Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Anders_St

Fritidsbåt sänker bilfärjan vid Slagsta

Rekommendera Poster


Fritidsbåtar är det nya stora hotet.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=734982

 

Ett annat hot mot dricksvattentillgången är att Slagstafärjan mellan Botkyrka och Ekerö blir påseglad av en stor fritidsbåt. Då kan 40 ton dieselolja rinna ut från färjan, lösas upp i vattnet och efter lite mer än ett dygn nå Norsborgs vattenverk.


Vilken fritidsbåt rår på en vägfärja?? Jag vet vilken båt som går sönder om jag skulle få närkontakt.... :-)
Men problemet med dåligt vatten är faktist lite oroande. Problemet är att diesel inte dunstar vid ett utsläpp som bensin gör. Utan delar upp sig, sjunker och hamnar i vattenintaget. Kanske läge att utöka skyddsområdena runt intagen en bit? Eller flytta intagen.

 

Fast det indikeras förstås en annan lösning:

I första hand vill han försöka förmå båtägarna att ta det försiktigt i närheten av vattenverken och gå över till miljövänlig alkylatbensin.
Min båt går tyvärr ganska dåligt på akylatbensin. Inte alls faktiskt. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är de för jävla idioter. Jovisst ser man så på d så är väl allt farligt och borde förbjudas på stubben.. D kan ju komma ett flygplan och krascha på vägfärjan, känns som långsökt men det är faan imej detta med.. Kan ju lika gärna vara bilar som krockar på färjan och oljan rinner ut den vägen eller en tankbil som blir påkörd aldeless vid färjan ja möjligheterna är ändlösa.. Men att skylla på fritidsbåtar verkar vara lätt för det är den ända värld som inte till fullo kontroleras av alla kriminella paragrafprytare och glädjedödare.. Hur vore de med verklighetstrogna historier och inte det vanliga (Det kan ju hända)..

 

Tror dom bör oroasig för annat än utsläpp från fritidbåtar.. Och att presentera det värdelösa och mycket dyrare alternativet Alkylatbensin för 100e gången i år tar ju priset bara d.. Ytterst få ställen har detta bränsle på pump och finns det så är det avsevärt mycket dyrare.. Näpp vill dom ha mina röster och Miljöbränsle  i tanken så får dom faan je rabbat på Alternativa bränslen. Duger inte i mina öron med orden det kan ju hända, för d har vi faaen inte sett än....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det där var en ganska förvirrad artikel. Det startar med att det finns fritidsbåtar med  kubikmeterstora dieseltankar, hur vanligt är det? Sedan ska två stycken sådana kollidera precis vid ett vattenverk. Det känns spontant som att sannolikheten ligger på jämförbar nivå med att vattenverket blir utslaget av en meteor. Det skulle vara intressant att läsa själva rapporten.
 
Utökade skyddsområden lär väl inte vara en särskilt kontroversiell åtgärd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så himla ovanligt är det inte. Motorbåtar på 40 fot och uppåt har väldigt ofta kubiktankar med bränsle. Och personligen så möter man nästan alltid båtar i den storleken när man passerar Lövsta.

 

Däremot är det väll inte så vanligt att just tanken går sönder när två båtar krockar, men visst allt kan hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nu är vi där igen, är detta nån sjuka som går i det här landet, trodde vi gjorde oss av med Jantelagen och folk har börjat tänka själva med lite mer förnuft, eller?
Om nu färjan kan läcka olja så skall vi väl för fan inte förbjuda båttrrafiken utan förbjuda färjan, eller?\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />
 
Har själv åkt med den och förstår dess förtjänst. Men så sätt en linfärja där då som går med elmotor och inte med diesel så är saken klar!
 
Kan ni sedan förstå att min kära hemkommun skall lägga rör hela vägen från Strängnäs och hämta vatten i Norsborg? Idioti. Snacka om att gå under sjön efter vatten. 
Ursäkta men det hela påminner om den dåliga historien om tanten (nu vill jag inte höra en massa könsdikriminerings debatt...) som kom till bilverkstan: Vill ni laga tutan för bromsarna tar inte.
 
Om en ramlar omkull skal ingen få cykla. Eller? Där ser man hur tokigt tänkt det är men man ser det inte i större sammanhang.
 
Vart har sunt förnuft tagit vägen?\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ />
 
Hälsningar,
Kalman 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses vad ni ylar!

 

Nu var väl artikeln inte något vare sig litterärt eller journalistiskt mästerverk, det kan jag hålla med om.

 

Men om man försöker se till vad som egentligen menas handlar det om en, säkert befogad, oro att Sthlm dricksvattensförsörjning skall slås ut vid en eventuell olycka till sjöss.

 

Det framgår också om att det handlar om tre vattenverk och att man talar om begränsningar av trafiken i anslutning till dessa.  Det kanske inte är så orimligt att avlysa ett område i närheten av vattenintagen, eller trafikseparera om inte avlysning funkarav praktiska skäl?

 

Dricksvattenförsörjningen till en miljonstad är ju ändå ganska väsentligt!

 

Men ni går på som om all båtrafik i Mälaren hotas och skall förbjudas!

Slå mot den klumpige journalisten istället som uppenbarligen inte har en minsta aning om båtar och sjöfart. Istället för på Vattenverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nja får man inte lära sig i d militära att anfall är bästa försvar\Wink\..

 

Nä skämt osido men jag tycker att hela iden med att förbjuda fritidsbåtar i mälaren på grunderna d kan ju hända är så långsökt d bara kan bli.. D är väl ungefär lika troligt att någon missnöjd arbetare på vattenverket häller en dunk olja rätt ner i verket.. Så ja vet inte riktigt om man kan kalla detta för något stort problem och tillräcklig fog för ett förbud.. Chansen att detta skulle inträffa just i det området måste ju vara en på miljonen och jag tror nog att d finns andra viktigare saker att lägga förbudskrutet på än detta.. För om man ska resonera så varje gång man ska ta ett beslut så är d väl lika bra vi stänger av Sverige för gott så slipper ju alla oroasig för att då händer ju inget..

 

Och ja ett förbud hare en förmåga att växa sig stort och ett totalförbud av fritidsbåtar i mälaren är väl ingen konst att trolla fram.. För tänk vad som kan hända..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Skall peppra på  debatten med att berätta att inte långt från min hemmavik i Mälaren ligger det ett fartyg på botten. Legat där kanske i  50 år. Innehåller en anselig mängd olja.
Med jämna mellanrum dyker det upp------i spalterna när en ny journalist får fatt i historien.
Sedan skall den bärgas men först utredas och det är så än......under tiden ligger hon snällt kvar.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
Vi har eget vatten från en källåder.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
 Så egentligen bryr jag mig inte om ifall Strängnäs stad tar sitt vatten från Stockholm.  Snacka om att gå över ån efter vatten.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...