Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
loftis

Segla jordenrunt, båtförslag?

Rekommendera Poster

Jag är en långfärdsdrömmare som inte har mycket erfarenhet av långfärder eller långfärdsbåtar men jag läser mycket.
Ett förslag är att gå till biblioteket och låna alla böcker de har om långfärdsseglingar. Allt från Göran Cederström till  Lars Hässler, även om de inte känns relevanta pga båttyp eller destination. Ligg sedan i hängmattan och läs dom med ett anteckningsblock till hands och skriv ned alla problem som de råkade ut för. Dieselfilter, offerannoder, brustna förstag, elfel, roderhaverier, visumregler, svårhanterad båt eller vad som helst. Dyker samma fel upp flera gånger så notera detta. Fundera sedan över hur ni skall undvika eller lösa samma problem och vilken båttyp som har minst felkällor utifrån er synvinkel.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående rattstyrning och problem....se till att ha en autopilot monterad under däck. Går kablarna av till styrningen kan autopiloten styra.

 

Najad 343:an har hjärtstocken uppstickande i en stuv på akterdäck och tillhörande rorkult gör att man enkelt får en reservstyrning om rattstyrningen skulle haverera.

 

Själv tänker jag mig vindroder när jag väl kastar loss, då borde man utifrån det kunna bygga på en större spade på den och få ett temporärt nödroder om hela rodret skulle ramla av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...