Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
davahl

Var ska man fetta in?

Rekommendera Poster

Glad i hågen och med en ny fulladdad fettspruta tänkte jag härja loss på båten. Hittade dock endast 2 nipplar där jag fick gå loss, och det var på skölden. Var hittar jag resten av nipplarna? Var sprutar ni in fett? Drevet sitter på båten och ska inte av förrän till hösten.

 

Har en Sea Ray 230 med alpha II drev och 5.0 liters mercruiser

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fulladdad med vad? Med fett säger du nog. Men så enkelt är inte livet. Allt fett går inte att använda på sjön. Ok, allt går men det kan bli djävligt dyrt. Generellt kan man säga att använder du ex molyblenfett så får du galvaniska skador, vidare bör fettet vara vattenfast osv. Annars är det toppen att fetta in så mycket som möjligt. mvh/Nitro 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt fett för marint bruk på drev.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du ju läget under kontroll!
Det är bara att pytsa på lite där det finns nipplar. Sedan har du också så det räcker till propparna. Smörj på!/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har 3 nipplar bak på skölden... Två ser du lätt på var sida om bälghuset. Dessa smörjer hingepin. En sitter längre ner och närmare akterspegeln på styrbordsidan.. Snett neråt. Denna smörjer stödlagret.

Sen har du inne i motorummet bakom motorn vid drivaxeln. Sitter en nippel där som smörjer splinesen i ryckutjämnaren/drivaxeln. Denna nippel snurrar med axeln och står av nån anledning alltid åt fel håll, så man får dra runt motorn tills den kommer i ett läge där man kommer åt den.. Sen har VISSA Mercruiser även smörnipplar på styrwiren och styrservon (men inte alla) men de sitter i så fall på styrbordssidan av motorn där du ser att wiren är fastskruvad och den till servon sitter alldeles ovanför. Men alla har inte dessa, beror på årsmodell osv, så leta inte ihjäl dej om du inte hittar några...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter väll 2 nipplar i drivknutarna också? För mycket fett skadar ingen så kör på!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt... Nipplar på knutkorsen också KANSKE.. Du hade en -95 och den bör ha nipplar. -96 har det inte (men är lite osäker på exakt när dom ändrade), då hade Mercruiser börjat med permanentsmorda knutkors, nåt som egentligen inte borde finnas (i min värld)\Undecided\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag tog även av proppen å fettade in axlen för att sedan montera igen med ny saxsprint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker med att väcka liv i denna tråd igen :) 

 

Hur många nipplar sitter det på ett DP 290 drev och ungefär vart sitter dom? 

Tänkte införskaffa mig en fettpistol och smörja upp drevet 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Swadop:

Försöker med att väcka liv i denna tråd igen :) 

 

Hur många nipplar sitter det på ett DP 290 drev och ungefär vart sitter dom? 

Tänkte införskaffa mig en fettpistol och smörja upp drevet 👍

Jag känner till en, den sitter inne i båten framför akterspegeln ovanpå styrarmen, den nippeln smörjer styrningen. Det är väl lämpligt att trycka in fett där innan sjösättningen på våren och kanske nån mer gång under säsongen. Jag har en sådan där patronspruta liggandes i båten till det ändamålet.

Men det kanske finns fler nipplar?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...