Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
x-mannen

Alkohol på sjön, promillehalt??

Rekommendera Poster

Jag tycker det skulle vara intressant med en diskussion om alkoholen på sjön.

 

Först, jag är absolut inte nykterist utan tar gärna ett antal öl eller vin och älskar maltwhiskey.

 

 

Däremot tror jag de flesta håller med om att man inte skall framföra båt i onyktert tillstånd=full.

 

Så min fundering är att vad tycker ni ska gälla på sjön. Samma regler som på land dvs 0.2 promille eller kanske 0.5 eller tom 0.7 ? 

 

Är det lika allvarligt att köra båt med 0.3 promille som att köra bil med samma halt?

 

Går det att jämföra? 

 

Kom igen och argumentera, skippa tramset som alltid kommer i trådar om alkohol (verkar ta fram barnasinnet i oss).

 

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att det är lika allvarligt att köra båt med 0.3 promille som att köra bil med detsamma.

Det finns mer faror i trafiken än vad det gör på sjön.

 

Min personliga åsikt är 0.4-05 promille.

Får se om jag får skit för detta inlägget nu av nykteristerna.

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

   Det här är ett känsligt ämne bland båtfolk, men inte desto mindre viktigt att diskutera.

 

En regel/lag bör vi nog ha, men ett stort problem är hur övervakningen ska ske, speciellt som sjöpolis å kustbevakningen dras ner.

En enda enhetlig lag som gäller för alla är inte realistisk, men att dela upp förseelserna kan bli snårigt, men är nog ändå det enda realistiska.

 

Samma regler om man seglar onykter eller kör snabbt i en starkt trafikerad farled under semestermånaden juli, kan knappast straffas på samma  sätt som om man mösar fram i 5 knop utanför prickad led i december!

 

För egen del är ja ytterst sparsam med alkohol under gång (vid paddling absolut 0!). Det rör sig på sin höjd om en s.k. överfartspilsener (från fastlandet å ut till ön, c:a 20 min.färd i 6 knop), vid kallare väderlek bytes denna lämlpigen mot en liten överfartswirre e. dyl. .

 

Bild/ Exempel på en minimal överfartwirre!

 

PS Du har helt rätt, man blir lätt lite fjantig när alkoholen kommer på tapeten. Kan det bero på att ämnet fortfarande /år 2008 är skambelagt? DS

post-1968-1394235315,9899_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja. Jag dricker gärna saker som är goda. På kvällen intas vin och ibland whisky.

 

När jag har ansvar för ett par ton båt, ska hålla bra utkik på alla andra fristidsbåtar som också är mer eller mindre pålitliga båtamatörer och kan behöva klänga runt och fixa saker medan det gungar... Jag tycker nog att en nollgräns är ganska bra just då.

Eller, en praktisk nollgräns, en eller annan mellanöl är väl OK.

 

Någon däremot?

 

Om vinden vrider och man måste upp i natten och byta plats; så må man väl göra det även med en del promille i sig. Då gäller risken mest en själv och egna båten i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi åker till en restaurang i skärgården så brukar jag ta en Pilsner.

Skarpt skott givetvis, sen är det bra.

Tror nog iofs att jag klarar ett test med en starköl i kroppen.

 

Jag menar inte att man ska pilla i sig 10 pilsner och sen hoppa i båten och dra iväg.

Det är oansvarigt.

 

Men tycker inte att man kan jämföra bilkörning med båtkörning.

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ska man ha olika gränser för olika båtar. Tex snabba motorbåtar en lägre gräns och segelbåtar och långsamma motorbåtar en högre gräns? 

 

Kan man jämföra små båtar i lungna vatten som det heter (där de flesta olyckor sker) och båtar i skärgården som gör 40 knop..??

 

Håller med om att vissa kommer man aldrig åt. Precis som i trafiken.

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

  Ja när det gäller drunkningsolyckor så ligger väl de flesta av oss bra till -i statestiken - för de flesta ä väl fiskande fritidsgubbar (45 å uppåt) som med åtslilligt innanför västen druttat i från sin lilla tvålkopp, nära land, utan flytväst å med gylfen öppen! eller?

 

Bild/ Här ligger man dåligt till om man reser sig å försöker pinka över relingen! För egen del pinkar ja alltid under gång i öskar/sjukhuspissflaska,  eller om det är riktigt jävligt direkt ner i kölsvinet.

post-1968-1394235316,1507_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

  Tyvärr är den inte min, en god vän i Karlskrona trakten har byggt den å på bilden testror ja den; en helt underbar roddbåt/Blekingsk jaktkajak. Han sköter den -å alla andra båtar -exemplariskt, det garanterar ja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM ???.. vi ska ha en promillegräns på 0,5 när vi kör båt ....

hur vet man att man inte ligger på 0,6 ?

..mao ,  hur skall man själv kunna mäta promillen?

Så då är risken att ''folk'' dricker för mycket bara för att man kan ha förhöjd alkoholhalt i kroppen . Ju lägre den gränsen ligger desto lättare att veta att man är nära noll i promille.

En öl ... kanske Ok ...2 öl ...nja!  ...3 öl ...inte än på några timmar !

 

Ni anar själva problem att kunna avgöra en o,5 gräns !

 

 

( jag gillar själv att klämma ner ett par kortburkar på sjön , lite mysfaktor så att säga :-) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med alla era inputs i bagaget tycker jag att 0,5 är lämpligt. Frågan är mycket svår och det är jättekul att se alla seriösa vinklingar på problemet. Som många har fört fram är det ju oftast farten som dödar, men jag kan ta ett exempel som vrider lite på begreppen. Min båt väger ca 750 kg och gör ca 33 knop. En mördarprojektil om man är nog full. Segelbåten jag ofta är kapten på väger 6,5 ton och gör uppåt 12 - 13 knop. Ni kan ju gissa vilken smäll det blir om man kolliderar med henne. Det är alltså svårt att rationalisera. Det väsentliga i jämförelsen med biltrafiken är att risken att skada andra är oändligt mycket mindre. Däremot är jag för att behålla samma krav på snöskotrarna, eftersom exempelvis min maskin gör ca 100 knop. Detta för att jag, om jag kör full, utsätter er andra för fara samt att kostnaderna för samhället blir enorma om något går fel.

Men min åsikt kvarstår: 0,5 promille på sjön och låt de arma kustbevakarna få en apparat för utandningsprov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan kvarstår ..hur vet du att du är under 0.5 och får köra båt ???

 

Det blir rena rama gissningsleken för folk , hur bra blir det ........

 

 ''hur mycket är 0.5 i antal öl ''..  eller ett glasvin och en whisky efter 2 timmar ?

  8 öl i går och en öl till lunch idag ?  ..osv

 

Hur ska man kunna hantera detta på ett tillförlitligt sätt ,

vi snackar egenkontroll , men HUR ?????????

 

Vid en så på låg gräns på 0.2 som vi bilister är vana att hantera så borde det rimligen vara lika på sjön. ( och nu kan vi börja diskutera om man åker rodbåt eller paddlar luftmadrass

 eller seglar optimistjolle eller en 40fotare ..osv \Laughing\)

 

Hade problemet varit lätt så hade det redan varit löst , eller hur !??!?!  \Wink\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Min åsikt:

 

Problematiken är som alltid hur men ser till att lagar och regler följs.

 

Tycker tex att det var patetiskt att inte KBV skulle få ta alkotest. Inför det direkt.

 

Hårda straff om man är vållande till olycka i berusat tillstånd Över 0.7.

 

Att jämföra båtar och bilar är egentligen lika orelevant som att jämföra fotgängare och bilar. Bilar kör 60 knop med avstånd på någon meter och inga utrymmen på sidor mm.

 

Jag tycker att det skall vara högre gräns på sjön men att det skall vara hårdare straff vid högre värden säg 0.7-1.0 och över.  Dricker man tex  mellan en och 3 öl på en hel dag så är risken för att man skulle vara farlig för andra och sig själv obefintlig.

 

Om man kan hänvisa till att man var tvingad att flytta sin båt pga väderomslag och har hög promillehalt så skall man kuna visa att man riskerade båt eller besättning (nödvärnsrätt) och inte köra fortare än 5 knop.

 

Med andra ord en viss mått av frihet, om man inte tar sitt ansvar så ska man få kännbara straff.

 

Det viktigaste är ju inte att ha någon nollgräns av princip utan att minska olyckorna som orsakas av alkohol till sjöss.

 

 

Vad tror ni om detta???

 

/// J-O

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja här i Finland har vi ju 1.0 promille som gräns, under förutsättning att du klarar av båten. Krockar du kan du bli dömd för roderfylleri även om du har en mindre mängd promille. Helt sakligt om nu bara båtförarna skulle använda sunt förnuft, men det finns alltid dom som inga gränser biter på! Man kan alltså ta några öl och köra behöver inte oroa sig för att gå över gränsen. Jag skulle nog aldrig köra båt om jag har 1.0 annat än i nödfall tex. flytta ankring om det blåser upp eller så.

 

Senast ändrad av ss2100 | 17 januari 2008 | 13:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, hur kontrollerar man fylleriet?

 

Är det KBV eller polis?

 

 

Håller med om att vi får aldrig tag på vissa tokar, precis som i trafiken på land.

 

Jo 1.0 är ganska mycket.

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är ju som i Sverige. 4§ anger ingen promillegräns utan är en bedömning Polis/KBV gör

 

Det räcker dessutom om du som det står fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss . Kan säkert tolkas som om du är den ende som kan navigera och ligger aspackad i ruffen och kärringen styr kan du åka dit. Det här har varit uppe i tidigare trådar

Sjölagen 20 kapitlet

http://lagen.nu/1994:1009

4§ Den som framför ett fartyg eller i övrigt på fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel, att det kan antas, att han inte på ett betryggande sätt kan utföra vad som därvid åligger honom, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.


5§ Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, skall dömas för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om
1. gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,

2. gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel,

3. den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter, eller

4. framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss. Lag (1999:220).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte passa på att svara dem som undrar hur man ska veta om man klarar promillegränsen eller inte. Om du tvekar har du förmodligen mer än 0,2. Om du har passerat det stadiet har du mer än 0,5. Sen måste jag fråga er hur ni gör då det gäller bilkörning? Summeringen blir: Chansa inte, mina vänner, utan var rädd om er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en svår fråga det här med öl på sjön..

Själv har man väll kanske kört båt med en öl för mycket under västen men det har inte hänt ofta. Problemet är att man som nån sa tidigare att man kan bli tvingad att byta plats pågrund av vind eller dyligt. Att sen de flesta som kör med alkohol i blodet är på sådana ställen som det inte skulle dyka upp en polis båt ens om hela A-laget va ute o åkte. Så fylle olyckorna kommer inte att påverkas.

 

Man får ha ett bra sunt förnuft.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk har en tendens att utnyttjagränser , tänk para på hur fort man kan köra utan att bli av med körkortet ,  typ 29km över tillåtet (vid 50 och upp)

Det jag då menade med mina tidigare inlägg var att när gänsen är så pass låg att man

inte ens kan ta en stor starköl och sen köra bil/båt  så kanske folk börjar

funderar på hur mycke kan jag dricka för att hamna precis UNDER 0,5 ???

 

DÄR komer problemet för oss vanliga dödliga , kommer helt klart att chansa

mera och om man ska vara petig så kör man nog båt bättre med NOLL promille

än 0.49 ...\Wink\

 

 

Fast öl och båt är som ging och yang , hör liksom ihop ..hahahahahahahaha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fly verkligheten med alkohol? Påstår du att om man knäpper en bira ombord flyr verkligheten bör du tänka om, läsa tråden någon gång extra och lägga ned. I minna ögon framgår det klart och tydligt att man genom att ta en öl, ett glas vin exc endast försöker njuta än mer. Kan förståss ha fel...
 
Visst 0 alkohol är alltid att föredra oavsett fordonstyp men ett glas vin eller så borde man få unna sig utan att hamna bakom lås och bom. Så 0,5 (förutsatt att man kan hantera fartyget på ett säkert och riktigt sätt) låter bra. Och är man osäker, ge f** i att dricka/åka eller köp en alkoholmätare.
 
E n förutsättning för att öka på gränsen är att KBV får tillstånd att alkoholtesta samt får bättre resurser.
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som vill läsa lite om:

 

- vad man får för promillehalt vid intag av olika mängder sprit, vin, öl

- hur snabbt man förbränner alkohol

- olika berusningsgrader (promillehalt-symptom)

- m.m.

 

Så kan ni läsa lite här: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2310&ref=main

 

 ...inga revolutionerande nyheter, men iallafall.

 

================================

 

Som inlägg i debatten så tycker jag att en promillegräns på 0,5 känns lagom på sjön, MEN att lagen om GOTT SJÖMANSKAP fortfarande gäller.

Sen kan jag tycka att om man orsakar en olycka med 0,45 promille, så ska man straffas hårdare än om man hade varit nykter.

 

Vi kan säga så här:

0 - 0,19 = nykter

0,2 - 0,49 = måttlig berusning, döms hårdare vid olycka/tillbud, annars OK (Obs. man SKALL fortfarande visa gott sjömanskap!)

0,5 - uppåt = sjöfylla

 

Senast ändrad av Mmaarrccuuss | 19 januari 2008 | 01:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra full och utan kontroll på sjön är redan nu förbjudet...

 

Skulle aldrig riskera andras /eget liv eller egendom med att köra full.

Att ta ett par öl på en sjökrog är trevligt, man blir inte någon sjöfara för det.

0,5 promillegräns tror jag är lagom. \Innocent\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I jämn lunk på hav eller i led är det inga problem med nån öl i kroppen.
 
Plötsligt dyker det upp en situation och det är då man behöver vara skärpt. Ofta mer skärpt än man är normalt.
 
Jag har själv dåliga erfarenheter av en öl i knoppen vid tilläggning mot dieselbrygga i lä. Jag hade räknat ut det i förväg att lägga mig nån meter ifrån bryggan parallellt och driva in och bromsa med backen till stillastående och låta fendarna ta emot. Av okänd? anledning råkade jag lägga i framväxel och båten ökade farten och drog upp fendrarna  och betongbryggan gjorde djupa långa ränder i skrovsidan.

En skakad bryggkille som hjälpte att bromsa båten tänkte nog mer än han sa om sneseglare mm.
 
Jag tror inte det hade hänt på helnykter kaluv. Däremot kunde det säkert ha hänt om man varit lite sömnig t.ex.
 
Det är många som kanske heller inte borde köra bil (eller båt, jag kanske hör till dem) men det hjälper inte upp skärpan och finmotoriken med en öl innanför västen.
 
Nöden går dock före lag och att inte få ta sig en jamare efter ett dagspass väl i hamn vore ju fel. Därför tycker jag mer promille kan tillåtas till sjöss då det kan vara svårt med bevisningen om vilken nöd man vara ute i när man blir stoppad och får blåsa ett test. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Min åsikt är att inte dricka alkohol alls när man sedan skall framföra båt samma dag, punkt.

Skall man dricka alkohol ser man till att någon annan kör båten, alternativt stannar man kvar där man är för att ta sig därifrån då man säkert förbrännt alkoholen och känner sig redo att köra igen, dvs oftast frampå dagen dagen efter.

 

Förstår inte varför det skulle gälla andra regler på sjön, händer det något därute kan ju följderna bli mycket värre än på land (då människan ju inte är byggd för att andas under vattnet).

 

Vi är ett gäng som brukar fira midsommar ute i skärgården, varav midsommardagen vid ett vattenhål där många sluter upp och festar till på kvällen (vi också givetvis).

 

Dagen efter då man vaknar upp tidigt på fm (07-08) i sin båt och tittar ut ser man att minst 80 % av båtarna som fanns där på kvällen, och vars besättning var med på krogen har försvunnit - de flesta på sennatten.

 

Då man knappt ser någon spiknykter på kvällen måste ju ganska många ta båten hem onyktra - mycket dåligt omdöme och bristande respekt för andra anser jag.

 

Sedan kan man ju alltid diskutera hur man vet när man är körduglig igen då, men man får väl vänta tills man helt enkelt känner sig fräsch nog igen, de flesta kan nog räkna ut detta själva om de bara vill.

Själva brukar vi inte smyga iväg hemåt förrens framåt sen-em efter firandet, varför denna brådska hem ?

 

Alla gillar ju skärgården...

 

Senast ändrad av Dykarn | 21 januari 2008 | 03:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ökas?

 

- Det behövs tydligare gränser. I dag är sjöfylleri en bedömningsfråga och det är svårt att se om någon vinglar på sjön, säger Arnold Kutzner, chef för sjöpolisen i Stockholm.

 

Gränsen för grovt sjöfylleri går vid 1,0 promille, men vid ett eventuellt ingripande bedöms även förmågan att föra båten och hur svårmanövrerad båten är. Med andra ord kan en person teoretiskt frias trots att han har över 1,0 promille i blodet.

 

 

http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=81794&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte skulle vara helt fel med en undre gräns. Då blir man tvungen att sprätta en eller två öl innan man ger sig ut\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbjud större båtar än 7 meter på både längd och höjd och sätt en maxfart på 7 knop.  Då har vi löst det här med dumma broöppningar och folk kan kröka så mycket de vill utan att skada någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av alla inlägg på tråden kan man se det på fyra sätt.

 

1. helnyktert på sjön dvs 0 promille (kanske 0,2 som i biltrafiken)

 

2. möjlighet till någon eller några öl på en dag men ok nyktert, 0,5 promille

 

3. inga begränsningar så länge man kan köra båten

 

4. inga begränsningar alls.

 

 

På semestern då vi seglar lite längre tar jag mig gärna en öl på dagen ibland 2 men stoppar där.  Så jag satsar på alt 2.

 

Vad står ni andra.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maken o jag dricker gärna gott på sjön. Det har jag inget emot!

 

Men i våra tankar finns alltid att våra barn är med oss - och om något händer, hur agerar vi då?

 

Det kan vara en wallas som får spel mitt i natten, ett spritkök som eldar upp taket, ett värmeljus som sprängs (joho - det har hänt), nåt som plötsligt luktar bränt..... (antagligen fläktremmen - men om det inte är den.....?)

 

Om man är klar i knoppen så fixar man att ungarna kommer ut på ett säkert sätt - båten kan vi strunta i. Problemet är ju bara att man ligger inklämd som 2:a båt eller nåt i populära hamnar.....

Notera: vi lägger oss aldrig innanför någon annan - alltid ytterst.

 

Min pappa fick en stroke för ett tag sedan och körförbud av läkaren i 6 mån. Efter en tid viskade han: Jag vet att jag kan köra ner till mataffären och handla, så jag gör det nog i smyg. (Han längtade efter sällskap, 80 år o ensam som han är)

Jag sa till honom:

Det är väl OK om du kör av vägen och skadar dig själv - men hur skulle du må om du dödade något av barnen i vårt område? Han la genast smyg-planerna på hyllan.

 

Det handlar så mycket mer om andra än om oss själva. Tänk att krocka med en liten motorbåt med Mamma, Pappa, barn ombord och någon omkommer.... Jag skulle nog inte kunna leva med den vetskapen.

 

Jag har inga åsikter vad gäller promille-gränser - jag tänker på min familj och vad som krävs av mig att rädda dem i en nödsituation.

 

Cat-kramar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...