Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
EskilJ

Bromsklaffar till båt

Rekommendera Poster

De driver med dig, fy!

Självklart måste det finnas bromsklaffar hur skulle annars parkeringsbromsen fungera.

Tänk alla båtar som ligger vid bryggorna, inte driver de iväg, nä, självklart för att de dragit åt parkeringsbromsen. Ser du någon båt som driver omkring så är det ett bevis på att de missat att dra åt bromsen.

 

::Harry::

Som haft körkort sedan man fick köra på vänster sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara säga det  den frågan som du ställde angående  om det fanns bromsklaffar till en båt vilket engagemang det blev utav det tyvärr så fick du väl inget riktigt svar på din fråga   tyckte mest att allt va tillrättavisningar   kör hårt  ha det gött

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör hårt ??? Det är väl just det som han ska sluta med eller? Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Visst är det fel på motor eller drivlina. Det är ju självklart! (Jag är helt säker på att Eskil inte är korkad!!)

Men varför över huvud taget komma med ett trivialt svar på en helt annan fråga än den som ställts?? Visst kan det vara kul ibland. Men ofta är det bara dumt - och betyder i prakitken ÄR DU DUM I  HUVUDET?. Det är otrevligt! Jag förstår att Eskil blir sur. Tydligen anses det vara normalt att säga ÄR DU DUM I HUVUDET? och sedan bli sur om någon fräser till. SUCK!



Senast ändrad av Pierina | 30 april 2008 | 08:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför över huvud taget komma med ett trivialt svar på en helt annan fråga än den som ställts

Kanske för att svaret på hans bekymmer löses enklast genom att fixa motorn och inte konstla till det med några bromsklaffar. Skulle tro att det är därför de flesta svarar honom att fixa motorn. Att åtgärda felet innebär att köpa en ny motor för 50-100 K vilket nämns.

Jag förstår inte hur du kan tycka att det är ett trivialt svar? Själv tycker jag det låter helt logiskt att angripa problemet, istället för att genom udda krångliga lösningar gå runt det.

Med andra ord ett logiskt svar på hans problem.

Jag förstår heller inte varför han (och framförallt du själv) blir irriterad när folk faktiskt påpekar att det är betydligt enklare och billigare att fixa felet, än att lösa det på ett krångligare, och säkert dyrare sätt.

Ta det piano Tungan

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är frågan och förklaringen av problemet.

Eftersom ingen av er verkar veta om klaffar finns eller ej så kan ni väl knappast veta om det är krångligare eller dyrare än att fixa motorn.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du byta hela motorn för 50-100 K , om du nu har problem med att den tjuvstannar för dig.  Byter du din pesonbil om  blinkerslampan går sönder på den också?

Det normala för alla andra människor än dig och möjlighvis Eskil är väl att reparera den trasiga delen. Inte byta ut hela motorn...

Att felsöka på motorn behöver ju inte kosta en krona, och när felet väl är lokaliserat, så törs jag nog lova att det är både billigare, säkrare (För vem vet vad som mer kan vara fel på, om motorn inte är 100% ?) och framförallt bra mycket enklare än att komma med en nödlösning som går ut på att man åker omkring med stora nedfällbara klaffar hängandes i aktern.

Är det bara du och Eskil som inte inser det självklara i att börja felsöka på motorn?

Det här blir ju bara mera bissart för varje inlägg. Har sällan stött på någon med så mycket taggar utåt innan.

Upp med humöret surgubbe. Det är ju vår Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå hur svårt kan det vara?

Han vill inte ha hjälp med att fixa motorn. Han vill ha bromsklaffar.

 

Ingen som har någon lösning åt honom. Tänk vad de kommer ha kul åt honom varje gång han parkerar på bryggan.

Och vad dyrt för för försäkringsbolaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla någon köpa ny!!!! vem har sagt något om de? LAGA!

Måste vara dyrt att ha båt om man inte kan göra något själv utan  måste köpa nytt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni hade läst mitt inlägg så hade ni förstått att min motor inte är trasig. Det är fel motor. Det är en konverterad bilmotor med för litet svänghjul för att kunna vända rotationen hos en trebladig 20 tums prop på en bråkdel av en sekund. (Propellern är helt perfekt dimensionerad för framdriften för övrigt)

Hur lagar man fel motor så att den blir rätt motor (utan massor av jobb eller massor av pengar)?



Senast ändrad av Pierina | 30 april 2008 | 22:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Eskil också fel motor? För det är väl den denna tråden handlar om..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte min motor det handlar om. Helt riktigt! Jag spekulerar bara utifrån mina egna erfarenheter av min båt.

Jag vill här och nu be om ursäkt för detta fabulösa övertramp i tråden!

Men vad jag tänkte och menade var att Eskil kanske redan hade övervägt att fixa motron och kommit till att det är lite för dyrt eller krångligt och funderar därför på andra alternativ som NÖD  broms för de tillfällen motorn stannar när han slår in backen. Alltså har han frågat om någon vet något om bromsar och inte hur han ska få båten att stanna. (Jag tror nämligen inte att Eskil är korkad).

Någon som här i formumet (förutom Eskil) som VET om Eskils motor är trasig eller ej? Spekulerar inte alla som påstår något om Eskils motor så länge han inte säger något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är en seriöst ställd fråga som bör ges seriösa svar. Jag har varken sett eller hört om dylikt. Passande vore väl något liknande de nya vertikala trimplanen där en skiva matas ner under båtbottens horisontalplan. Detta modell större förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad jag tänkte och menade var att Eskil kanske redan hade övervägt att fixa motron och kommit till att det är lite för dyrt eller krångligt och funderar därför på andra alternativ som NÖD broms för de tillfällen motorn stannar när han slår in backen. Alltså har han frågat om någon vet något om bromsar och inte hur han ska få båten att stanna.

Kan vara troligt..

(Jag tror nämligen inte att Eskil är korkad).

Det tror inte jag heller..

Någon som här i formumet (förutom Eskil) som VET om Eskils motor är trasig eller ej? Spekulerar inte alla som påstår något om Eskils motor så länge han inte säger något?

 Troligtvis inte.. så länge han inte säger något.

Men då han inte säger något så utgår i alla fall jag från att den går att reparera. Och det skulle då jag göra först och främst istället för att lägga pengar på något som man inte vet om det kommer fungera.
Om han är intresserad av säkerheten och sin egen och andras egendom borde han satsa på det enda logiska allternativet (fixa motorn), istället för att slänga ut pengar på något som han inte vet hur båten kommer att reagera på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får väl utgå ifrån att det han är ute efter är att sänka båtens fart något bara från en redan förnuftigt låg fart. Att ge sig in i en hamn i osäkert hög fart är bara dumt. Skall han bromsa den ordentligt utan motorns hjälp så är det ju mer eller mindre just ett ankare eller drivankare som gäller, men det känns ju inte som en hållbar lösning. Vaddera fören ordentligt kanske???Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl därför han ställer frågan. För att få reda på om någon vet någonting om nödbromsar. Det tror i alla fall jag.

Jag tycker inte alls att det är så dum tanke med klaffar även om jag inte vet om det kommer funka på hans båt. När jag påstår det, utgår jag från att jag har rott min 1500 kg tunga motorskötbåt OCH BROMSAT DEN med hjälp av åror som jag kört ned i vattnet. Så nog borde man med några klaffar bromsa en båt. Man får den inte att stanna. Men nog minskas hastigheten så att det i bästa hand går att bära av för hand mot bryggor och båtar eller i alla fall minska skadorna.

Men varför gav jag mig in i detta??? Jag tyckte nog bara att det vara märkligt dumt att vissa som svarar utgår från att frågetsällaren är så puckad att han ställer fel fråga. Men varför ska jag försvara Eskil? Det är ju ganska trist och tröttsamt.

Godnatt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som här i formumet (förutom Eskil) som VET om Eskils motor är trasig eller ej? Spekulerar inte alla som påstår något om Eskils motor så länge han inte säger något?

Skrivet: 28 december 2007 | 22:49
problemet är att motorn ofta dör när jag lägger i backen. det skulle vara bra om det fanns någon typ av klaffar man kunde fälla ut under båten som bromsar farten när det händer. det finns inte mycket tid att kasta ut ankaret då. flygplan kastar inte ut ankare. frågan var finns det bromsklaffar till båtar. Jag vet att det finns ankare och backväxel

Om det är som han själv säger i inlägget från den 28/12 -07, att motorn dör när han lägger i backen, borde det betyda att det är något fel på den för så ska en båtmotor inte bete sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja antingen är den trasig. Eller så är det en dåligt marinkonverterad bilmotor med för litet svänghjul.

Men det vet vi ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag sätter igång med att uppfinna bromsklaffarna skulle jag prova att vrida lite på tomgångsskruven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken på bromsklaffar har jag skrinlagt efter en lektion av en bekant som pysslar med små vattenkraftverk (skovelhjul). Effekten (bromseffekten) kan beräknas enligt följande:

Effekt = 500 x A x v^3 x verkningsgrad
A = skovelns area (den del som doppas i vattnet)
v^3 = vattnets hastighet upphöjt till 3 (v x v x v)
Verkningsgraden för ett skovelhjul som doppas i vatten på det här sättet
är väldigt låg, runt 15-20 procent.

Bromseffekten vid de hastigheter jag pratar om 1 - 3 knop blir försumbar även med en skovel på 1 kvadratmeter.  

Diagram. Effekt i kW/knop med en klaff på 1 kvadratmeter

Off Topic
Motorn fixade jag rätt enkelt med hjälp av ett volvo bilforum.

 

 

 



Senast ändrad av EskilJ | 01 maj 2008 | 18:56

post-10000123-1394235446,9735_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så fanns de bara en onormal människa kvar...och de var inte Eskil för han LAGADE sin motor ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt höra!!!

Hur lagar jag min konverterade OM621 med Hurt modell 15 backslag som stannar när jag slår in back vid fart frammåt ( mer än 3 knop)?

(Budget max 10 000 kronor och 20 effektiva timmars arbete.)



Senast ändrad av Pierina | 01 maj 2008 | 22:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ju att det här är lite kul. Så inte är jag sur. Jag ler mest hela tiden.

Hur går det med reparationerna av min motor med för litet svänghjul? Det får inte ta lika mycket tid som att byta motor. Det får inte heller kosta mer än en femtedel av kostnaderna för en ny motor på 30 hk. Flört

Jag petar in några gubbar så ni ser att jag är gladSkrattandeGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...