Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Scrat

Skriv på... Rädda TORSKEN!

Rekommendera Poster

Skriv under denna namninsamling om du vill visa ditt missnöje och förhoppningsvis påverka de idiotiska besluten om att utrota torsken i våra vatten! http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Torsk

 

 

Lite info:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1497958.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1497948.ab

 

Senast ändrad av Scrat | 20 december 2007 | 11:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man inte vill att fisken skall försvinna men de har nog snöat in sig lite.  Låt höjdarna  att förstå, man kan fiska 1 dag och ta upp det man får istället. Som i dag får de ligga ute och tråla efter sin kvot och slänga i den fisk de inte får ta iland och då e ju den död,,,smart. Sedan finns det många att lyssna på ,Miljömäniskorna har sin uppfattning , fiskarna sin osv. Provfiskning har försegått längst kusterna förstår jag. Inte konstigt att de inte får upp något så sketet vattnet är här vid alla å-mynningar, på sommaren är det ju badförbud och de som badar så blir ju vissa sjuka, inte konstiogt att det inte finns någon fisk. Men många fiskare är nog nöjada som det är idag, bra priser och de kör upp fan så mycket mindre olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tror jag att du har fel, det är nog inget större fel på vattenkvalite'n. Till exempel hyser Göta Älv och Nordre Älv mycket bra bestånd av ett flertal fiskarter från löja till lax, periodvis även saltvattenfisk. Dessutom finns det ju under säsong gott om makrill, sill och havsöring inomskärs. Alltså fisk som inte är stationär och/eller inte fiskas yrkesmässigt inomskärs. Visst ska vi sträva efter renare vatten men det är nog dessvärre inte boven i dramat när det gäller torskens kräftgång...(?!)

 

mvh

MatsY

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart man skriver på för den goda sakens skull, Skönt att skogsbruket inte får skötsa som yrkesfisket , vi skulle inte ha en pinne kvar i hela landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är bara mygel för att tjäna mera pengar, Det finns gott om torsk att tillgå. allt går i cykler om 50 -100 år finns det torsk i våra vatten igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mkt bra!Men trist med en del oseriösa kommentarer bara

 

//Iggy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra Peter! Då kan vi bara vänta ett tag så kommer sillen tillbaka som skapade välfärd längst kusterna om ett tag då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...fast det har ju gått mer än hundra år... hur förklarar du det Peter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en annan cykel på sillen.. =)
 Givetvis går populationer upp och ner med tiden men att tro att det ska bli så förr är väl, skulle jag vilja påstå, det enda som är mygel i tråden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or

Ansvar! Va där det? Eller för att kanske någon ska förstå. VAD ÄR ANSVAR? ......

Ta ansvar genom att bekräfta faktum att nu är det slut. Nej snälla, se till att det inte händer. Det kommer en dag imorgon som alltid, vad har den dagen i sitt sköte? Gör vad som måste göras och gör det nu. Det gäller inom allt. Det gäller nu!

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och den mycket goda tillgång som var på sill nu senast vad kallar du det??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kusin Advokatanuspork hävdar med bestämdhet att torsken redan är kriminaliserad och stora resurser har satts in för att stävja fisket. Som doktor vill jag med bestämdhet påpeka att avhållsamhet aldrig givit någon utökning av beståndet av levande organismer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla...

 

Låt inte denna tråden spåra ur med en massa trams och oväsentligheter. Det ÄR inte bra ställt med torsk på västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe... själv bor jag längs ostkusten och där har torsken mer eller mindre varit slut i 20 år!

Men nu har vi giftalger istället!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detr har diskuterats ett fiskeförbud i Östersjön, det svåra i sammanhanget är att få med alla andra länder. Vi inom partiet hade ett treårigt totalstopp på fisket som förslag, det röstades dock ned till tvåårigt. Jag vet att det ska föras en diskussion under 2008 om ämnet mellan länderna. Tänk er vad kul det kunde bli sen efter det, Östersjön full av torsk igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om ni såg rapport som gick nu 1800. Där åtalades en fiske för att ha fiskat 1,5 ton för mycket torsk. Det är ju sådana övertramp som dels gör att torsken får svårt att hämta sig. Reglerna finns ju där för en orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har namninsamlingen med över 15000 namnunderskrifter lämnats till jordbruksminister Eskil Erlandsson... bra jobbat gott folk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste det i en artikel i dagens Punkt.SE 

 

Starkt jobbat allihopa.

 

Grymt kul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var norr om skagen med en kompis som är yrkesfiskare och fiskade med garn (nät), han fiskade efter bleka men fick bara torsk och gråsej i näten, mängder av stora fina fiskar på upp till en meter som vi fick kasta döda i havet eftersom det rådde fiskestopp på de arterna...vansinne enligt mig, men jag har ingen bra lösning på problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa vore att behålla de kvoter som är i dag men att fördela dessa på det kustnära

fisket  garn & krok och inte trål. På så sätt skulle vi få stora miljövinster vad gäller transporter av importfisk från Tahiland och Barents hav via kina, vad är logiken med att ta fisk från andra sidan klotet !. Det har blivet för mycket miljöpanik i detta landet, givetvis skall vi vara rädda om vår miljö, men det går inte att förändra detta på ett eller två år .

 

Bor själv på sydkusten och upplever det konstigt när skolor bojkottar fisk som är fiskat 5 - 10 distans ut av Svenska garn och krokbåtar ??.

 

Betraktar det mer som ett masstryck från våra så kallade fiskexperter på parlamenten, som tydligen tycker att det är bättre fisk och mer miljövänligt att transportera fisken runt jorden.

 

Men vi svenskar skall ju alltid vara utmärkande Vårt motto är : GE BORT DET VI HAR !

   i stället för :VAR RÄDDA OM DET VI HAR .

 

Mvh. Inge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir upprörd....

 

Många av er påstår sig veta att det är dåligt med Torsk... vad grundar ni det på ?

Jag påstår inte att det är gott om det men jag har mina teorier och dom säger mig att det finns bra med fisk... Fiskar själv, men trollingfiske och det bara väller upp torsk när man kör en dag...

 

Gillar inte när folk ser ett tvprogram och sedan tar ställning efter det pga att man tror mer på den ena debatören... Låt dom som VET sköta detta och va inte så blåögda....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog lite mer än ett tv-program som ligger bakom detta!

Som jag sagt tidigare, fanns i mina trakter väldigt gott om torsk för 20 år sedan... idag finns de inte alls!

Men det har väl inget med utfiskning att göra?!?

Läs de forskningsrapporter som inkommit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä men om du har någon kunskap om fisk och deras vandringar med mera så vet du också att fisken rör på sig pga av kvalité på vatten med mera.... Ta kalmar sund som ex..... inte en torsk i sundet.... beror det på utfskning eller kvalitén på vattnet tror du ? dom flyttar ju,,,,,, sen är det självklart inte bra att vattnen förorenas.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! , hur mycket fiskar du själv ?, hur länge har du fiskat för att se denna skillnad ? eller står du på land och drar dina slutsatser från uttalanden från förstsigpåarna ?, jag bara undrar!.

Har fiskat i Hanöbukten sen tidigt 60-tal och inte ser jag någon förändring förutom det normala som förekommer under olika perioder under året och under olika väderförhållande !.

Nej ta du och sätt dina fötter på jorden och förflytta dig ut i verkligheten och tala med dem som vet.

Det är en djävla skillnad att sitta vid ett skrivbord vid 15 s/m eller stå på ett fiskebåtsdäck vid samma vindstyrka, så på med sydvästen och be någon som är förankrad i verkligheten om att följa med på en tur ut.

ps. glömm ej spypåsen !!!.

 

Mvh. Inge A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

     Ingen skrev:

    

     Hej ! , hur mycket fiskar du själv ?,

------------------------------------------------------------

 

Tyvärr kan jag inte fiska torsk längre... för det finns ingen kvar där jag bor!

Är det svar nog??? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...