Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
chievo85

Fiska Havskräftor

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte fiska lite havskräftor i sommar igen.

Agn- Saltad makrill. Är väl bra eller finns det något bättre? Ska agnet ligga i en nättpåse så att det inte tar slut för snabbt?

Djup- 35-45 meter

Kan kräftan gå ur buren när den ätit klart?

Ska man försöka sig på en länk med 8 burar eller är det lika bra att lägga 1 och 1?

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med tycker inte du skall fiska med en länk på åtta burar, heller inte sätta dem en och en. Detta eftersom maxantalet är så få som sex burar per person. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> fiskar du med någon mer är det ju en annan grej förstås.
 
De få gånger jag fiskat havskräfta med bur har jag använt makrill. Vet dock att en del av yrkesfiskarna här använder saltad sill av större modell eftersom den kan köpas så billigt. Skulle dock rekommendera makrill eftersom sillen blir så ruskigt oljig och äcklig att hantera. Fiskade med sill till viss del under hummerfisket och ibland var durk och ratt  hal som såpa av den eländes sillen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen någon som skriver! : ) Jag och farsan har 6 burar var. Makrill brukar inte vara något problem att få, har ju funnits en hel del dom senaste åren så det agnet blir billigt! : ) Men djupet då? runt 35-45? Och sand och dy botten. Finns det någon stans man kan läsa lite mer om Kräft fiske? Har sökt och sökt men utan resultat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiskade på runt 35-40 meter percis som du skriver och var lerbotten som gällde. Jag körde med burarna parvis med 8-10 meter emellan dem för det var så drygt att dra fler burar från det djupet. Om det var en bra idé fångstmässigt vet jag inte men.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej agna med saltade laxhuven och sånt.

Börja redan nu att fråga hos fiskhandlaren. Agnar man med sill så är det risk att sillsmaken finns i kräftorna sedan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det vara bättre än saltad makrill? För när vi har fiskat så har vi bara satt nakrillen på en vass spets i buren och satt ett stopp över, är det kanske bättre att lägga agnet i en påse som man ser på discovery när dom fiskar hummer och krabba?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att fiska havskräftor på östkusten?

I så fall vart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för infot

Jag får väl flytta om jag ska fiska havskräftor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur väljer ni var ni ska fiska?

 

Tänkte fiska några mil utan norr om Göteborg och är helt novis. Får ni oftast något i buren?



Senast ändrad av BosseBat | 15 maj 2009 | 22:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har agnat med både sill, makrill och gråsej och kan inte märka någon skillnad. Havskräftorna är inte så kräsna...

Lägger burarna parvis på cirka 35 meters djup i lerbotten.

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bossebat, kolla bara så att inte du sätter dina burar så att trålarna tar med dom, när dom drar.

Det bästa är om du hittar raviner med lera mellan två berg eller en bit innanför trålgränsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mary varför skulle folk som är intresserade av att fiska havskräftor gilla balklänningar?

Har själv fiskat lite men aldrig kännt något större behov av nån balklänning laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar lurigt det här med kräftfiske. Får nog bli att sälja burarna smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade några burar förr i tiden innan de Jä..a trålarna släpade ut dem, Fina bojar draggar och allt jobb åt hellvette. Köper mina kräftor nuförtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också intresserad av att fiska kräftor.

Bor i närheten av Hakefjorden.

Undrar om det någon mening att lägga burar där, eller om man måste utomskärs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har det bra med fisket på västkusten! Bara fina arter.

Här på ostkusten är närmaste släkting till havskräftorna ishavsgråsuggan som vi kan få.

Vet ej om den är så god god som havskräftor, men torskarna käkar den i brist på annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat i Hakefjorden. Mycke jobb och lite kräfta. Finns enstaka dock

Enligt fiskarna på jobbet så är det våren som är bäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 30m. La länkar med fyra burar. Ingen lindragare så det var ett jvla jobb men alltid trevligt med en båttur och en öl smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat en hel del nu, men mestadels fått strandkrabbor. och andra skumma småkrabbor.

En fråga är, vad skall jag ha för bur? Är det samma burar som till krabbor?

Har testat med biltemas kräftmjärde http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Burar-och-nat/Kraftmjarde-26014/

Men undrar om det mest är för sötvatten, eller om även havskräftor går in i en sådan? Dom är rätt små...

Hur ofta skall man vittja burarna när det gäller kräftor och även krabbor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kan ju säga att biltemas grejer är rena skiten.

har fiskat både hummer och havskräfta. Men jag slängde både tinorna och burarna åt hvete...

köp ett par ordentliga Carapaxburar istället, det bör snurra igång det hela, det gjorde det för mig iaf :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...