Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Koljan

Alkylat

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som har erfarenheter av alkylat-drivmedel? Jag har sneglat på det handtaget på pumpen i marinan hela sommaren och skäms nu över att jag inte har tagit reda på mer om detta tidigare. Vänligen upplys mig och andra som kanske har samma funderingar.

Jag har en Honda 75 från -98...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört en del i en Suzuki DT 4 från -98, men inga jättemängder eftersom jag inte har hittat någon pump i mina krokar. Mindre motor alltså, märkte ingen större skillnad i något avseende. Inga negativa erfarenheter i alla fall. Vilken marina? Jag har vart på jakt efter alkylat på pump i Stockholmstrakten och frågat alla bensinbolag. Det enda som brytt sig om att svara är OKQ8 som låter hälsa att de har i Norrtälje...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte så bra för acrylatbensinen och jag tror att det beror på att folk tror att man tillsatt något jox i den.
Men det är ju precis tvärtom, den är renare och förbränns därför effektivare.
Vi har inte märkt någon skillnad heller .
Marinan i Gräddö säljer den som tur är då vi ligger där på somrarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa, du Fjollberg. Om du vill tanka i vår marina är du en riktig miljöbov då den ligger i Luleås Södra Hamn... :-) Men du är självklart välkommen hit upp! Dock inte för att endast tanka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska kraftig snarkfaktor på den här saken, nu har efter någon vecka även Shell svarat att de har i Nynäshamn och Sandhamn. Hittills stämmer den information jag har fått med den här kartan,  http://www.stockholm.se/upload/Fackforvaltningar/Miljöförvaltningen/Dokument/pdf/alkylat_karta.pdf
 
Det skulle betyda att alla pumpar ligger på minst sagt behörigt avstånd ifrån Stockholms stad, med den närmaste i Vaxholm. Den närmaste röda punkten på bilden hör hemma en bra bit utanför kanten i Södertälje. Går man ut Baggenstäket är man rökt tills man kommer till Dalarö/Kymmendö. Det finns en uppgift om att det ska finnas på sjöstation Sätra, en bit in i Mälaren, ett ställe som jag åker förbi ibland, men jag har inte fått det bekräftat ännu. Den finns inte med på kartan ovan eller bland träffarna om man söker på Statoils webbsida, så det är väl inte otroligt att de har slutat sälja alkylat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kostar den bensinen idag per liter? har väl varit rätt dyr tidigare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallar man det för Acrylat istället för det korrekta Alkylat så är det ju lätt att tro att det är något plastigt tillverkat \Wink\

 

Det och annat intressant hittade jag i denna pdf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nix Sätra verkar inte ha alkylatbensin. Däremot har faktiskt Slagsta marina. Nytt närhetsrekord, 9 distans eller så in i Mälaren. Jag skulle faktiskt hinna fram och tillbaka på en dag. Med lite tur.
 
Det är för övrigt precis längst ut i vänsterkanten på kartan ovan. 

 

Senast ändrad av fjollberg | 09 januari 2008 | 23:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga exakta prisuppgifter nu. Varierar ganska kraftigt om jag har förstått det rätt. Alkylaten är skattesubventionerad sedan någon tid så på pump borde den bara vara lite dyrare än vanlig 95. På dunk var det ca det dubbla sist jag handlade om jag inte minns fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag talat med en kompis som forskar i drivmedel för förbränningsmotorer. Enligt honom är miljövinsten egentligen endast märkbar på små fyrtaktare samt tvåtaktare i allmänhet. De flesta fyrtakts utombordsmotorer är förvånansvärt miljövänliga, säger han vidare. Det låter ju bra och forskningen pågår...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Forskade lite om att köra min utombordare på alkylat i höstas. Det är ju på de gamla förgasarmatade tvåtaktarna vinsten med alkylat är som störst och just en sådan har jag. I Blekinge finns en återförsäljare av alkylat på pump och de finns ca 500 meter från min bostad så avståndet hade inte varit nåt problem. Den prisuppgift jag fick av dem i november 07 var 17,95 kr/liter. För min del är det för mycket. Merkostnaden blir helt enkelt för stor.

 

Har lästa i båttidningar att i Stockholm kostar minsann alkylaten bara 60 öre mer än BF95 och ändå tankar bara ett fåtal alkylat och pumparna försvinner i rask takt. Hade priset bara varit 60 öre mer här i Blekinge hade jag tveklöst kört alkylat. Det finns uppenbarligen en hel del att göra för kommuner och myndigheter för att få ner priset där det är för högt och ändra på folks attityd mot alkylat. Min motor är i bra skick och sannolikt är livslängden minst 10 år till. Det hade varit trevligt om den slapp släppa ut traktorlass med giftiga kolväten under resten av sin livstid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att det i Ettans Marina i Luleå kostade ca 50 öre mer. Nu lär det ju dröja innan den pumpen är öppen, men då jag har vägarna förbi ska jag kolla om det finns alkylat till snöskotrarna. Tankstationen brukas nämligen för just snöskotrar vintertid. Ska försöka hinna det på måndag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 50 öring mer/liter hade varit helt ok. Men det jag sett här är nog de där 5 liters dunkarna på ok, typ. Som är rätt dyra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja, såvitt jag vet efter att ha undersökt detta ett tag är närmaste pump till Stockholm Slagsta Marina om man går in i Mälaren söderut, Vaxholm om man är på väg ut i norra eller mellersta skärgården och Dalarö om man går söderut via Baggensstäket. Bensinbolagen centralt har inga planer på att starta nya pumpar. Enskilda stationsföreståndare jag har talat med har varit positiva, men har problem på sjöstationerna med att de har begränsat med tankar. Vi får se vad priserna blir när säsongen drar igång.
 
Sjöfartsverket ska köra en ny kampanj för alkylatbensinen till våren. Vi får hoppas att något görs åt tillgångssidan också, annars blir det nog tufft i Stockholmsområdet. Det stora kruxet med alkylaten är nog att den inte har marknadsförts tillräckligt hårt, jag kände själv inte till att det fanns förrän jag aktivt letade efter alternativ. Jag tror också att man har underskattat det motstånd som skapas av att man inte gärna chansar och testar nya bränslen och miljövänlig tvåtaktsolja under pågående semester, i synnerhet om man flaggar för att det kan uppstå problem även om jag inte har hört talas om något fall när det faktiskt har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt många mytbildningar kring ämnet, kan man konstatera efter att ha kollat runt lite på nätet. Kommer ihåg den första diskussionen angående etanol som vi hade på min arbetsplats. Några av mina kollegor visste att man var tvungen att ha en nytillverkad bil med någon sorts specialmotor med någon ny typ av kolvar/cylindrar. Numera vet väl alla att det bara hänger på bränsletrycket och att man kan använda vilken bensinbil som helst.

Tycker att det är konstigt att, som Fjollberg säger, det finns så få tankstationer med alkylat kring Stockholm. Det verkar som om OKQ8 i Norrbotten är framåtsträvare. (Trodde aldrig att jag skulle berömma ett oljebolag.) Vi får hoppas att nån bensin-nasare läser på MG så att fler pumpar dyker upp. Det kommer ju trots allt att ta några år innan de gamla, men driftsäkra, tvåtaktarna är borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det någon som vet något om miljö vinsterna när man har en gammal bensin inombords motor, typ Volvo B20? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkylat är en toppensoppa. Avgaserna luktar nästan ingenting! En markant skillnad även på fyrtakt. Har tankat på Shellmacken på Sandhamn och Statoil , Utö. Tror att det var samma pris som vanlig 95. Ger även mindre sotbildning i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag önskar att kampanjen resulterar i att vi får alkylat på pump på fler ställen i Stockholm, till ett pris som åtminstone närmar sig bensinpriset. Enligt äldre uppgifter på nätet ska det ha funnits t ex vid Hornstulls strand, men inte i somras. Alkylat på dunk kostade nästan 30 kr litern vid Vaxholm i somras - det blev således bensin i tanken...

 

Jag, som nybliven motorbåtsägare, blev också förvånad över att det inte fanns miljöanpassad motorolja på alla mackar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer det att alkylaten kan torka ur packningar, membran och annat i en gammal tvåtaktare, eller är det bara att tanka, pytsa i oljan och köra? Eller måste man modifiera något i motorn? Kan man blanda alkylaten med den lilla skvätt bensin som blir kvar i tanken utan problem eller är det storrengöring som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte vad jag vet. Det är snarare problem som kan uppkomma med sk miljödiesel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget problem att blanda. Det finns uppgifter om att det kan ställa till med problem med packningar, men jag har aldrig hört talas om något sådant fall, eller märkt något problem själv. Ingen som jag vet har provat har haft några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem som kan uppstå är att sotavlagringar släpper och ställer till problem. Det här kanske inte är något problem i större motorer, men motorsågar har krånglat då den renare förbränningen av alkylaten fått sotflagorna att släppa.
 
Alkylatbensin är vad jag förstår vanlig bensin som man tagit bort aromaterna ur. Eftersom alkylaterna står för större delen av innehållet i vanlig bensin så har jag svårt att se att packningar mm skulle ta stryk.
 
Något som kan lösa upp vissa packningar är RME (rapsmetylester, miljövänlig ersättare till diesel).
 
Jonny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att när man bodde i kongliga hufvudstaden fanns det säkert massvis med landbaserade mackar man kunde fylla dunkar på från pump för en billig peng. Tjena... inte en enda har jag hittat! Alla pumpar verkar ligga på sjömackar, och det vet man hur prisbilden brukar se ut där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är knapert med mackar här. De landbaserade finns i huvudsak i områden med mycket skogsbruk eftersom alkylatbensinen används mycket i motorsågar.

 

Det ska dock enligt uppgift (jag har inte varit där) finnas ett par stycken:
Södermalms trädgårdsmaskiner, Stensätrav 5-7, Skärholmen(!)
Bromma skog och trädgård, Sulkyv 28, Bromma

 

Mer info finns här: http://kartdata.sjofartsverket.se/website/miljobensin/viewer.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man blanda alkylat hej vilt med 95 i tanken eller måste man ha två separata?

Det jag fick höra första gången jag såg alkylatpump var att det var till för små tvåtaktare. Jag tror avsaknaden av information är en´ stor anledning till att folk inte har velat tanka alkylat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att blanda. Alkylaten kan betraktas som en renare bensin, blandar man blir det bara lite mindre rent så att säga. Alkylaten ger en bättre förbänning i motorer med dålig sådan. Typiskt kan 25-30% av bränslet rinna rakt igenom en tvåtakts förgasarmotor utan att förbrännas. Det finns ämnen i det bränsle som rinner igenom och hamnar i vattnet som är starkt giftiga för olika organismer, det är därför man rekommenderar alkylatbensin.

Det finns nya tvåtakts insprutningsmotorer som har en bättre förbränning och inte tjänar på att tankas med alkylat på samma sätt, men jag tror inte att de görs mindre än ca 90hk, det kan vara därför han talade om små tvåtaktare. Fyrtaktsmotorer har också en bättre förbränning. Större tvåtakts förgasarmotorer bör däremot av miljöskäl också tankas med alkylatbensin, likaväl som de mindre.

Om den nu bara fanns att få tag på i mina krokar någonstans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Alkylatbensin i ca 10 års tid till alla mina trädgådsmaskiner, 2 och 4 taktsmotorer. Och nu på senare tid även till jollens 2 taktare. Hade det inte varit för priset, så har det fungerat precis hur bra som helst. Speciellt eftersom det bara är att slå på vanlig bensin när alkylaten har tagit slut. Ställde även frågan till Drevia om jag kunde köra mina VP V8 or på alkylat. Detta gick alldeles utmärkt blev svaret. Testade därför i sommar med att tanka ena tanken med Alkylat och den andra med gammaldags bensin (har separata tankar till motorerna). Det var ingen skillnad alls vad det gäller start, gång och förbrukning., mer än att det luktar mindre med Alkylaten.  Vill man veta mer om Alkylatbensin, så är http://www.gronkemi.nu/alkylat.html en bra sida att titta vidare på.
Här http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____8616.aspx kan man också se var alla Alkylatpumpar finns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...