Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
modo

Raka rör

Rekommendera Poster

Nån som vet om det är dyrt att bygga om så man kan ha raka rör ibland?

Vet inte om det kallas silence choice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

frågan kanske är .. måste du bygga om till raka rör ?

 

Att man använder rakarör är för att motorn är för ''hot'' .(mångahästarärdet)

avgaserna är för varma för att gå ut via drevet och att motståndet minskar för motorn !

Att koppla in rakarör är bra för ''powerbåtar'' .. men att göra en vanlig DC högljud är inte 

 kanske helt rätt ? Vad jag menar är lite ''moppe utan ljuddämpare'' syndromet !

 

Detta var helt klart bara mina synpunkter , själv så issolerar jag motorrummet så mycke

det bara går för att MINSKA ljudet , ganska trevligt med en viskning där bak ,när man

puttrar fram ............

 

post-11345-1394235283,9083_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är inte så dyrt att bygga om till silent choice.

seatec har en variant som kostar ca:8000 och motorerna är eldrivna.

Men dom är ej täta så man måste bygga om dom lite.det låter nästan lika mycket med dom stängda.

Jad satte på en gummiplatta som tål värmen på den befintliga plattan som gjorde så att den klämde gummit mot väggarna så det blev tyst.

jag ökade 3 knop med raka rör.

 

MEN DET LÅTER SOM FA....

Nya båten kommer det ej sitta några i MAN TRÖTTNAR PÅ LJUDET.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


hittade en annons på blocket förut där nya kromad ekostade 10000, hadde såna på min förra båt och tyckte det var perfekt, iblan vill man ju ha raka och ibland vill man ha lite tyst.

men borde vell gå att bygga några manuella? för en billigare peng, är ju bara ett y rör med ett spjäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo har en ljuddämpare som man sätter bakom motornsom avgaserna passerar genom. Denna funkar skitbra. När man startar motorn är den tom på vatten och man får den där goa smällen som får nackhåren att resa sig. När motorn har gått någon minut så fylls denna upp med vatten och du får ett lagom gött dovt muller som båtgrannarna trivs bättre med.

Fördelen med detta är mindre risk för bakvatten i motorn om båten ligger tungt på häcken.

Så det är inte bara moppe utan .......

 

Senast ändrad av Kjove | 13 december 2007 | 02:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv funderat på att montera det på en v8 diesel Chevy pickup... Du skulle lätt kunna bygga det själv med lite verkstadskunnskaper och tillgång till t.ex. svets. Efter knäna sätter du en Y grening varav ena går ned till drevet och den andra rakt ut via t.ex. rostfritt rör och ca 3-4 beroende på motor. På Y grenen monterar du en tätad klaff som du styr via el eller hydraulik. Det svåra är att få det tätt då avgaserna självklart tar den lättaste vägen ut, dvs rakt ut. 
 
Priset för detta är en rostfri rörbit, elmotor/hydraulsystem, styrenhet, Y gren, och lite matrial till klaff och andra smågrejjer. 
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mina öron låter det här som 2 knop extra till priset av 10 dB. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ /> är det inte illa nog med alla båtmotoer som det är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har tydligen inte förstått dethär med raka rör? När man ligger och cruisar t.ex. i Djurgårdsbrunnskanalen slår man över till raka rör för att få ett biffigare och kraftfullare ljud. Tänk dig själv en big blockare med grymm överlapp och raka rör i 5 knop. Det är godis för örona det! Tyvär är det inte alla som uppskattar detta men men...
 
De där 2 exkra knopen kommer att vid samma marchfart som tidigare även sänka soppaförbrukningen samt om man är fartgalning ge lite extra underhållning.
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo då, jo då, jo då jag förstår så väl, så väl.
Det är samma princip som när man i min ungdom som tog ut insatsen ur avgasröret på moppen.
 \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i mitt fotoalbum där finns en modell som är hemgjord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 knop 10 db?

det ska nog vara 2 knop 50db var det i mitt fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där 2 exkra knopen kommer att vid samma marchfart som tidigare även sänka soppaförbrukningen samt om man är fartgalning ge lite extra underhållning.

//Johannes 

 

 

 

 

'´ 2 extra knop vid samma marchfart ''     ...nja ????

post-11345-1394235295,0301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, lite väl marginellt kanske men många källor små \Wink\

//Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tydligen ingen hemma, men det borde man ju ha förstått med utgångspunkt från resonemanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK ! ..vi gör det lite enklare för dig !!!

 

Fråga ett .. vad är din  hastighet när du marchar , enligt din bedömning ?

 

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 19 december 2007 | 17:23

post-11345-1394235295,4057_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på antal passagerare, väderförhållanden, humör och vad som väntar... Men ca 20-24Kn på - 3000rpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...