Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nixon69

Inredning_Mahognyplywood

Rekommendera Poster


Jag håller på att byta en del inredning i min båt, ska nu montera några skivor mahognyplywood och har några funderingar,

1: ska man olja plywooden?

2: Olja eller bets först?

3: Hur försluter jag ändarna bäst

 

Tack på förhand

 

Chrille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Nej

2. Bets

3. Pensla på marinepoxy på kanterna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SP106 finns i s.k Mini-pack för endast 100kr (epoxi alltså)

 

Det är en komplett sats, bestående av 125 ml SP106 (härdare samt bas), graderade blandningskärl, filler (om du vill göra lim) pensel, skyddshandskar, blandningspinnar. Allt förpackat i en praktisk förvaringsburk.

 

Funkar kanon för mig!

\<ahttp://www.trabatsakuten.nu/YaBBImages/wink.gif\ border=\0\ />

 

http://www.pondussnickeri.a.se/sp_epoxi.html#anchor1129800

 

Borde räcka med en eller 2 satser för att ändförsluta plywood.....

 

P.s Varför behöver du betsa? är mahognyplywooden av annan sort än resten av inredningen?? (blekare, annan ådring etc?)

D.s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för hjälpen, man känner sig lite bortkommen så här i början av sin ``träkarriär´ ´ .

Det är mycket produkter och tekniker att hålla rätt på, har haft styrpulpet innan det var lite enklare men inte lika skoj.

Plywooden är betydligt ljusare än övriga detaljer i båten, har gjort ett antal små provbitar som jag betsat olika mycket för att se vad som stämmer bäst.

 

Ha det gött..... Chrille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det beror på hur du vill att resultatet skall se ut

 

1. visst kan du olja om du vill ha en oljad yta, finns flera olika oljor med lite olika slutfinish, det bästa är att lacka dem med antingen en halv fernissa typ benarolja (mjuk yta), vanlig fernissa (halv hård yta) eller härdlack (hård yta) beroende på vad du vill ha.

 

2. Om du vill att träet skall bli mörkare eller på något sätt ändra nyans jämfört med oljning eller fernissa kan du betsa. Vill du vara försiktig kan du tunna ut betsen eller blanda den i oljan eller intertoxen om du använder det, kolla bara så oljan och betsen är blanbar med just din spädare. Prova sedan på en liten bit först med att lack eller olja och se vad du tycker, sedan kan du betsa lite om du vill.

 

3. Bästa sättet att försluta ändarna är att kantlimma dessa med ex.vis massiva mahognylister, vill du inte jobba dig så mycket så är olja, fernissa (lack) eller epoxi det bästa i nämnd ordning. Det beror lite på var i båten du har dina skivor och hur du behandlat dem på ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med en droppe vatten på nya plywooden. Det mörknar en del när fernissan kommer på också, färgen blir lite som om träet är blött. Kanske behöver du inte betsa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför envisas med betsa  mahogny plywoden?    varför olja plywod  risken för mögel är ju överhängande?

 

 

en inredning i mahgny plywood  kan med fördels  sprut lackas med 2komp lack. köp en billig lite 2hk 24liters kompressor kostar ca 700spänn sen köper du en bra lack spruta på biltema med kopp ovanpå. biltemas bästa kostar väll  299kr eller 199kr,  sen köper du 2komp lack och spär den såm den går igenom sprutan fint.

 

bygg inrednigen i moduler och lacka  delar som kan sättas ihop utan att du behöver lacka nåt näömnvärt i båten.

 

komprssorn kan du ha till massor av andra saker i ditt garage. sen sprutan kanmman ha till andra lagninmgar o bättringar  med gelcoat m.m  bil lack.   biltema har olika munstucken att köpa om du skall köra med gelcoat som är rejält tjock.

 

 

jag bygger min inredning på detta sätt och det funkar umärkt. lacka grejorna på ute men med ex i ett patry tält sen bär in  det in det i garaget  för torkning.

 

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din Mahohny plywood är säkerligen av den lite prisvänliga Lauanplywood, och den är ganska ljus.

Har själv tillverkat div. inredningsdetaljer till olika båtar av denna.

Ingen betsning ! , men däremot en behandling med Benarolj UVR som spädes ca: 30 % med lacknafta till alla lagren med mellanslipning.

Benar UVR har färg i sig, blir ett mycket bra resultat.

Noga arbete = Bra resultat !!.

 

Mvh. Inge

post-15969-1394235355,6648_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...