Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kicken

Diesel eller bensinmotorer ur miljösynpunkt

Rekommendera Poster

HEJ! Kan någon svara på vilket som är bäst för miljön.Provkörde en gammal Mercury 20hk i

tunna ca tio minuter. Resultatet var skrämmande, en tjock oljerand i tunnan, vattnet vart grått plus en massa sotflagor.Jovisst motorn bedömdes gå bra men va fan!! Idag har jag en

snipa med en liten marindiesel.Hoppas att jag är snällare mot miljön idag.

                                  MVH.Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att reta allt för många så kan vi nog vara överens om att en gammal 2-taktare är det ur miljösynpunkt sämsta alternativet.
 
Sedan lär de vise tvista om man över huvud taget skall köra på bensin och/eller diesel. Denna diskussionen tänker jag inte vidare ta upp.
 
Utan att förringa något av bränslerna diesel eller bensin så kan man nog säga/skriva att ingen av dessa är optimal ur miljösynpunkt.
 
Bensinen går att fasa ut mot förnyelsebara ämnen likaså dieseln. När det gäller bensinen är det nog idag svårt att få fram ett bränsle som har tillräckligt högt oktantal för att fungera på gamla motorer. Vad beträffar dieseln så blandas det idag in RME för att minska förbrukningen av crudeoil. Som några i tidigare inlägg angående miljöpåverkan påpekat gör även små brukares miljöhänsyn verkan. Kan jag inte rakt av skriva att så länge tankfartygen kör på residuls dvs HFO så kan jag med gott samvete köra mina få timmar på MGO eller något annat saluhållet bränsle.
 
Min högst personliga uppfattning är att måste man vara på sjön och inte använder vinden för framdrivning så ställer man in prylarna för att minska avgaserna/föroreningarna optimalt. Då sover jag i alla fall gott om natten. god fortsättning/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etanol har oftast tillräckligt högt oktantal för att ersätta bensin. Man brukar prata om 104oktan för E85 och något mer för ren sprit. Hur miljövänligt det sedan är att köra på etanol kan ju diskuteras, men det är ju i alla fall förnyelsebart och medför inget nettotillskott av koldioxid. Att en konvertering sedan inte är speciellt komplicerat speciellt av äldre motorer gör att jag är förvånad att inte fler konverterat sina marinbensinmotorer till etanol.
Konservatismen i branchen gör väl sitt till, likaså bristen på sjötappar... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att den etanol som säljs som bränsle, e85, har tillsats av vanlig bensin vilket ger problem med utsläpp av giftiga kolväten. Istället rekommenderas därför att man använder alkylatbensin för tvåtaktare i känslig skärgårdsmiljö, trots att etanolen är att föredra ur ett växthusgasperspektiv enligt etanol.nu här.
 
Nu visar det sig i realiteten vara svårt att få tag på alkylatbensin i dagsläget, så det är väl oklart om den prioriteringen är så bra. Å andra sidan säljs det väl ingen e85 heller på sjöstationerna, men den är ju i alla fall ganska väl spridd på landstationerna. IVLs utvärdering är i och för sig inte klar, men det verkar som att det utfaller som etanol.nu säger, båtnytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E85 har fördelen att ha mycket högt oktantal för den som vill höja kompression och förtändning. Nackdelen är svårt att få tag i på sjön och kräver större tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det finns alltid två sidor av myntet. I det här fallet en rent teknisk och en social. Att inte ens experterna är eniga om hur myntet ser ut gör det ännu svårare. Två artiklar från AB. Vem ska man tro på. Det är inte lätt att tanka rätt


Joachim Kerpner frågar i Aftonbladet
Skulle du själv vilja ställa dig öga mot öga med en hungrande, och berätta att du just fyllt tanken med etanol gjord på majs som skulle räckt för att hålla en person vid liv i ett år?
http://www.aftonbladet.se/klimathotet/joachimkerpner/article1674298.ab

Gröna bilister skriver i en debattartikel riktad till AB's Robert Collin
När majs, vete och socker används till bilbränsle stiger priset”, vet Collin.

Det är rätt, men leder till minskad svält – inte ökad. 85 procent av Afrikas riktigt fattiga är bönder och ett högre pris på det de odlar är en chans att föda ungarna, ge dem bättre kläder och låta dem gå i skolan
http://www.aftonbladet.se/debatt/article1677592.ab

 

 

Bra, då är det ju bara 15 % av Afrikas fattiga som drabbas, lite svinn får man räkna med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer

 

I nu läget är det mycket tvistande och mycket på gång!

 

Dels så är syntetsikt Diesel ett utav de som påstås komma,

men idag är för dyrt att framställa (ca 25:-L)

 

Bensin alternativen finns redan kommenterat i

inläggen.

 

Dock en poäntering, Vid etanol drift får vi räkna med att serva

våra motorer oftare iom att etanolen inte har samma smörjande

effekt som dagens bensin.

 

Vad som är bäst för miljön och båten får vi mao vänta på ett tag.(som jag ser det)

och ta det som står till buds för att dra vårt strå till stacken.

 

 

//Iggy\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sannolikt därför att det inte finns någon lagstiftning som påbjuder det. Trist men sant är att om inte det lagstiftats eller hotats med lagstiftning så skulel sannolikt välidigt lite hänt med bilarnas motorer heller\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-sealed.gif\ border=\0\ alt=\Sealed\ title=\Sealed\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...