Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pierina

Åsså börjar vi om fån början...

Rekommendera Poster

Hej 

 

Jag tycker vi ska försöka återvända till det ställe där jag tror att Fjollberg började för två veckor sedan. Försöka hitta svaren på ”Vad kan jag som båtägare göra för att minimera min miljöpåverkan (i mitt båtliv)?”

 

Det är därför jag provar med en ny tråd...

 

 

Skitar ned det gör vi så fort vi gör någonting. Så någonting helt miljövänligt kommer vi inte att hitta. Så snälla skippa de orimliga/löjliga extremerna och påhoppen! 

 

Jag tycker att jag har eget ansvar för det jag gör och konskevenserna av det jag gör. Det är det jag vill få hjälp med i detta forum. D.v.s. tips att göra mitt bästa för att minska miljöpåverkan från mitt båtåkande.

 

Jag vill gärna höra från de som prövat fårtalg som påväxtskydd om det funkar och när det funkar. Jag vill höra från de som provat båttvättar om deras fördelar och nackdelar.

 

Jag tillhör de som tror på att koppar är onödigt giftigt för organismerna i östersjön. Därför köper jag den miljövänligaste färgen jag hittat (rättare sagt den minst miljöovänliga färgen jag hittar).

 

Nu använder jag vanlig polerande färg för långsamma båtar. Det funkar bra!! Förra hösten såg båten nymålad ut vid torrsättningen. Men då hade vi ju använt båten in i oktober också … det är ju rörelse som krävs för att färgen ska poleras. [Vi har en 29 ft snipa; hamn i Mälaren men ligger i Saltsjön 3-4 veckor per år.] 

 

Däremot har jag inte hittat det optimala. Jag skulle gärna ha en hård färg eller någon annan lösning som inte flagade färg eller spred så lite annan skit i vattnet som möjligt. Jag skulle helst inte behöva måla bottenfärg varje år (sparar minst 2000kr och två helgers slit som jag kan spendera på annat ). Är det någon som har tips?  

 

Tipset behöver inte fungera för alla båtar i alla hamnar i hela Sverige. \Wink\ 

 

Med vänlig hälsning

Mats

 

Senast ändrad av Pierina | 15 januari 2008 | 18:49

 

Senast ändrad av Pierina | 15 januari 2008 | 18:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas denna tråd blir befriad från inlägg av vår nye miljötaliban. 

 

När det gäller bottentvättar så har jag mina funderingar.  Visst, om bottentvätten kan separera vattnet som båtbotten tvättas i är det bra, annars så kommer nog bottentvättarna att göra mer ont än bra.  Själv ligger jag i Mälaren och behöver varken bottenmåla eller tvätta av eftersom det inte växer något på botten.  Lite grönt slem, det är allt.  En väldigt enkel lösning på problemet med havstulpaner är annars att någon gång då och då ta båten och köra upp i en å om man nu har tillgång till det, de dör i sötvatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fina med att slippa separationen är att låta bli att måla botten och istället tvätta på bottentvätt, enkelt smidigt o miljövänligt! Nu börjar ni nog komma in på rätt bana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vakna ur dimman Bengt. Det finns båttvättar på ett ytterst fåtal platser. Och dessa tar inte båtar med köl. Så därför är bottenfärg som fungerar ett bra alternativ. Engagera din miljöpolitik där det gör nytta i stället för att tjata om en massa skatt. Mer skatt förbättrar inte miljön. Det borde du oxå fatta. Eller är har du skygglappar på du oxå ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tvättar för alla slags fritidsbåtar, att din hemmahamn inte har en sån kanske beror på att ni inte tagit er tid att söka efter en sån? Måste rätta dig, skatt förbättrar faktiskt miljön, oavsett om du vill tro det eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste rätta dig. Skatt förbättrar inte miljön, oavsett om du vill tro det eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör vi mindre bil bara för skatten höjs ?? NÄ. Är det en massa miljöbilar som rullar ? NÄ, för det är för dyrt o INTE miljövänligt dessutom. Att framställa etanol är allt annat än miljövänligt. Ska du satsa på att rena våran miljö ska du prata med en del grannländer o erbjuda dom pengar som vi lägger på en massa miljöskit som inte gör nytta i sverige. Om man gav den summan till ex. Polen skulle det förbättra deras o våran miljö betydligt. Summan som läggs på förbättringar här skapar bara någon promille i förbättring, men där skulle det säker göra 10-15%. Det kallar jag att satsa på rätt ställe. Ska du få någon att vilja göra nåt för miljön ska det ju inte vara dyrare. Det fattar ju t.o.m barnen på dagis. Ju mer pengar du tar i skatt för folket ju mindre pengar har vi att spendera på dyra miljövänliga grejer o satsar istället på nåt som fungerar o kostar mindre. = INTE MILJÖVÄNLIGT...

 

Tycker fortfarande du ska läsa tråden Lamon tycker om du orkar.

 

//Lamon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstod redan från början av dina inlägg att du inte har en aning om vad du pratar om. Bilåkandet har minskat, det visar alla studier. Och vem har lurat i dig detta med etanol? Jag skulle kunna ge dig ett trettiotal pärmar från kontoret som visar motsatsen.men du skulle aldrig ta dig tid att läsa igeom dom tyvärr, än mindre sätta dig in begreppen, dvs läsa och förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lägg in en länk till en enda artikel som visar sambandet mellan höjd bränsleskatt och minskat bilåkande så kanske din trovärdighet ökar något, för nu verkar den vara noll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha!

Suck!!

Jag ger upp!

 

Det här forumet är ju värdelöst.

 

Och det beror inte bara på Bengt. Tycker att hans första inlägg var ok. Men sedan spårade det ur och man började referera till gruff i andra trådar. Försök vara sakliga och hålla er till de saker som tillför något till ämnet som den ursprungliga frågan handlar om.

 

Här borde nog moderatorerna oftare vara inne och korrigera.

Kanske några fler anmälningar och korrigeringar om of topic från oss på forumet?

 

 

Mats

 

 

 

P.s. Det är jag som rapporterat alla inlägg (inklusive detta)

 

 

 

 

Senast ändrad av Pierina | 16 januari 2008 | 09:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats,

 

om du söker svar på ditt inlägg ska du nog avvakta några veckor så att det lägger sig lite. Vi hade en bra/hyfsad debatt tidigare (innan det kom hot om torrsättning av båtar, båtskatter mm vilket gav pajkastning från två håll) men nu har det gått helt överstyr.

 

Nya inlägg i på miljöforumet är nog ingen ide att starta just nu. Blir det inte bättre tycker jag att admin ska stänga det forumet.

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rapporterat hela skiten här ovan.

 

Hoppas att fler gör det.

 

Allmänna debatter är ok i de trådar som handlar allmänt om miljöpolitik. Håll er till dessa eller starta nya om ni vill diskutera någonting annat än det som är i anknytning till den ursprungliga frågan.

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en miljötråd ska nog skrivas i JAG FORM för att inte börja ''mässa''  om vad alla andra skall göra ! 

 

Då tänkte jag självklart på att man inte skriver JAG TYCKER ..

 utan JAG GÖR detta för att ...... !

 

På det viset så blir det inga påhopp , varken framifrån eller bakifrån ,

 utan alla står för sin egen insats. 

 

Mitt egna inlägg nu :  JAG BOTTENMÅLAR INTE !!!!!!!!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett ganska enkelt sätt att kunna föra en bra diskussion utan att bli störd av idiotiska och provocerande inlägg. Gör som jag tänker göra, bojkotta konsekvent alla MiljöBengts inlägg. Alltså lämna dem utan avseende och fortsätt diskussionen som om inget hänt. Låt varje inlägg från den herren klinga ohört som en fis i rymden. Visserligen är han, om han nu verkligen är politiker (vilket jag hoppas och tror inte är fallet. Det skulle radera den sista lilla gnutta av förtroende för politiker jag har kvar) van att att babbla på utan att bekymra sig över om någon lyssnar, men till slut kommer han nog ändå att tröttna.

 

Ska försöka återkomma med ett svar på det ursprunliga inlägget när jag får mer tid. Lite mycket just nu.

 

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska klart att vår kära vän och politiker MiljöBengt är en liten skojare som leker med oss. Jag är ganska säker på vem det är också. 

 

Så  behandla inläggen som luft så tröttnar han snart på leken. Men man måste medge medge att han hade bra fantasi.

 

///

 

Senast ändrad av jano | 16 januari 2008 | 22:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar inte vara så poppis här Bengan.    regga dig gärna på maringarderoben.se där är du välkommen även som miljövän.
 
Admin i garderoben  \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja!  Nu kan vi lägga till skotten1 till detta långa namn som bara blir längre och längre.  TjalleNina_Steve1CarlMiljöKaptenTerrorToreMarinBackDesibellleSteve2GudenSidFernWilterBengtSteve3DoctorenosporkSkotten1  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

villl bara påpeka att jag är skotten och ingen av dessa du räknar upp  ..  skotten ägare och ansvarig utgivare av Maringarderoben.se
 
/ Dan J 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

huvudsaken är väl att pappaspengar visade vem han var, tror nog jag kan få till en lika lång rad med nick på den killen om jag anstränger mig lite....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått för er kära båtvänner? Har ni påverkat er båtklubb att köpa dom hjälpmedel som finns att tillgå? Nu vill jag undvika att skapa för mycket oreda här i debatten, men jag hoppas dom mest militanta båtägarna som sist jag var här kan hålla igen nu. Med en röst övervikt fick vi igenom höjningen av bensinskatten och jag som hade tänkt rösta nej först, allt pga en dålig attityd av dessa båtägare som häcklade mig sist. Man ska inte låta personliga saker ta överhand i en sluten omröstning men samtidigt kändes det bra att kunna hjälpa er båtägare för att ni skulle hjälpa oss i miljöarbetet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lösningen.

 

Köpte med 20 liter bottenfärg från Thailand.

På båtarna där växte ingenting. Helt perfekt.

 

Enligt säljaren så kunde han fixa leveranser via beställningar på Internet.

Direkt hem.

 

Är inte koppar i färgen, något annat som inte finns med på förbjudna listan här i Sverige.

 

Var något som utvecklades ihop med US Marine på 70 talet. (eller något liknande enligt honom)

Står inget om förjudet att sprutmåla med eller andra dumma varningstexter.

Viktig huvudingrediens är en oxid med namnet As2O3

 

De målade båtarna bara vart 5:e år

YES att äntligen hittat något som fungerar

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...