Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
fjollberg

Det är inte lätt att vara miljövänlig, del 1, bottenfärger

Rekommendera Poster

Sommaren 2006 debuterade jag som ägare av en liten segelbåt i Stockholms innerstad, hemmahamn på Mälarsidan av Hammarbyslussen. Jag har sedan dess ägnat mig åt att försöka lära mig vad jag kan göra för att bidra med så lite miljöpåverkan som möjligt. Man kan konstatera att det krävs en hel del envishet bara för att hitta och sålla i informationen. Att sedan genomföra det i verkligheten är inte lättare. Det var med viss tvekan jag ställde upp och anmälde mig till Individuell Blå Flagg, Individuell Blå Flagg.

 

En av de mer innehållsrikare sidor på webben om båtbottenfärger, båtbottenfärger hittar man hos Naturskyddsföreningen. Ett problem med den sidan är att det känns som att den försöker att få båtbottenfärger att framstå som giftigare än de är genom att ta upp aktiva ämnen som numera är förbjudna, antingen i hela Europa, eller åtminstone i mina farvatten i Östersjön.

 

I princip så är all bottenfärg som på väsentligen förhindrar beväxning förbjuden för mig. Att använda sig av en fysikaliskt verkande färg som blöder ut jox i vattnet som inte har där att göra som ersättning för en kopparhaltig färg verkar helt vansinnigt. Utan att för den skull halka in på huruvida koppar är ett förträffligt alternativ (se debattsidan, debattsidan) är det en gåta för mig hur kemikalieinspektionen har kommit fram till att det är en bra idé att ersätta kopparfärgerna med färger som utsöndrar saker man inte vet något om. Vissa av de godkända färgerna misstänks också ha besvärande egenskaper för den marina miljön, men här återstår mycket att utreda. Debatten har avstannat eftersom EU:s nya biociddirektiv låter vänta på sig.

 

Kvarstår då rådet att använda en hård bottenfärg och båttvätt. Läser man information på webben i frågan är det lätt att få intrycket att det är ett realistiskt alternativ. I Kemikalieinspektionens faktablad Båtbottenfärger för fritidsbåtar Båtbottenfärger för fritidsbåtar, står det till exempel att båttvättar börjar användas alltmer. Det måste vara rent önsketänkande ifrån författarens sida. Haken är att det helt enkelt inte finns några båttvättar. Jo, jag vet, det finns några testanläggningar. Den närmaste ska finnas i Wasahamnen enligt den lista på fyra(!) båttvättar som ska finnas i Sverige enligt Håll Sverige Rent, Håll Sverige Rent. Man kan dock notera att det inte finns någon som helst information om denna service på Wasahamnens egen hemsida. Det är för få för att göra någon skillnad och ingen av dem har såvitt jag vet kunnat ta kölbåtar. Företaget Boatwasher som leverar båttvättar kan nås antingen på www.boatwasher.nu, www.boatwasher.nu eller www.boatwasher.net, www.boatwasher.net och på de sidor man kommer till står det olika information. Enligt den ena ska det finnas några anläggningar till, bl.a. vid Hammarbyslussen vilket vore perfekt för mig. Tyvärr är det nog som det står på den andra, att anläggningen inte kommer i drift förrän 2008 om Stockholms Miljöförvaltning så vill. Vill man få det tvättat är det alltså bara att ta på sig badbrallorna.

 

Eftersom den hårda färgen också är en utmärkt grund för andra färger valde jag att pröva med en sådan den här sommaren för att se hur illa det egentligen blev. Det är lätt att måla över den med något annat sedan om det skulle behövas. Erfarenheten är faktiskt att det inte blir så värst mycket beväxning. Lite trådar (nässeldjur såvitt jag kan bedömma), men inte notabelt mer än det verka sitta på båtar med fysikaliskt verkande färger. Huvuddelen av beväxningen uppstod nog under den sista månaden båten var i sjön. Under sommaren dök jag ner och skrubbade båten en gång, och skrubbade de delar jag kom åt ifrån däck ett par gånger till. Då var det mest slem (trådalger om jag har förstått det rätt), jag lade inte märke till de namnet till trots mer trådaktiga nässeldjuren när jag dök under båten i alla fall. Jag har inte bestämt mig för om jag ska fortsätta med samma färg helt utan anti-fouling, International Lago Racing II, eller prova någon tunn-films anti-fouling i stil med Lefant TF till nästa år. Erfarenheterna verkar gå isär när man läser folks erfarenheter i olika forum på nätet, frågan är om det verkligen färgen gör någon skillnad eller om det i själva verket har varit olika beväxningsomständigheter där båtarna har varit. Det som får mig att tveka att pröva en anti-fouling är att när man väl har börjat använda en färg med fysikalisk verkan verkar man mer eller mindre vara fast med den, om man inte vill lägga ner mycket arbete på att grunda för en annan färg.

 

Sedan kan man ju krasst konstatera att de båtar som kommer upp ur vattnet med en vackert kopparskimrande brun nyans under vattenlinjen är avsevärt renare än alla andra båtar vid höstupptagningen.

 

Fredrik Jönsson Norrström

Med Individuell Blå Flagg, Individuell Blå Flagg under spridaren

 

Senast ändrad av fjollberg | 03 januari 2008 | 00:53

 

Senast ändrad av fjollberg | 03 januari 2008 | 00:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...