Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
per_anders_p

Vad betyder CARB i faktiska utsläppsgränsvärden?

Rekommendera Poster

Skall byta ut min nuvarande tvåtaktsnurra till en ny och försöker välja en med så liten miljöpåverkan som möjligt.

Har pratat med 4-5 båthandlare för olika motormärken, men ingen verkar veta eller vill lämna ut någon information om olika utsläpp (de ser mest ut som man precis släpat in pesten i huset när man frågar). Har sett att vissa 4-taktare har sk CARB certifiering, men ingen säljare kan förklara vad kravmärkningen betyder.

Vet någon vad CARB betyder i verkliga siffror, tex viktenhet koldioxid/liter bränsle (eller någon annan form av utsläppsvärden?

Det som är det intressanta är att få fram någon form av riktvärden i siffror på vilka utsläpp som motorerna ger ifrån sig (tex verkliga utsläppsvärden eller någon form av gränsvärden, exempelvis enligt CARB), vad som helst som gör det möjligt att förstå vilken mängd skit man kan förvänta sig att motorn släpper ut (som sedan kan jämföras mellan märken, motorstyrkor eller varför inte jämfört med en bil eller motorcykel, som det finns en del fastställda utsläppssiffror på). Att bara veta att en fyrtaktare troligen släpper ut mindre skit än en tvåtaktare är rätt ointressant om allt under ytan stryker med oavsett motor (om man skall hårddra resonemanget).   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte besvara din fråga tyvärr, men tänkte bara påpeka att det självklart är bättre ju mer koldioxid per liter bensin som motorn släpper ut ty då går den rent. I idealfallet (förutsatt att soppan endast innehåller rena kolväten utan svavel etc) såbestår ju avgaserna av koldioxid och vatten.
 
Annars så, tja välj en motorn med så många CARB-stjärnor som möjligt. 4-takt är alltidbättre än 2-takt (även de nyare) eftersom oljan faktiskt går rakt igenom motorn även på de moderna 2-taktarna! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

One Star – Low Emission

The one-star label identifies Personal Watercraft, Outboard, Sterndrive and Inboard engines that meet the Air Resources Board’s Personal Watercraft and Outboard marine engine 2001 exhaust emission standards. Engines meeting these standards have 75% lower emissions than conventional carbureted two-stroke engines. These engines are equivalent to the U.S. EPA's 2006 standards for marine engines.

 

Two Stars – Very Low Emission

The two-star label identifies Personal Watercraft, Outboard, Sterndrive and Inboard engines that meet the Air Resources Board’s Personal Watercraft and Outboard marine engine 2004 exhaust emission standards. Engines meeting these standards have 20% lower emissions than One Star – Low-Emission engines.

 

Three Stars – Ultra Low Emission

The three-star label identifies engines that meet the Air Resources Board’s Personal Watercraft and Outboard marine engine 2008 exhaust emission standards or the Sterndrive and Inboard marine engine 2003 exhaust emission standards. Engines meeting these standards have 65% lower emissions than One Star – Low Emission engines.

 

Four Stars – Super Ultra Low Emission

The four-star label identifies engines that meet the Air Resources Board’s Sterndrive and Inboard marine engine 2009 exhaust emission standards. Personal Watercraft and Outboard marine engines may also comply with these standards. Engines meeting these standards have 90% lower emissions than One Star – Low Emission engines.

 

 

Skall bli intressant att se vilket utombordarfabrikat som blir först med 4-Stars.

 

Tror du hittar svar på dina frågor om du plöjer igenom lite dokument på California Air Resources Board hemsida om Recreational Marine Engine Activities:

 

http://www.arb.ca.gov/msprog/offroad/recmarine/recmarine.htm

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 16 december 2007 | 13:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Intressant det här. Är verkligen 4T alltid bättre än DFI 2T? Jag säger inte att du har fel men jag kan se fördelar och nackdelar utsläppsmässigt med bägge teknikerna. Därför hade det varit spännande att få se siffror på detta. Det finns ju CARB3 motorer av bägge typerna men jag tror inte att de är speciellt rena nån av dem. Jämfört med en fögasar 2T - ja, men jämfört med en kattad bilmotor tror jag att både 4T och 2T DFI är ganska skitiga.

 

En högtrimmad 4T har stora överlapp mellan insugs och avgastakten vilket leder till utsläpp av kolväten (HC). Den har oxå en högre förbränningstemperatur än en 2T DFI och torde därför släppa ut mer kväveoxider (NOx). I bilmotorn tar katten hand om det mesta av detta. Smörjoljeförbrukningen är lägre hos en 4T men oljan som används är inte biologiskt nedbrytbar eller gjord för att delta i förbränningen.

 

En 2T DFI sprutar inte in soppan förrän avgasporten stängt och har lägre förbränningstemperatur vilket borde ge den lägre utsläpp av HC och NOx. Samtidigt är det svårt att få bra finfördelning av bränslet med DFI så partiklarna borde bli fler. Eftersom spolluften tas från vevhuset innehåller den smörjolja. Dock deltar nästan all den luften i förbränningen så att säga att oljan går rätt ut är inte helt rätt. Oljan är gjord för att förbrännas och biologiskt lätt nedbrytbar men att den bidrar till ännu mer partiklarna kan man nog anta eftersom även en 2T DFI ryker, om än mycket mindre än en gammal 2T. En liten del av oljan går dessutom rätt ut men hur mycket är det och hur lätt bryts oljan egentligen ner i naturen?

 

Som sagt några för och nackdelar med bägge teknikerna. Det finns säkert fler som jag inte tänkt på. Därför hade det varit roligt att se siffror på det här och även kunna jämföra med en kattad bilmotor. Nån som sitter på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...