Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
per_anders_p

Många smutsiga bäckar små, blir stor och skitig å....

Rekommendera Poster

Många smutsiga bäckar små, blir stor och skitig å…och förr eller senare når ån alltid fram till en allt mer förorenat sjö eller ett hav.

 

Även om fritidsbåtägare och andra i sitt arbetsliv och vardagsliv troligen förorenar betydligt mer än när de just är på sjön (bla för att ha råd med en fritid på sjön), så leder även olika energislösande aktiviteter i samband med båtlivet till många typer av miljöföroreningar, det faktumet kan man inte trolla bort.

 

Båtfolkets lilla bäck med föroreningar blir också med tiden allt mer lik en flod av dynga med dagens utveckling av båtlivet. Det finns fram för allt ca 1,3 miljoner båtmotorer som är mer eller mindre smutsiga. Dessutom sker en mycket långsam teknisk utveckling för båtmotorer när det gäller miljöprestanda, till skillnad mot den snabba utveckling när det gäller båtmotorernas styrka och effektivitet för att nå högsta möjliga hastighet. Detta skall jämföras med den utveckling mot miljövänligare lösningar som ständigt utvecklas för bilar eller andra typer av motorer. En ganska normal båt för familjen Svensson med 50-70 hk 4-taktare drar idag, drar ca 20-35 liter/timme, att jämföra med en modern mellanstor bil som klarar sig med 7 liter/timme (anta att man kör 10 tim båt per år, detta motsvarar då 250-400 mil med bil). Svenssons båtar går ju förstås inte att jämföra med miljömonster som tex RIB-båtar eller olika jakter, men dess stora antal ger att den totala utsläppsvolymen definitivt inte är försumbar. Fortfarande släpper båtmotorer också ut en rad olika giftiga ämnen som exempelvis på bilar har reducerats kraftigt eller helt tagits bort redan för 10-15 år sedan.

 

Det positiva i kråksången är ändå att om vi människor (båtägare eller inte), en gång lyckats skita ner bäcken, så går den också att få den relativt ren igen, bara man folk bestämmer sig för att börja. Personligen har jag bestämt mig för att försöka göra miljön mindre skitig på de sätt jag kan i detta fall, jag planerar körandet och utflyktstillfällena på sjön, tankar miljöbensin och inte minst så stänger jag av motorn ofta för att åter igen börja njuta mera av lugnet och naturen (det som en gång var själva iden med rekreationen på sjön). Tyvärr går det idag inte att hitta något egentligt miljövänligt motoralternativ (möjligen en liten svag elsnurra) och båtbranschen verkar fullständigt ointresserade och totalt offside när det gäller miljöansvar.

 

Mycket enkla och billiga åtgärder att börja med ovan, men jag vill gärna ha många fler förslag på vad som kan vara ett bra sätt att minimera de föroreningar som fritidslivet på sjön genererar.

 

Alla seriösa förslag, små som stora mottas tacksamt.

 

Mvh Per Anders

 

Senast ändrad av per_anders_p | 31 december 2007 | 13:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Nuförstår jag inte riktigt. vadå en liten klen el snurra. Det finns alternativ som både funkar och e bra beroende på vad man vill få ut av havet. Min el båt är inte klen och har en god räckvidd. desutom tyst så du behöver inte stänga av den. och ligger du still drar den inte ett dugg. Mvh Anders\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Nuförstår jag inte riktigt. vadå en liten klen el snurra. Det finns alternativ som både funkar och e bra beroende på vad man vill få ut av havet. Min el båt är inte klen och har en god räckvidd. desutom tyst så du behöver inte stänga av den. och ligger du still drar den inte ett dugg. Mvh Anders\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båtbranschen inte är intresserad av miljö beror på tröga kunder som snarare vill ha den mest miljöbelastande kemikalien i tron att den starkaste medicinen alltid är den bästa.
 
Så länge det är på det viset blir det heller inget tryck på handlaren utan han tycker ju som kunden vilket är handlarens huvudregel.
 
När vi börjar efterfråga produkter som vi tror vi vill ha för att kunna fortsätta att bada och fiska i hav och sjö så ställer handlaren upp då vi som kund alltid har rätt.
 
Men så länge det är 5 % av kunderna är det ointressant.
 
Handlaren är bara intresserad av 95%-kunderna. Det finns otaliga exempel på att ingen tillverkare klarar att göra grejer för en speciell kundkategori. Jag försökte några år köpa en bilradio med inspelningsmöjlighet på kassettbandspelaren men det fanns aldrig trots 100-tals modeller som hade precis samma funktioner.
 
Men att vi ska måla på bottenfärger som med så liten marginal som möjligt håller botten ren är ett sätt att dra sitt strå till stacken. Att inte skrapa rent botten från giftig färg alltför ofta är också att hjälpa miljön. Det som hamnar på marken sköljs ner i havet efter några regnskurar och gör bättre nytta på botten och det kan räcka med att bara bättra på bottenfärgen där det lossnat. Har kört den modellen de sista 20 åren och det fungerar bra trots västkustbeväxning som kan vara rätt så tuff.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med tuppen om att det idag finns elmotorer med bra kapacitet. Inte för att åka i stora hastigheter, men bra alternativ till motorer i snipor och för trolling. Jag blir nästan förbannad när jag ser fiskare diskutera att få ned hastigheten på skitiga bensinmotorer m.h.a. släpankare och kassar. Det finns fabrikstillverkade elmotorer som t.o.m. har inbyggd autopilot och fjärrstyrning som underlättar fisket betydligt (och dessutom gör det ljudlöst;-)
 GOTT NYTT ÅR!!! (och glöm inte marinaden;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

per_anders_p skrev


Alla seriösa förslag, små som stora mottas tacksamt.
Mvh Per Anders
 
Ett, enligt mitt tycke, mycket bra förslag - Segelbåt med elmotor. Det senare för att ta sig ut och in i våra trånga hamnar.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ganska enkel åtgärd är att de av oss som har segelbåt faktiskt seglar med dem. Är man ute i skärgården idag är det förvånansvärt många som inte gör det även i gynnsamma vindar och med moderna båtar som ofta inte är särskilt svåra att segla ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Frågan är inte bara vad konsumenterna vill ha utan vad som finns att köpa, och några som kunde ha en mycket stor chans att påverka är båtjournalisterna, 
Men tyvärr har de ett mer symbiotiskt än kritikst granskande förhållande
till båtbraschen, där de som alltid ger plats åt den större, snabbaren och törstigare båten och sällan pratar miljö i t.ex tester.  och det är knappast fråga om konsumentjournalistik.
Och frågan är om om vilka förutsättningar de har att göra annorlunda 

då de är beroende av sådant som annonsintäkter 

och tillgång till produkter från tillverkarna att testa.  

 

 

Senast ändrad av Marrexxx | 06 januari 2008 | 17:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brodur: Håller med tuppen om att det idag finns elmotorer med bra kapacitet.
 
Visst är det intressant, jag höll själv på att gräva i det här för några veckor sedan. Problemet är väl inte i första hand motorerna. Elmotorer kan man få med i stort sett vilken effekt som helst. Kruxet är att förse dem med tillräckligt mycket batterikapacitet. Generellt kan man väl säga att om ens behov inskränker sig till att som seglare, med relativt rymlig båt, ta sig in och ut ur hamn och lite till så finns det bra alternativ, t.ex finns det ett svenskt som verkar vara ett av de mer genomtänkta koncepten, http://www.ozmarine.se/. För trolling och kortare turer med små båtar finns det flera små elektriska utombordare som också kan fungera och är relativt billiga.
 
Men är man mer ute på öppet vatten, och behöver en motor att lita på tar en hem i dåligt väder känns det lite kymigare för att energitätheten är så låg i batterier att man helt enkelt inte har så mycket drivmedel med sig, men det är nog ganska få båtar som tillhör den gruppen egentligen. Det är också knepigt för små segelbåtar som min egen där det är svårt att få in en batteribank med fyra batterier eller så och rejält med solfångare någonstans.
 
Nu finns det antydningar till att man börjar se batterier med betydligt bättre kapacitet, vi får se när de når rimliga priser, http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article44959.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article57986.ece 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som stör mig är bottenfärgen. Vet inte om det är så fortfarande men förra året var det förbudet att måla sin båt med såkallad giftig färg som gick att köpa i Norge. Den va olaglig i Sverige men inte i Norge, och var tydligen väldigt effektiv tack vare att den var så giftig. Men om Norrmän kommer in på svenskt vatten, skall de få slipa och måla om båten innan de passerar gränsen?

 

Internationella regler för miljön!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte ens samma regler som gäller i hela Sverige. Det finns färg som är godkänd för använding på båtar som huvudsakligen vistas i farvattnen på västkusten, ifrån Trelleborg upp mot Norge och som innehåller koppar (och är omvittnat effektiv). http://apps.kemi.se/bkmregoff/ResultatAnv.cfm?ProdTyp=12&bkmtyp2=0&bkmtyp3=0&klass=9&soktext=&datum=&endgodk=ja&biokem=0&special=&visatext=ja&visa=amnen
 
Påväxtproblemen skiljer sig också ganska kraftigt åt mellan olika delar av landet. I insjöar och i bottenviken har giftfärger varit förbjudna länge. Andra typer av färger finns det förbud på internationellt i lite olika hög grad, så visst finns det internationella regler. EU håller också på att ta fram regler, även om de har låtit dröja på sig. I just det här fallet blir det extra roligt eftersom Norge inte är med och Sverige (bland andra, vi är inte ensamma) sannolikt kommer att ha striktare krav även i fortsättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...