Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
fredddan

vad e skillnaden på 2 eller 4-takt?

Rekommendera Poster

Tjenare alla båtkunniga jag undrar vad skillnaden i prestanda är på en 10hk två takt och en 10hk fyrtakt? t.ex jag har en gummibåt på 3,3m och undrar då vilken typ av motor man ska välja för att få lite fart på båten? Har en 4hk två takt men tycker att det går lite långsamt. Tackar för tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en 10 2-takt prestera oftas bättre, och du får bättre acc. och dom är billigar ett undehålla och serva. fast kan dra liter mera bensin och är minder miljövänliga(vem bryr sig??)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej då verkar det vara två taktare man ska satsa på för att få lite fart. Är det någon som har någon erfarenhet av hur många hästar man behöver för att få upp en gummibåt på 3,3m i planing med två snubbar i? Min 4hk orkar inte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Med 10 hk borde du få fart på båten. Se bara till att du kan ha så stor motor. Och om du köper en 4-t bör du ha koll vikten. Vissa äldre 4-t väger betydligt mer än motsvarande 2-t, vilket troligen påverkar såväl båtens gångläge som hastighet. Viktexempel Mercury (2003); 4-t: 52 kg, 2-t: 35 kg.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du blundar för rek. max hk och bara beaktar max vikt så kan du slänga på en 25 hk Mercury (2-t). Då lär det gå undan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

frågan är då bara varför dom sätter en effekt gräns på båten och inte bara vikten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Freddan,

Vi har en 3,5m gummibåt med en 6hk 4-t. Den får vi precis upp i plan med en vuxen och två små barn. Med mig ensam skulle jag gissa att den gör ca 8-10 knop. Med bara sonen klart fortare. Frågan är om du vill ha en busbåt eller en båt för barnen etc. Jag tror du skulle uppleva grym skillnad mot idag med en 10hk. Tänk bara på att en 10 hk med ett barn i går ganska fort. En unge lyckades välta en sån båt upp och ner i somras hos oss. In i en våg i motvind.

 

Själv skulle jag välja 4-t för dom går tyst, sotar inte och man slipper blanda olja. Dock en smaksak. Jag tror efterfrågan på andrahandsmarknaden är bättre för en 4-t men det borde ju betyda att du kan komma över en 2-t billigare. Farten på båten behöver du nog inte vara orolig för.

Lycka till / Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...