Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ViBatagare_Bogatir

Motorbåtseskader genom Stockholm

Rekommendera Poster


Ohoj!

Vi Båtägare planerar att ordna en motorbåtseskader genom centrala Stockholm en kväll i slutet av augusti. Vi kör genom stan i kvällsmörkret med lanternorna tända och samlas sedan till exempel i Djurgårdsbrunnsviken där vi ordnar käk och underhållning. Alla som vill får vara med.

Vad tycker ni om den idén? Finns det intresse för att ordna en kvällseskader genom huvudstaden? Vår plan är att varva och köra samma sak i Göteborg året efter.
Hör av er!

Vänligen:

Paul Bogatir

Chefredaktör Vi Båtägare

post-10000051-1394235294,7112_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Paul,

Låter jättemysigt, Stockholm by night, jag o Lena kommer garanterat upp\Cool\

mvh suzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stockholm är lite för långt bort för min del, men det låter skitkul. Göteborg kommer jag absolut till, känns dock långt att vänta ett helt år\Frown\

 

Men kanske finns det någon som kan låna idén och genomföra ett nför redan i sommar i Göteborg?\Smile\ Tror inte det är några problem med intresset.

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tja!
Om det finns intresse och många kan anmäla sig, försöker vi också greja en kvällseskader för motorbåtar i Göteborg i år! Jag har en känsla av att alla i Sveriges framsida inte skulle ha något emot att eskadern på västkusten blir Sveriges största.
\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />

 
/Paul 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad! Flagga upp på lämplig plats när det börjar närma sig. T ex här i forumet!

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför på kvällen när det är mörk ...rent säkerhetsmässigt så borde man göra detta på dagtid när så många båtar samlas på en å samma plats !!!!!

 

 -Man ska ju där ifrån också,ÄNNU senare .... \Wink\

 

För dom som vill titta på båtarna från land, kommer också ha mer glädje av denna ''träff'' om den är på dagtid .

post-11345-1394235294,8947_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja exakt. Varför på kvällen ? Jag har absolut inget emot att vara på sjön när det är mörkt, det bekommer mig inte. Men det är ju så många fler som skulle kunna se detta om det är på dagtid... Jag hoppas jag kan vara med när det än är på dygnet.. Bra ide !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Glädjedödare! \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ /> Finns det något mysigare än att köra båt i mörker? Speciellt igenom stan! Säkerhetsmässigt ser jag inga problem, hoppas att samtliga har lanternor. Största problemet är väll om någon blev bländad och tappade mörkerseendet... Men det är nog inga problem den tiden på året.

 

Jag skulle lätt hakat på om man kunde komma med egen båt ^^

//Johannes

 

Senast ändrad av TenZer | 19 december 2007 | 01:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Speciellt igenom stan! Säkerhetsmässigt ser jag inga problem, hoppas att samtliga har lanternor....................

 

 

 

-Jag förstår hur du tänker ! .. ..just därför bör det ske dagtid .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänner!
Fördelen med att ta det på kvällen/eftermiddagen är att fler kan vara med. Och så mörkt kommer det heller inte att bli, klockan 16:30-17:00 i mitten av augusti är solen fortfarande rätt pigg.
Vilken otroligt vacker eskader vi får till när vi puttrar fram i fem-sju knop genom stan! Jag lovar att folk kommer att stanna till och peka. Gänget på Vi Båtägare kommer att ta fram ett detaljerat förslag på rutt och allt kul vi ska hitta på efter avslutad motorbåtseskader.
Fortsätt komma med förslag/synpunkter. Vi är öppna för alla förslag och idéer!
Paul Bogatir
Vi Båtägare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska göra vad jag kan för att vara med...

Låter ju kanontrevligt !

 

Får satsa på en lång semester i år.. hehe...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul ide! Iofs är jag utsocknes men hänger gärna på ändå. Förslag om lämplig ramp att sjösätta från för oss som inte har en vecka på oss att ta sjövägen ner kan vara bra att ha med i planeringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fisksätra?

Beroende på var man startar förstås...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bästa Båtvänner!

 

Kul att det verkar finnas ett intresse för ett litet Get together på sjön. Vår abition från tidningens sida är att få träffa Er och ha trevligt. Ingenting är ännu hugget i sten. Om vi ses lunch, eftermiddag eller sen eftermiddag får vi se. Det är långt kvar till sommaren och därmed mycket tid att organisera allt till det bästa. Någon har utryckt sig som possitiv, men bor för långt bort. Kanske kan vi gemensamt ordna plats i våra aktersoffor åt dessa medmänniskor? För Er som trailar ordnar vi fram bra sjösättningsramper. Alla Ni som kommer långväga till sjöss kan kanske spendera natten i vår eminenta gästhamn i Vasahamnen. Hur som helst. Fortsätt ge era synpunkter och förslag.

 

Med vänlig hälsning

 

Anders Jelving / Vi Båtägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots att jag är göteborgare och inte skulle ha något emot en göteborgsk variant av eskadern i fråga känns det ändå som om det vore roligare i stockholm. Den staden är liksom mer integrerad med sitt vatten om man uttrycker sig så.

Här i göteborg finns ju bara industrier och en gigantisk hamn vid havet. Man skulle väl iofs kunna lägga till vid operan antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här kommer han som har smolk i glädjebägaren. 

Maringuiden är stort, så pass stort att det blir lite opersonligt.  Många medlemmar och en jättestor kunskapsbank, men ingen vidare vilja att få till en träff, tro mig det har verkligen tjatats om att få till stånd en båtträff utan resultat tidigare.  Senast i våras pratades det om en träff och många var väldigt på, men sedan droppade den ena efter den andra av och det blidde en fingertut.  Läs här:  http://www.maringuiden.se/forum/;thread=147442&highlight=maringarderoben

Ett annat forum med samma initialer som MG lyckades bättre.  Litet, inte så många medlemmar men kanske mer familjärt?  Den 26 maj i år samlades två gäng, ett i Göteborg och ett på en ö i Mälaren.  Sedan knöt vi ihop våra träffar via bärbara datorer och Skype.  Det var riktigt kul att sitta där i skogen på en ö och titta på när Göteborgarna betedde sig\Wink\

Visst kan vi väl försöka att få till en båtträff igen, men varför i regi av en båttidning?  Massor av båtägare som ställer upp gratis med både båt och bränsle för ett pr-trick, Nja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PR-trick och PR-trick. Kan bli en kul happening!

 

Personligen står jag ut med en och annan MG/Vi-Båtägare banderoll så man ser vilka som organiserar. Vi bor i ett kapitalistiskt land....

 

Vilda brainstorming-ideer;

 

Startpunkt och eskaderslinga..... Det är en jämrans trafik i Stockholms hamn med alla skärgårdsbåtar. Kan man realistiskt börja vid Vikingterminalen, gå till Grand Hotel via Slussen, tillbaka runt Kastellholmen och in i Djurgårdsbrunnsviken? Utan att göra alla Vaxholmsskeppare hysteriska?

 

Ordna någon typ av förhandsanmälan så man vet hur många som dyker upp. Fixa typ färdigpackade matkorgar som delas ut från båt/ponton förankrad ute i viken. Musikscen på grusplanen nedanför Källhagens värdshus. Dans på Källhagens brygga.

 

Fixa någon sorts parkering ute i viken? Typ rep mellan två pontoner att förtöja vid, med bojar på repet så det inte sjunker. Så man slipper kaos med 200 ankare lagda över varandra.

 

Eller förlänga Källhagens brygga med partyt på land?

 

Djurgårdsbrunnsviken är ju skyddad och bra. Den har iofs maxhöjd 4,5 m under Djurgårdsbron vilket gör att bara motorbåtar gör sig besvär.

(I kortet står 3,5 m men det är fel, jag var inne där i somras).

 

Bara några ideer som sagt.... :-)

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Förstår din frustration och ditt inlägg till fullo.

 

Men kanske man ska ge det en chans trots allt. Jag vet att det försökts flera gånger här med att få till något men du måste betänka att forumet trots allt är begränsat till de som finns här och läser.

 

Jag har i många år varit engagerad i massor av frivillig verksamhet och det är alltid samma sak, ett fåtal som ställer upp och drar det hela för att något ska hända.

 

Om Vi Båtägare ställer upp och är beredda att fixa det hela så tror jag trots allt att dom kan få till det, eftersom dom har andra möjligheter att nå en större skara via bla sin tidning och också få till sponsring av tex sjösättnings ramper etc hos bla annonserande företag.

 

Jag tror på att ideen har en större möjlighet att lyckas jämfört med de försök som gjorts via forumet. Det jag tycker är trist är om det blir begränsat till motorbåtar eftersom vi är många seglare som skulle tycka det vore kul att vara med. Jag tillhör dom seglarna som trivs ganska bra med motorbåtar omkring mig oavsett om dom går fort eller sakta \Cool\

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtvänner!
Tack för alla bra tips. Vi tar med allas synpunkter när vi börjar planera eskadern efter nyår. Anledningen till att vi vill ordna det här är för att det är roligt att träffas, och för att det ger oss en chans att visa Stockholmarna att båtlivet är det bästa som finns. Självklart försöker vi greja vi alla teknikaliteter med ramper, anmälning osv.
Båtvärlden saknar tyvärr en bra cruising typ Vallåkraträffen eller Power Meet, och någonstans måste vi börja!
God Jul och Gott Nytt år!
 
Vänligen:
 
Paul Bogatir
Vi Båtägare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

KLISTRA DENNA TRÅD SÅ DEN INTE FALLER FÖR LÅNGT NED PÅ LISTAN ,

SÅ INGEN MISSAR DETTA !! \Wink\

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 21 december 2007 | 13:01

post-11345-1394235297,917_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande tidpunkt.

Varför inte lägga denna träff i samband med Stockholms Flytande Båtmässa, 4 - 7 september?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte lägga den i semestertider så inte alla hinner åka hem innan o sen inte kan vara med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det finns tydligen lika många viljor som båtar .......så MG/VIB får styra upp denna träff efter bästa förmåga . 

post-11345-1394235298,7643_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut Jag och frun och vovven är med.

Det går bra även fast det är kväll numera kan man blunda och åka den vägen!!

SE UPP!!

post-6840-1394235298,9145_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!
Vi har alla möjligheter att greja en trevlig kväll med musik, eskader och god mat och dryck. Vi ska göra allt för att kvällen ska bli perfekt!
En fördel med att hålla en dagträff före själva eskadern är att vi kan knata runt och njuta av varandras båtar.
Fortsätt pumpa in åsikter så tar ViB och Maringuiden tag i allt efter helgerna.


Tills vidare:
God Jul!
 
Paul Bogatir
Chefredaktör Vi Båtägare
 
PS: Redaktionen var ute och körde båt häromdagen. Det var så kallt att snoret frös i näsan och flytoverallen från Baltic kändes mer som en liksvepning än ett skydd mot vädrets makter. Men det var underbart! Det finns egentligen ingen anledning till att plocka upp båten bara för att det blir en viss månad på året - så länge det finns vatten finns det åkglädje!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé. Stockholm är litet för långt borta. Men skulle ni ordna något liknande i Götebörg, skulle vi gärna vara med.
Hälsningar
Grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


-DENNA TRÅD HADE BARA FÖRSVUNNIGT............ !!!\Laughing\

 

 

Tur att jag hitta den .....

 

 

Nu sparkar vi liv i den igen ,

vore kul om många var förbereda på denna träff och kunde planera där efter .

post-11345-1394235364,7221_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det hade varit hur kul som helst om detta kunde ske 080808 kl 8 (Kvällen)...då planeras det tydligen både fyrverkerier mm i Stockholm..... vilken syn det hade varit med en riktigt massa båtar också...

Affe 

 

Senast ändrad av Affe44 | 01 mars 2008 | 10:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paul Bogatir, Chefredaktör Vi Båtägare, ta täten, lyssna på förslagen ovan och genomför det hela på det sätt du anser vara bäst, tala bara om var & när, Ladywood kommer med! Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi hänger på från Vaxholm med en lite DC. Föredrar dock dagsljus!

 

Väl mött

 

/ Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...