men det är väl ett överkomligt problem. Jag menar om det nu skulle bli 6 m högre vattenstånd är det ju bara att flytta lite högre upp. Själv bor jag nog 20 m över havet i nuläget så det är OK. 14 m eller 20 spelar ingen större roll.
 
Ja så kan vi fortsätta att dissikera ståndpunkter. Men med vilken nytta? Att vi kan fortsätta att gasa som inget hänt ger iallafall ingen minskning av koldioxidmängden. Skullle det vara så att vi hade fel när vi drog ner på fossileldandet så kan vi ju alltid några årtionden senare kompensera med att skaffa extra stora motorer och köra för glatta livet när vi upptäckte att det inte hade nån betydelse hur mycket koldioxid vi släpper ut. 
 
Själv har jag inget emot att bromsa i tid så gott det går. Det är ju dessutom inte hur mycket olja som helst kvar i jorden (som tur är kanske).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro inte att politiker är de som styr. Det är vi som tillsätter politiker och om de inte gör som vi sagt byter vi ut dom. Det kallas demokrati och används numera i de flesta stater.
 
Det är alltså vi som styr! Men framförallt handlar vi utan styrning varje dag i vår värv eller fritid. Där har vi den makt som kan förändra världen. Vi kan köpa den mat vi tycker är producerad på rätt sätt. Vi kan skippa torsken som är utrotningshotad i ett tiotal år så blir den nästan gratis när det blir överflöd. Osv.
 
Nu låter jag som bror duktig och det är jag inte alls. Tvärtom skulle jag gärna vara en som cyklar till jobbet, båtklubben, affären mm och aldrig flyger till exotiska länder. Istället har jag haft bil-V8:or, flugit runt jorden bara för kul, Japan en vecka, Tailand osv. Men orkar jorden med detta? 
 
Nu har jag iallfall börjat gå till affären för småhanlingen. Underbart att ta promenader faktiskt. En grej jag precis har upptäckt. Bra för jorden är bra för kroppen!
 
Fantastiskt!
 
Gäsp, Godnatt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...