Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ChristerN

Någon som ändrat (miljö-)åsikt?

Rekommendera Poster


Hej alla segel- och motorbåtsentusiaster!

 

Jag har alltid försökt respektera naturen. Leva så mycket efter naturens villkor som möjligt.

Mitt båtliv har hjälpt mig känna större ansvar för vår miljö och för vad som händer i vår natur.

Det har liksom varit som en gemensam sak, mina upplevelser och min uppskattning av naturen och på det mitt intresse för att bevara och försvara naturens rätt att vara det den är utan att människan ska störa onödigt mycket.

 

Men...

 

Vissa sk miljövänner här på MG har nästan fått mig att ändra åsikt!!! (jag sa NÄSTAN!)

Komma med en massa skitsnack och indirekta hot och menar att vi ska passa oss så att inte de (politikerna) sätter in en massa skatter och pålagor så att vi inte längre kan njuta av vår skärgård och natur.

 

Ja, miljö-bengt, jag syftar på dig.

Jag har inte kommenterat dina inlägg tidigare men jag blir skrämd av att det tydligen finns politiker med dina åsikter och detta är mitt första och sista inlägg som handlar om dina åsikter.

Jag hoppas att alla vi som älskar vår natur inte protesterar mot de som delar dina åsikter och agerar tvärtemot sina värderingar för att de blir provocerade av dina åsikter.

Mitt råd till dig och till alla andra är att lyssna på vad folk (=dina potentiella väljare) tycker och tänker. Du har fått en massa goda argument mot det du skrivit utan att ta något som helst intryck. Skrämmande.

 

Slutsats:

Du fick mig nästan att ändra åsikt, fast på fel sätt och inte som du förväntat dig. Jag hoppas att inte fler är på väg åt fel håll pga dig.

Är det fler här som i ren protest varit på väg att bli miljö-ovänner?

 

PS

Den här tråden blir säker bortplockad för att den inte respekterar andras åsikter vilket vore synd då den är avsedd att göra just det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA

Jag ska aldrig någonsin ens lysna på en MP:are något mer!

Politiker är en av folket utsedd person som ska tillvara ta folkets intressen då borde dom tame-an lysna på folket också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej, inte efter att ha läst miljobengts insändare i vilket fall, man får mera lust att bli motvalls kärring  det här fallet, men man får inte vara trångsynt bara för att det poppar upp sådana jeppar på forumet, jag gör nog min del för att påverka miljön så lite som möjligt ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att ge sig på fritidsbåtåkandet som är aktiva ett par månader om året när det dygnet runt står kolkraftverk och spyr ut miljontals ton med koldioxid, det måste väl vara det ultimata sila mygg och svälja kameler?

 

Men det är ju liksom mobbarens generaltaktik, ge dig bara på dem du kan slå.

Fegt och verklighetsfrånvarande som allt annat mp pysslar med.

 

Vad åstadkom mp under alla år som stödparti till s?

Stoppade vägprojekt som orsakar trafikkaos (och mera utsläpp) och Europas smutsigaste bilpark.

 

Sverige skulle behöva ett miljöparti som förstod sig på verkligheten, först då kan man åstadkomma något på riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har och kommer i framtiden att ignorera miljöfanatikernas inlägg och kommentarer. Det som MG:s nuvarande fanatiker skriver och/eller argumenterar om förstärker min uppfattning om fanatikers enögdå syn på miljaspekten.

 

Min uppfattning om båtägare är att dessa gör sitt bästa för att vi också i framtiden skall få behålla en levanade marinmiljö. Därför behövs inga miljöfanatikers enögda pekpinnar! När det sedan visar sig att miljöfanatikern heller inte redovisat något flytetyg är denne helt ute och cyklar (ifall denne över huvud taget ägen en cykel).

 

 

Är minst tre av nedan rekviskt uppfyllda så är man enligt min uppfattnin miljöfanatiker

 

1. inte registrerat flytetyg.

2. ínte redovisat sitt namn

3. inte redovisat geografisk hemvist.

4. inte skrivit i andra forum förutom Miljösnack och övrigt snack

 

Trots det rycker i skrivtarmen kommer åtminstonde jag att undvika inlägg/kommentarer från/med miljöfanatiker. Ifall detta är ett  uttryck för att vara motvalls kärring eller ej är upp till andra att bestämma. Trots miljöfanatikernas provocerande inlägg osv anser jag att det bästa sättet att komma till tals med dom är total tysktnad. Låt dom hålla  monologer, jag läser inte inläggen över huvudtaget! / Nitro

 

Senast ändrad av Nitro | 22 januari 2008 | 11:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra! Jag har tidigare deklarerat att jag kommer att bojkotta alla inlägg från MiljöBengt. Instämmer gärna med Nitro och bojkottar i fortsättningen alla fanatiska inlägg från miljömuppar som Bengt. Troligtvis kommer han att dyka upp under ny signatur. En annan sak: Ursäkta Nitro, men hur fan ser en enögd pekpinne ut?\Laughing\

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, vet inte om du har missat det , men vi har ju faktiskt val var fjärde år i Sverige där man kan göra sin åsikt hörd. Och - hör och häpna! - alla tycker inte som majoriteten på MG, en del tycker annorlunda och röstar därmed på partier som för andra är helt främmande. Tråkigt kan man tycka när de som styr inte gör som man själv tycker vore bra, men det är det som är demokratin - på gott och ont.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så är vi där igen, upp med namn hemviste etc, annars får ni inte svar...jisses...gilla läget för fan, det finns ingenstans i regelverket som säger att man inte får vara anonym, sen om ni två skiter i o svara vissa medlemmar, gör det då det är inget ni behöver basunera ut på forumet som två jävla gnällkärringar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter misstänkt likt en viss MiljöBengt i tonen kan det vara så att det är MiljöBengts alterego som talar ???? Har misstänkt det förut. Hittar inte att ni gjort inlägg i samma tidsperioder tidigare.

 

Men är det ok, det blev ju lite sprätt på debatten men tog fokus från allt annat dock.

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag har läst att jag skulle vara mannen bakom miljöbengan med flera andra nick oxå, har du inget annat och göra än att anklaga mig för det nicket eller andra?

 

Om jag hade varit miljöbengan då? ( Vilket jag inte är ) så är det väl upp till den personen att ha sin uppfattning etc på forumet eller hur ?

 

Så du får leta vidare privatdeckarn....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kanske är trött på att bli anklagad av dig med flera för att ligga bakom det mesta som sker här, fatta det! Ett sånt korkat inlägg av dig, att jag inte skriver i samma tidsperioder som ngn annan...herrejävlar så idiotiskt, hur många medlemmar har guiden?? hur många skriver inlägg i samma sekund som dig då? Är du alla andra tusentals nick för det eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja du verkar inte vara så smart själv.  Har inte anklagat dig för något tidigare och gjorde inte det nu heller, bara frågasatte lite.. \Innocent\

 

Orkar inte tjafsa mer nu..  Känns inte meningsfullt...

 

Ha det bra och jag hoppas du kan bli på bättre humör tills näst gång vi möts.

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu softar vi ner ett par grader igen.

Steve är inte miljöbengt!

Var snälla mot varandra!

Solen skiner över Göteborg!

Snart båtmässa i Göteborg!

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt!!

 

på alla punkter (tror jag). Hurvida någon är MiljöBengt eller ej tror jag är svårt att bevisa. Spårning av IP adresser visar ju inte att man sitter på flera datorer.

 

Jag är ju också tex JanO när jag loggar in hemma pga att jag gömde lösenordet när jag la in på jobbdatorn och inte orkat ändra detta.  (Obs påstår inte nu och här att Steve är MiljöBengt)

 

Synd att hela debatten på miljöplanet dog ut. Det blev lite för mycket och för provocerande med denna uppdiktade MiljöBengt. Hoppas miljöforumet får fart igen om några veckor när vi glömt allt skitsnack.

 

Och solen skiner över Göteborg och Rånarna är på fri fot. (jag sitter ca 500 m från Postterminalen).

 

/// J-O

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat med några politiker, både på lokalplanet och riksplanet, beträffande Miljö-Bengts inlägg. Klart är att ingen politiker, oavsett partitillhörighet, lyfter fram sina påståenden, synpunkter och tyckande på ett sådant sätt som ovan nämnde debatör. I politikerkretsar anses sådant vara lika med politiskt självmord och vinner definitivt inget gehör hos den breda massan.

Alltså - Miljö-Bengts inlägg är bara att arkivera där de hör hemma, dvs i papperskorgen.

Men, håll med om att hans inlägg har påverkat oss på ett eller annat sätt och självklart har han rätt att ventilera det som han tycker är viktigt. Det är ju faktiskt upp till var och en at gå i svaromål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

500 meter från postterminalen? är det inte skånegatans häkte som ligger där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att använda ett språk som verkar passa dig: Jag skiter högaktningsfullt i om MiljöBengan eller någon annan är anonym. Anledning till min bojkott, vilken jag försöker få andra med på, är hans sätt att debattera. Tror att detta framgår ganska tydligt om du läser igenom några tidigare trådar där han är inblandad. Tråkig ton du använder, tförresten. Tror du att dina åsikter repekteras mer om du är så förbannat otrevlig? Har du funderat på någon sorts charmkurs, eller trivs du i rollen som, just det, gnällkärring.

 

Med vänliga hälsningar Sea Maniac.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det är av allmänintresse att du bojkottar miljöbengt? Halleduttan då....

 

Miljöbengan måste verkligen trampat på ömma tår verkar det som, får väl hoppas han kommer tbx då eftersom det är så många som bojkottat honom....men läsa hans inlägg gick tydligen väldigt bra verkar det som....

 

Det verkar som om mitt språkval är det enda som biter på besserweissarna som ideligen tjatar om detta med namn - hemviste bild på båt o gud fan vet allt, gilla läget istället.

Charmkurs är onödiga prylar, ordet charm kommer efter mig......frågor på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur svårt är det att lägga in en båt i presentationen, lite fakta och ett falskt namn då.. Tar väl inte mer än 5 min att ljuga ihop d.. Om nu Miljöbengan hade lagt in lite båtar och fakta hade han då setts som mer trovärdig?? Tillåt mig gapflabba, har ni redan glömt räkan han hade ju både bild och båt i sjöboden samt ett namn. Men om han nu var seriös ja ja vet inte riktigt.. I rest my case, så länge iaf..

 

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du gör något språkval: Erkänn! Du är så sur och aggressiv så du kan inte bättre! Får jag ändå inte fresta med en liten charmkurs? \Wink\ Halleduttan vad treevligt det skulle bli att läsa dina inlägg i fortsättningen.

Allmänintresse? Vet inte det. Tycker genuint illa om honom och det han skriver. Tycker att han saboterar en viktig miljödiskussion. Ett bra sätt att eliminera honom är att få folk med på att nonchalera hans inlägg.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra....då vet jag att någon läser vad jag skriver.

 

Kan inte förstå ditt engagemang i miljöbengt, du skapar ju just nu intresse för hans person, all pr är bra, även den dåliga.Hälsa miljöbengt när ni ses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag be om lite uppmärksamhet på ursprungsfrågan (om herrarna har tid...\Innocent\).

Har miljö-förkämpen fått någon här att ändra åsikt?

Mot, eller kanske för, miljö-perspektivet?

 

 

 

 

---

Fast min ursprungliga tanke var nog att peka på att man inte ska bli miljö-ovän bara för att någon framför vad man tycker är korkade åsikter om miljöfrågor.

 

Segla lugnt därute, snart är det vår!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Inte ändrat åsikt. Möjligen blivit lite mer uppmärksam på artiklar o annat som kan börja gå åt fel håll.

 

Ja, jag kör en stor dieselbåt. Men diesel borde åtminstone ge 20% mindre CO2 än motsvarande bensinare. (Och mindre risk vid tankning.)

Nej, jag har inte anslutning för vacuumtömning av toan. Gnager lite på samvetet och ska väl fixa det. Någon gång. Men som någon påpekade så är det inte så gott om stationer ännu, så den lär tömmas ute på fjärden då och då i alla fall.

Nej jag har inte hittat någon bra metod att samla upp glykolen som sprutar åt alla håll när man vinterkonserverar sjövattensystemet. Men ska kolla så jag köper den miljövänligare propylenglykolen nästa gång. (Se insändare/artikel i senaste Praktiskt Båtägande.)

Ja, jag  häller spilloljan där den ska vara. Lämnar batterier till återvinning.

 

Men det mesta av detta är bondförnuft, inget beror på MiljöBengt-trollet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykolproblemet fixade jag i höstas.

Om uppgifterna i din sjöbod stämmer så har vi ungefär samma utrustning när det gäller motor och drev (jag har AQAD41 med DP).

 

Jag plockade av dreven. Ställde en balja utanför båten rakt under skölden med ca 25 liter glykolvatten (tror jag körde 50/50).

Kopplade ingående vatten på skölden till en slang som gick ner i botten på baljan.

På bälgen där vatten och avgaser kommer ut hängde jag på ett avloppsrör (15 cm?).

En 90gr-böj på bälgen och en rak bit som slutade en bit ovanför glykolnivån i baljan.

I änden på böjen sitter ju en gummifläns som ska täta mot nästa rör, den gjorde att avloppet hängde kvar utan andra anordningar.

 

Sedan lät jag motorn gå ca 10-20 minuter.

Glykolen hällde jag i en jeepdunk för återanvändning eller inlämning till miljöstation. 

 

/Fredrik

 

Senast ändrad av FredrikB | 23 januari 2008 | 08:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ang glykol, de sista inläggen ovan här...
Glykolen är inte miljöfarlig, det är en sockerart som bryts ner till ingenting.
Den är inte heller giftig att dricka i ordet egentliga bemärkelse. Inte toxisk. Men man få j...gt ont i magen och rännsk..ta \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />
Alltså skall den behandlas med respekt men sluta snacka om miljö och farligt i det sammanhanget.
 
Självklart skall den inte hällas ut. Rekomenderar ett studiebesök på Arlanda. Avisa flygplansvingar. Att de tar rätt på den så gott det går har med ekonomin att göra. 
Ugh....nu har jag sagt, läste du det MiljöBängan?
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredrik B: bra ide; Du hittade ett avloppsrör som passade bra?  Jag har tittat på dimensionen och mest suckat över att den inte verkar passa med någonting.

 

Ska testas nästa år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman, det är skillnad på glykol och glykol
etylenglykol, som verkar vara vanligast i båtsammanhang ÄR giftig, och det tror jag dom flesta vet om.
 http://www.giftinformation.se/AlphaList.asp?ArticleID=11237&CategoryID=6289&pDisplayType=
Livsfarligt att förtära. Symtomen kan vara fördröjda. Ger bl.a. medvetandepåverkan, kramper, hjärn- och njurskada.
Alltså inte bara ont i magen och rännsk..ita \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-surprised.gif\ border=\0\ alt=\Surprised\ title=\Surprised\ />
Propylenglykol däremot, som används i avisningssammanhang av luftfartsverket, är mindre giftig och har mindre miljöpåverkan. Var det den du syftade på att man kunde dricka? Jag använder den själv till vinterkonserveringen och köper den på biltema samt återvinner.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag säger då det!
 
Den miljömannen han ställde verkligen upp oss som en försvarsmur för vår hobby som även är vårt liv.
 
Men jag har inte ändrat ståndpunkt för att han försökt reta upp oss. Det är fantastiskt vad alla har reagerat. Kan tänka mig att miljöpartiet inte får så många röster från MG efter denna batalj.
 
Min ståndpunkt har alltid varit att försöka ta mitt ansvar för miljön. Sen den gången jag träffade på professorn som mätte koldioxid i Shlm på 70-talet som såg mörkt på framtiden.
 
Vi ska klara av att leva vidare på jorden men ändå kunna vara och verka som vanligt. 
 
Stoppahuvudetisandenmodellen är inte nåt som funkar för mig. Jag inser att vi inte kan bränna fossil på en mansålder som bildats under flera miljoner år. 
 
Men jag ska erkänna att det ibland kan kännas motigt när det ser ut att inte gå att ha båten kvar för de svårigheter man ser för miljön. På senare år har jag mer gått in för tankegången att detta klarar vi av tillsamans. Behålla båten, bilen, kanske MC:n och stugan som ligger så långt bort. Ändå kunna ta sig en längre flygtur till Tailand.
 
Hoppet är kvar i det längsta. Ju fler som inser alvaret och att vi måste hjälpas åt desto snabbare kan vi vända kurvan.   
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...