Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Lymmel

El ombord

Rekommendera Poster


Jag skulle behöva gjort en elöversyn vad gäller 12-volt sidan på min båt, finns det ngn.på Västkusten som är villig att åta sig sådant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha sett hur korkade, farliga och tillfälliga lösningar folk har gjort ombord i sinna båtar så förstår jag om man inte tar emot sådanna jobb! Mit tips till dig är att ringa runt och kolla med firmor om de kan göra jobbet.
 
Om inte och du är osäker på hur det är utfört, dra om systemet själv eller lämna in om du är osäker på hur man drar.
God jul och lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat el på särskilt många båtar, men däremot åtskilliga gamla bilar, mc och mopeder, och ibland blir man verkligen mörkrädd. Folk verkar ha noll koll på grundläggande elsäkerhet...

 

Vet tyvärr ingen som kan hjälpa dig, men mitt stående råd för alla som ska börja pilla med elen i enklare elsystem: Riv ut allt och dra allt nytt! Gamla skadade kablar med torkad isolering, oxiderade kabelskor och sånt är inget man vill ha kvar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om du vågar dig på att dra om elen från grunden själv så kolla på Skyllermarks hemsida, där finns mycket matnyttight om båt-el.

 

http://www.skyllermarks.se/content/information.html

 

Läs igenom de dokument som finns där om båt-el så har du en bra grund att jobba från.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 23 december 2007 | 20:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal Coronet från 1974....  Om orginalsystemet är kvar så kande det vara läge att se över det ja. Gamla ledningar, kansk för klena, kanske börjar vibrera sönder? Påbyggnader som är lite för hastigt gjorda? En besiktning och bedömning kan ju vara bra.

 

Det kan ju klia i fingrarna att i stort sett dra om allting och anpassa till modernare krav på TV, instrument, ruffbelysning etc.

OM det är orginal 12V system från 1974

OM du är rädd för att det börjar bli för gammalt och glappt

OM du inte är riktigt nöjd med lampor, uttag och brist på 220V converter

 

Så håller jag med det som någon annan sa: Riv ut allt och dra om.

En varning: det är ett STORT jobb. Vi pratar veckor!

Man bör skriva ihop en kravlista innan man börjar och ha helt klart för sig elschemat innan man börjar dra själv.

 

En (ambitiös) kravlista kan ju vara:

 

- Separat startbatteri som INTE är kopplat till något annat än start av motor. Behöver knappast separat laddning.

- Nya grova, korta  ledningar mellan startbatteri och motor. BÅDE för plus och minus-sidan, lika viktiga.

 

- Separat batteri-bruksbank, avskiljd med Skyllermarks relä

- Solcellspanel som laddar bruksbanken

- Rejäla grova kablar till trim-servon, ankarspel.

- (Bogpropeller? Här finns det vissa som förordar ett separat batteri i närheten av propen för att undvika spänningsfall, men det är en religiös fråga.)

- Säkringspanel tilltagen så att lanternor, vattenpumpar, vindrutetorkare, radio, uttag etc har varsina säkringar.

- En digital voltmeter som visar två decimaler, ansluten till bruksbanken.

- 12V uttag överallt för t ex  dammsugaren

- allmänbelysning i ruffen och uppe i sitturymmet, t ex med en transistordimmer för få mysigare stämning på natten

- läsbelysning överallt.

- Tankmätare för bränsle. Går oftast över startnyckeln.

- Tankmätare för färskvatten, mätare/indikator för septi-tanken. Sätt en brytare i serie så man bara slår på mätaren när man behöver. De behöver inte vara på jämt.

- Kompressorkylskåp.

 

- 220V landström, med jordfelsbrytare (skyddsjorden på landströmmen ska INTE jordas i motorblocket. Skyddsjorden EFTER jordfelsbrytaren ska dras till alla landströmsuttag som ska vara jordade)

- fast installerad batteriladdare från landström. Gärna en 15-20 A.

- Varmvattenberedare som dels går på motorns kylvatten men också på landström

 

- 12V till 220V converter för att driva TV, elvisp, dator etc. Jag har en 1200Watts vilket kan var att ta i. Om jag kör den för fullt så drar den 1200W / 12V 10% = 110 A från batteriet. Vilket inte går speciellt länge. Däremot är en eller två  kvällars TV DVD tittande utan mellanladdning inget problem

- 220V uttag från convertern överallt för TV, elvisp, rakapparat (men inte hårtork). Separat märkta så man inte blandar ihop dom med landströmmen. Skyddsjorden som börjar i converten ska vara dragen till alla uttag som ska vara jordade.

 

Ungefär det där har jag i min båt. Jag är mycket tacksam att förra ägaren var ambitiös nog att göra allt innan jag köpte båten. Tid och pengar lär det ha tagit.

 

Lägger du ut jobbet så blir det ett rejält hål i plånboken.

 

/Anders S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...