Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gomme

Funderingar om trimplan

Rekommendera Poster


Min solö 25 från 1972 har bekymmer med att plana ut. Har fått uträknat att min propeller har rätt dimension men trimplanen är för små. Dom har måtten 22 x 30 cm och fabrikat Benett.
Pumpen är ny och kolvarna ok. Har någon provat att förlänga befintliga trimplan. Har tänkt att förlänga dom 20 cm. Alternativt byta till större trimplansplattor. Har sett att plattorna rekomenderas vara 300 x 370 mm, i olika kataloger till båtar mellan 7 - 8 m. Då får man väl göra nya hål för kolvarna i akterspegeln?? Finns det någon på forumet som har erfarenhet av trimplan?
Båten har rak axel samt Volvo Penta V8 211 hk. Tecnodrive backslag med reducering 1,5. Propeller 16 x 13 LH. Den gör 18 knop men den går tungt i vattnet. 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur mycket är ditt max varvtal?

det går att färlänga dom men! dina är lite för smala dom kommer att börja vrida sig.

byt till bredare plattor.

 

sen skulle jag rekomendera en 4-bladig prop till din för att få mer lyftkraft bak,eller ta ut lite mer effekt ur din motor, 20 hk till skulle göra mycket för din båt.

 

om din motor är orginal har du en 2-portsförgasare sätter du på en 4-portare få du ut ca 20hk till.

 

Senast ändrad av draco | 08 december 2007 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar.

Motorn får varva 4400 varv. Maxvarv obelastad uppåt 5000. Jag har 4 bladig propeller på med DN 16x13 LH.

Det blir till att byta trimplansplattor först. Kan bredd 450 vara bra ? Sen får vi se om det blir förgasarbyte.

Förgasaren är 2 ports och det står GM på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en solö 25:a med en V8 på dryga 200hk och inte får ut mer än 18knop så har du helt andra problem än trimplanen.

Med den motorn skall den plana på ett kick och göra bort emot 25 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...