Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
anilson

Mercruiser vs Volvopenta

Rekommendera Poster


Ska sätta i en ny motor i min Ockelbo DC21, tanken ligger på en 200hk V6:a i princip ny.
Vad ska jag välja och framförallt varför?
Förgasare vs insprutning?

TACK - anders

 

Senast ändrad av anilson | 14 december 2007 | 13:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant spörsmål. Jag är också nyfiken på vad mera motorkunnigt folk tycker. Annars verkar idén om att sätta in en 200 hk mkt vettig - har själv haft en c 21 tidigare.

Ska du har kvar ditt gamla drev?

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kvar både motor och drev.
Faktum är att jag inte får bort det heller....skiten sitter fast med en bult mellan svänghjulskåpan och drevkåpan, och jag får inte bort den.
Planen är att låta den som ska sopa i en ny även ta bort den gamla.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvos insprutade 4,3L V6 220hk med DP-S är bästa valet kostar nytt ca: 100 loppor totalt med allt du behöver.

 

Mercruiser har samma motor för ungefär samma pris men då kan du inte få duoprop

 

Insprutaren har betydligt bättre bränsleekonomi, 0,2-0,5L / dist så det märks ordentligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Duo är inget måste på en 21:a man tappar lite hk,Jag skulle välja en 5,0 mercruiser med alpha för 99000 istället.

Mercruisers reservdelar är mycket billigare Men motorn från volvo är GM det är bara svänghjulskåpa osv som är volvos.

Men volvos drev är bättre.

 

Personligen Mercruiser!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har bara hittat den för typ 120' eller är det med prutmån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall gå på smallblock anser jag att 5.7 är ett bättre alternativ än 5.0, samma motor samma vikt, samma bränsleförbrukning i stort sett, men med mer vrid och mer Hk.

 

Motormässigt är det ingen skillnad på Volvo och Mercruiser som sagt eftersom det är GM allt ihop. Drevmässigt är det en smaksak.

 

Jag har kört både Merc. Alpha och Bravo, Volvos SX och DP-S och vill man ha singelpropeller så föredrar jag Volvos grejer med undantag av om man skall köra med mer än 500hk då är det Mercruiser som gäller, men vill man ha Duoprop då är det bara Volvo som gäller för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall alltid pruta! speciellt nu på vintern då är det stor chans att man får bra pris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att hellre köra 5,7 en 5,0 men jag tror folket letate runt 100000:-

en 4,3 225hk med dps utan prop kostar 114000:-

Insprutning är ju bättre ekonomi men jag skulle ej välja det.jag har jobbat och renoverat

marin motorer i 12 år och kommer aldrig själv köra insprutning.

Dom riktigt fina snurrorna är av äldre modeller  när det gäller kvalitet.

Om man tar diesel så skulle jag aldrig köpa en Volvo penta pga alla problem på deras 5,d6 osv,

Men däremot så är Lombardinis dieslar väldigt intressanta!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draco och ni andra. Vad anser ni om vp aq250A (aq151)? Har en sådan plus drev 290 sp. Antar att aq 250 ingår i begreppet äldre motorer. Den jag har är välskött och funkar bra på min Bella 630, så det känns inte direkt akut att byta. Men vad skulle en ersättare kunna vara för motor, om man inte ska ta en insprutare?

Anders

 

Senast ändrad av Briggen | 15 december 2007 | 14:22

 

Senast ändrad av Briggen | 15 december 2007 | 14:26

post-29885-1394235292,4196_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders din motor är absolut den bäste 4 cyl Volvo gjort!

Om du ska byta nån gång skulle jag satsa på en 350,jag renoverade en 271:a till min brors ockelbo dc21:a med ett 290 dp vi satt i en lite värre kam och den gjorde då 45,3 knop vilket va bra.Nackdelen med duo är att man tappar lite fart och den blir nästan omöjlig att styra i höga farter när man trimmat den.Trots den största hydrualstyrningen.

Jag skulle hellre velat haft sp drev på dc21:an.

 

en 350 kan man få att gå nästan lika snålt  med om man byter till en edelbrock och justerar in den korrekt.

Jag har turen att ha kontakt med en gubbe som inte gjort annat i livet en att justera och prova edelbrock på båtar och bilar,han har logg böcker från tidigt 60-tal på olika motorer med olika båtar.

Den erfarenheten kan man banne mig aldrig köpa eller påskynnda tyvärr!

Men jag är glad att änna honomhan har hjälpt mig enormt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Draco det var uppmuntrande. 350, menar du en diesel då eller?\Innocent\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OOHHH nej!

Om man ska åka lika fort med en diesel får man lägga ut drygt 100000 extra och det kör man aldrig igen.En 260hk diesel väger för myket samt så är den inte så billig i drift heller så för mig 350 bensin!!

Delar till dom kostar en bråkdel sen är det lättare att jobba med även för dom som har det som sommar hobby.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draco har rätt! Köp en beg Chevy 350 4bult och renovera, marinkonvertera sammt trimma. Beg van/truck motorer (4bult) ligger ute på blocket för ca 6 000 SEK, ibland även med låda (som du kan sälja för en 1 500-2 000 SEK).
 
Låt en motorverkstad göra grovjobbet och sköt finliret själv.En orginalrenovering med nya fuggar, insug, toppar, kammar och annat mumms borde göra jobbet.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man nu inte ids pilla själv, eller har plats mm etc osv

Är det en ny som gäller? eller så nära som möjligt?

Och hur ser det ut när det gäller att montera i den? vad brukar det gå loss på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser aningen trångt ut i detta maskinrum för att en 350 skulle kunna passa.. Går d att bredda på något vis?? En 350 passar med all säkerhet inte i dina orginal motorfästen så dessa måste i sånna fall byggas om. Även om du nu skulle lyckas att trycka ner en V8 så måste d finnas gott om utrymme för service och farmtida reparationer. Att d skulle vara möjligt d tvivlar jag inte en sekund på men bilden säger mig att d blir för trångt för en v8...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man får självklart riva skotten och eventuell durk samt plasta ny/modifiera motorbädd. VP AQ290 SP dreven passar fint med v8or (kanske dock inte för starka, vet tyvär inte vart gränsen går för vad dem pallar). För service och reparationsbehov så bygger man löstagbara skott \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Dock så tycker jag nog att en diesel eller bensin V6 skulle passa bättre i en Bella 630.

 

I DC21an hör v8an till, så är det bara! Själv tycker jag att en Ockelbo DC21 utan v8an inte är komplett...

//Johannes

 

Senast ändrad av TenZer | 17 december 2007 | 21:40

 

Senast ändrad av TenZer | 19 december 2007 | 01:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lät montera en Mercruiser 4.3 MPI med Alpha one drev i min DC21:a sommaren 2006.

 

Hade tidigare en hyvelbänk, AQ170.

 

grym skillnad, bättre acc, fart och bränsleförbrukning.

 

tror att 220hk är ganska lagom i denna båt.

 

mvh

Jesse_DC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då var det bokat och klart.
Det blir en V8, en AQ271 med 290DP drev så nu ska det i och sen blir det åka av  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som ett prisvärt alternativ.
Detta med renovera 4bultat hit och dit är nog ett jättebra konsept också, men akta dig vad du kan komma att få skruva. Det är väl klart om man är duktig på sådant så finns det inget alternativ till det men skall man förlita sig på andra så kan det bli hur dyrt som helst. Men tänk också på att 271 som är/var en underbar motor är idag rätt gammal och drar i sig rätt duktigt med soppa om man jämför med t.ex. en ny 5,7gxi eller en mercruiser 5,7mpi som är en likvärdig motor. Du kan närstan halvera bränslekostnaderna. Sedan är det ju frågan hur mycket man kör och så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi satte i en 271:a med duo som vi renoverat i brorsans dc21:a den gjorde 45,3 knop med c7:or

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...