Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BMoon

Val av byggnadsmaterial, båtgolv och det där under

Rekommendera Poster


Har nu rivit ut golv, skum och balkar efter att allt blivit dyblött. Även om det är för kallt för att börja plasta nytt än så tänkte jag ändå börja införskaffa det material som kan tänkas behövas så jag är redo att börja när det blir dags.

 

Virke:

Ska vara iaf två längsgående balkar samt som en låda runt motorn som nog även stabiliserar akterspegeln. Möjligen att kag lägger till ytterligare lite för att stabilisera ytterligare. Kommer att plasta in och fast dessa som sedan utgör stöd för golvet.

Ska jag välja vanlig eller impregnerat virke?

 

Uppfyllnad:

Här verkar ju de lärda tvista... Har tidigare varit skum och vad det verkar så har detta många funktioner. Stadgar och håller ihop båten, flythjälp vid skrovsakada och ljuddämpar ett tomrum.

Har vart inne på vanligt enkomponents byggskum men det har ju inte direkt vattenfasta egenskaper samt att det är svårhärdat i tjocka lager om jag fattat rätt. Nästa tanke var så frigollit eller senare någon form av vattenfasta cellplastblock (dyvnånting). Dock så ger ju dessa block bara flythjälp och ingen direkt stadga varpå jag nog även vill fästa dem med skum. Då kommer ju tvåkomponentsskummet in vilket tydligen finns som två tryckbehållare med en slang från varje till ett handtag. Frågan är, vart får man tag på sådant och vad kostar det samt hur mycket går det åt?

Kort o gott är det en bra idé att kombinera någon form av block med skum?

 

Golv:

Kommer att använda plywood som golv. Klistras och plastas fast. Plastar även över plywooden för att sedan måla den. Antingen målar jag den med halkskyddsfärg eller så kanske man kan köra med en roller på plasten så man får den lite knottrig.

Vad för typ o tjocklek av plywood och halkfärg eller plastknotter?

 

Fästmaterial:

Grundtanken var att använda glasfiberväv och polyester. Efter lite läsande så verkar en del dock köra med epoxy. Har inte fattat riktigt vad som är vad och mest prisvärt riktigt...

Vad är skillnanden, vad är bäst, fäster epoxyn på den gamla glasfibern osv? Vart köpa i lagom stora lass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej undrar om du gjort några egna efterforskningar i ämnet.

har väl liknande problem och undrar också över material val

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla renoverare \Smile\

 

Ska ev oxå snart börja renovera.

Plywood-däcket ska ut och ersättas med nytt glasfiber med dyvniscell (lr hur det stavas), för att få stabilitet. Kolla om bottenstockarna oxå behöver fixas. Men det mesta i träväg ska bort. Trä suger vatten hur man än än gör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilken prisklass ligger båten i? finns bättre(dyrare) och sämre(billigare) sätt att utföra detta jobb på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

250-300' har även upptäckt att det är fukt (röta) i balkarna  har det någon betydelse igentligen. dom är ju bra inplastade så det borde ju vara tillräckligt styft bara av plastkonstruktionen eller? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner att det är hög tid att börja fixa material nu. Har ju inte dimmt in några bra förslag och jag hittar inte jjätte mycket när jag letar runt på nätet heller så får la vädra de idéer jag fått sen sist.

 

Virke

Efter att ha kikat på en del andra lösningar så verkar ju ett rutnät med främst längsgående plywoodbitar vara en bra lösning. Hade från början tänkt mig mer rena träreglar men plywood är ju mer formbart och det kanske blir lika stabilt när det kommer plast runtonkring. Tidigare var det ju två längsgående brädor och skum men tror detta blir minst lika stabilt eller bättre.

 

Uppfyllnad

Har totalskrotat allt vad skum heter. Verkar mest vara dyrt och besvärligt på alla sätt o vis. Såg ju hur det gamla blev... Skulle tippa på att träkonstruktionen ger fullt tillräklig bärighet så att skummet inte heller behövs av den anledningen. Vill ju dock inte lämna utrymmt helt tomt. Skulle man köra upp ett hål så blir det ju vattenfyllt och sen har jag en känsla av att tomrum kan ge en del skoj ressonans. Funderar iustället på att måla med någon topcoat eller liknande för att få det hela vattentätt och sen lägga i måttanpassade cellplast eller frigolitblock som man även dem målat med någon vattentät färg. Finns ju även Divinycell som man skulle kunna fylla upp med och även använda till balkar men är ju rätt så dyrt.

 

Golv

Står nog fast mina tidigare tankar. Björkplywood ska man visst använda har jag läst på ett par ställen.

 

Fästmaterial

Epoxy=dyrt Polyester=billigt varpå det nog får bli det. Har rätt snabbt konstaterat att polyestern hos t.ex Seasea faktiskt är bra mycket billigare än Biltema så lutar la åt något från Seasea eller kanske Interboat som jag har lite närmare till. De har ju även väv till priser som jag tror mig kunna leva med.

 

Har dock kört fast lite med det med glasfibern. Finns ju olika täthet på den, 300, 450, 600 och 900 g/m^2. Vad ska man välja??? Vad är skillnaden mellan väv och matta???

 

 

Då båten inte är något überdyr historia, 40-60 000:- nånstans så känns det inte som allt måste vara tipptopp och hålla 100 år utan lite prioriteringar får det nog allt bli. Den tidigare lösningen hade ju gett sig redigt nu efter 40 år och kanske vart dålig betydligt tidigare så det jag gör kanske håller tillräkligt länge och lite till för min del. Ska ju inte ha båten för evigt hade jag tänkt men samtidigt vill jag ju få till ett okey jobb. Lite veligt men hoppas alla hänger med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen rivit ner en akterspegel och ett antal längsgående skott på en motorbåt. I akterspegeln var det inplastad plywood och i skotten inplastat trä av sämre kvalitet.

Jag kommer ALDRIG någonsin att stoppa in trä i min båt igen. Akterspegeln var genomblöt, såg ut som en kexchoklad, skotten var ruttna och bestod av en svart sörja som en gång varit trä.

Jag kommer nu att använda dyvinicell i akterspegeln med en solid glasfiberram runt drevhålet. Dyvinicellen är mycket stark men inte så bra vid kompressionen när man skall spänna ihop sköldarna över akterspegeln. Den tar inte åt sig vatten överhuvudtaget om man dränkt in den i polyester.

 

Epoxy är bra men dyrt och har mindre förmåga att difundera fukt igenom materialet, dvs mer vattentätt.

 

Förutom kolfiber så är Visbykorvetterna och en del andra fartyg i flottan byggda med dynivicell. Så den som påstår att trä är starkare har fel.

 

Biltema har ganska billig polyester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att du har en hel del roligt jobb framför dig. En fundering bara kring durken? Varför plasta över och måla? Köp lite billigare mahognyplyfa, betsa och lacka istället så får du en snygg durk att gå på. Inte så mycket till halkskydd, men så länge durken är torr är den inte hal.

 

Gjorde samma jobb själv för 3 år sen på vår förra båt. Finns bilder och beskrivning på jobbet på vår hemsida: http://rodemar.brfloke.se

 

Lycka till med pysslet!

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har haft lite funderingar på trädurk men är inte direkt trätypen. Kan ju vara fint på visssa båtar som på din men på min båt så är det ju bara vit plast utan något annat trä så jag tror inte det kommer att göra sig så bra. Har för övrigt kikar en del på ditt projekt, roligt med folk som dokumenterar och delar med sig.

 

Gällande divinycellen (de kunde inte valt ett namn man kunde stava till) så har jag haft planer även på det. Litar fullt på dess hållfasthet i en sandwichkonstruktion men priset på det avskräcker mig en del. Menar går ju åt en del till stringers och ska man sen även ha durken´ så blir det ju ett par tusen mer än omjag kör plywood. Det trä som var på båten nu var ju dels täckt med skum till stora delar och inte heller så seriöst inplastat. Bara fastplastat men inte inplastat.

 

Problemet med mattval kvarstår fortfarande. Har provplastat lite med 300g-matta men får känslan av att den är lite tunn. Är ju stora ytor som ska plastat så inga jättekrav på följsamhet. Läste nånstans att man ska köra matta-väv-matta. Ingen som har lite åsikter gällande mattval?

 

Senast ändrad av BMoon | 13 februari 2008 | 13:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...