Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
per_anders_p

Vad är livet på sjön värt utan en levande marin miljö?

Rekommendera Poster

Som båtentusiast, sportfiskare och dykare har jag under en trettioårsperiod tillbringat månader över och under vattenytan på åar, sjöar och hav runt om i Sverige. Man kan lugnt påstå att livet vid sjön under denna tid har förändrats mycket och framförallt tre saker som dessutom verkar vara exponentiellt ökande.

 

Som sportfiskare så konstaterar man för det första att fisket generellt har försämrats mycket eller tom blivit en katastrof på vissa håll, som dykare ser man för det andra en direkt och stor orsak till varför fisket blivit torsk så fort man kikar ner under ytan. Försurning, övergödning, syrebrist, miljögifter och andra miljöstörningar slår numera ut både växt och djurliv i omfattande skala och inte bara i havet utan även i sjöar, åar och mindre vattendrag. Och för det tredje, så går det inte att missa att främst motorbåtarna blivit allt fler, allt större, allt snabbare och allt mer resurskrävande, samt att båtfolket idag är många och ställer oerhört mycket högre krav på bekvämlighet, service och status än förr, när det gäller de nöjesaktiviteter som idag ofta hör båtlivet till, något som givetvis sliter hårt på den marina miljön både direkt och indirekt.

 

Med en fortsatt utveckling i samma riktning som idag, så kommer med stor sannolikhet många som tillbringar fritid på sjön att ställas inför två tuffa alternativ i framtiden och som båda kommer att begränsa rätten till frihet på sjön dramatiskt.

 

Det ena alternativet är att EU, stat eller myndighet kommer att stenhårt begränsa tillgången till sjöar och hav av miljöskäl eller pga krav från markägare och kustboende, Detta kommer säkert att gälla både för kommersiella och rekreativa syften (för allmänheten i första hand förstås, gräddfilerna kommer förstås alltid finnas för vissa utvalda)…eller så kommer den marina miljön att kollapsa (definitivt lokalt, men fan vet om det räcker, det är bara att se på Östersjön). Detta leder förstås till att möjligheten för rekreation i form av tex bad, fiske, dykning och andra aktiviteter som är beroende av en levande marin miljö, kommer att helt eller till stor del försvinna.

 

Det finns förstås ett tredje alternativ, att kompromissa mellan människors och naturens behov och försöka skapa någon form av hållbar utveckling. Att förbjuda eller hårt begränsa olika extremt miljöförstörande och ofta kommersiella särintressens är antagligen ett måste, men detta blir en tandlös åtgärd om inte den stora massan av folk på sjön är beredda att dra sitt strå till stacken och bidra både med moraliskt stöd och egna uppoffringar för att skapa ett långsiktigt hållbart fritidsliv på sjön. En fråga inställer sig förstås om detta i praktiken skulle vara ett alternativ, och det är: vad är livet på sjön värt för båtfolket utan en levande marin miljö?

 

Vilken betydelse har den marina miljön för en majoritet av båtfolk av idag och har livet under ytan fortfarande en roll att spela för fritidslivet på sjön, eller är det något som kan offras till förmån för människors olika lekar och förnöjelser ovan ytan. Detta skulle jag gärna vilja ha några kommentarer om på forumet.

 

Senast ändrad av per_anders_p | 31 december 2007 | 13:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det  per_anders_p skriver är ovan tror jag stämmer med verkligheten. Jag är inte direkt miljömedventen men är possitivt inställ till tankegången.
 
Använder bara godkända bottenfärger. Å andra sidan har dessa fungerat bra på mina bägge segelbåtar enligt de krav som jag har.
 
På min lilla julle har jag en aktersnurra som jag bestämde mig för att köra på akrylatbensin från det att jag köpte båten. Här finns det bara att köpa i 4 liters dunkar och till ett mycket högt pris. Vi ett tillfälle i fjol fanns det ingen akrylatbensin när jag skulle köpa så det blev att köpa en reservdunk och tanka vanlig 95 oktanig besin. Det blev mycket billigare så sen dess har jag inte ens tittat efter akrylatbensin.
 
En tanke som slog mig när jag läste inlägget var; Hur stor del av utsläpp och miljöförstöring står det marina friluftslivet egentligen för?
 
Å andra sidan är det ju alltid klokt att följa rådet i den gamla söndagskolesången; Gör det lilla du kan, Gör det villgt och glatt.......... 
tommy 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra och tänkvärt inlägg!

Jag tror flera av oss har tänkt tanken fler än en gång att det riskerar bli inskränkningar i vårt nyttjande av denna resurs.

Precis som Tommy skriver tror jag att var och en av oss bör dra sitt strå till stacken och bidra på bästa möjliga sätt. Men hur långt räcker det?

 

Jag ska inte låta pessimistisk så här i årets elfte timme. Men ...

Fritidsbåtars påverkan på miljön är och förblir mycket begränsad efter vad jag förstår efter att ha läst några artiklar och rapporter i ämnet. De stora bovarna är jordbruket och yrkestrafiken. Många gånger är det gamla synder som vi nu ser konsekvenserna av. Utdikningar, industriutsläpp, dumpningar, gödningar, avverkning av skog etc.

 

Jag försöker i mitt dagliga liv välja de alternativ som är mest milljövänliga i förhållande till min insats, tex så ofta som möjligt telefon istf flygresor till kollegor utomlands, kollektivresor där så är möjligt, återvinning av plaster, laddning via solpaneler, närproducerad mat etc etc.

 

Jag har fö tagit intryck av debatten om bottenfärger och mitt val är att jag så långt som möjligt väljer fartygsfärg! Jag är övertygad om att den gamla självpolerande färgen jag hade förut som spolades av helt när jag tvättade med högtryck är betydligt mer ovänlig mot naturen än fartygsfärgen som håller flera år.

Och alla andra fäger ger så otroligt mycket högre bränsleförbrukning pga snäckor och tulpaner.

MEN!

Den dan det finns miljövänligare alternativ som är lika effektiva kommer jag så snart som möjligt att byta till det.

 

Ditt inlägg hoppas jag tjänar som tankeställare till oss alla som är intresserade av båtar och att det får fler att fundera på hur man själv bäst bidrar till en bättre marin miljö!

 

Gott Nytt År på er alla Gajdare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När vi seglade i Åländska skärgården i sommras insåg vi verkligen vilket behov det finns av internationellt samarbeter runt Östersjön. Trotsa att tex Kökar ligger långt ut i havet var beväxlingen sjuklig med mycket brunsliskaig beväxning på den lilla blåstång som fanns tex.

Det vatten som omger Åland strömmar upp från södraöstra delen av Östersjön, Polen - Tyskland -Baltstaterna ffa, och den marina miljön de har är nog till stor del ett utslag av denna ström som går längs helsa österjöns västsida innan den går ner på vår sida östsidan och då är betydligt mer hälsosam.

Det var inte upplyftande att titta ner i vattnet och ibland rent äckligt att bada i denna lösa beväxning som simmade runt i vattnet så fört man rörde sig.

 

Vi seglare kan vara ganska klimatsmarta, segla så mycket det går och använda giftfria bottenfärger. Gå på toa i land mm. Jag känner inte att jag belastar miljön så mycket som jag skulle göra om jag tex åkte på husagnssemester o sådant.

 

 

Senast ändrad av ciaraud | 31 december 2007 | 16:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns det väl i och för sig vissa tecken på att miljön i Östersjön, åtminstone i Stockholms närområde i skärgården, i vissa fall håller på att återhämta sig något, enligt skärgårdsstiftelsen här.
 
Ett problem med att jämföra fritidsbåtars utsläpp med yrkestrafik och jordbruk är att de senare nog i många fall kan anses ha större samhällsnytta, jämfört med fritidsbåtar som står mer för utsläpp som kan anses som onödiga. Så även om man antar att påverkan ifrån fritidsbåtar är mindre än t.ex jordbruket så får man nog göra de miljörelaterade åtgärder som man med rimliga medel kan åstadkomma.
 
Också jag har jagat alkylatbensin med bristande framgång. Jag väntar nu på svar ifrån alla våra bensinbolag om det finns att få tag på i min närhet, hittills är det bara OKQ8 som har återkommit, negativt. Medan jag väntar på det gör jag modifieringar på båten för att förbättra seglingsegenskaperna i lättvind i förhoppning om att kunna undvika motorn i högre grad i framtiden. Det är ju trots allt seglingen jag är ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...