Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ChristerN

Vintertäckning - hur gör ni?

Rekommendera Poster


Hej alla glada Gajdare \Cool\

Kom ihåg att vi snart går mot ljusa tider!

 

Min nuvarande presenning har lite för många hål och har tappat lite för många öljetter.

Den är av god kvalitet (ca 250 g/m2) men har nog inte så många år på nacken ändå. Den jag köpte båten av sa han köpte den för två år sedan.

 

Jag funderar på att köpa en riktig (=tung, 550 g/m2) PVC-presenning och ha underst som pga dess vikt inte bör vara längre än nödvändigt, kanske bara lika lång som båten och kanske fem meter bred, dvs 9x5 meter.

Sedan tänkte jag lägga en japan-press ovanpå som även kan sluta om aktern och fören. Vitsen skulle då vara att den grova pressen tar det värsta slitaget och ser till att det är tätt uppifrån. Den tunna ser till så det inte snöar in för mycket från aktern och fören.

Båten är 9x3 meter.

 

Vad tror ni?

Orkar man hantera en 25kg's presenning på två, jag och hustrun, och få upp den på ställningen?

Funkar det att få upp den lätta pressen ovanpå den andra sen?

Hur gör ni?

 

Andra tips?

 

Erfarenheter av den här firman?

www.tlspresenning.se

 

Tacksam för alla erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper billigaste o lättast tänkbara press på coop, kostar runt 200:-

 

 

När den skall på får den inte ligga mot några vassa kanter. vaddera med tex gamla mattbitar eller trasor. Sträck jämt som ett trummskinn o använd  samtliga öljetter. Tätt blir det, det hållar om man gör rätt, billigt och smidigt. Pressen byter jag efter 2-3 vintrar.

 

Båten står utan vindskydd mot en hage, så blåser gör det.

 

Så här täckte jag 90 båtar per höst när jag jobbade på båtfirma, det funkade fint.

 

Kolja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en hygglig press håller öljetterna i många år om man fäster den i alla hål så att lasten fördelas och fäster den ordentligt så den inte fladdrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För kanske 5 år sedan köpte jag en begagnad press 10x6 m som nog i ett tidigare liv suttit på en lastbil el. liknande. (Pris 600 kr!) Den väger nog 1 kg/kvm och och med knapp nöd kunde jag och hustrun få upp den på båten, så i år delade jag den i två halvor och nu går det rätt skapligt. Har man bara fått dit den så behövs knappt några linor, och någon nötning har jag inte upptäckt. Sätter några mattstumpar på de mest utsatta ställena.

 

Senast ändrad av trewq | 07 december 2007 | 00:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder tung grön press på utliggarställning.

I fören är det inte mycket glipa till att tala om men i aktern har jag täckt med en liten billig press bara för att hålla yrsnö och regn-blåst ute.Jag tycker iofs.att det ska vara hyfsade öppningar för ventilationens skull.

Om du ändå ska beställa köp då entårtbiteller två som passar för och akter med motsvarande öljetter i båda .

Den väger som sagt en del men vi viker den längsgående och firar sedan upp den med en tre fyra rep tills den ligger på nocken sedan är det bara att veckla ut den på var sida.

Som tidigare inlägg sa så ligger den i stort sett själv.

Jag hade inte lagt en spärrballong till lättviktare utanpå det som ska flaxa och fara.

Åk ner i din hamn och kolla när det blåser så får du se vilka som ligger bra och inte.

om du beställer så gör den inte för kort på bredden utan låt den hänga ner hyfsat på sidorna.Jag tycker det är viktigt att överliggaren är längre än pressen så att den inte viks över ändarna och då kan du samtidigt spänna ut pressen åt var sida med linor. 

Enda lilla nackdelen är att det blir rejält mörkt under.

Har haft både det ena och det tredje i pressväg och känner nog att jag hittat hem.

 

/Lisa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har nyligen köpt en presening av dem. En 11x 6m 550g/m2 det blir alltså ca 40kg.

Ser man till att vika ihop preseningen på rätt sätt är det väldigt enkelt att få på den.

Man viker preseningen så att man kan lägg up den på mitten av ställningen för att sedan rulla ut den längs båten. Sedan är den vikt så man bara rullar ut den på barbord och styrbord sida samtidigt. Puuuh \Tongue det blev besvärligt att förklara med text.

Men det är i alla fall enkelt.

Om man sedan ser till att lägga på preseningen färdigvikt innan båten tas upp på hösten så slipper man balansera på stege med den. Enkelt, säkert och bra.

 

Angående preseningen så verkar det vara av mycket god kvalité.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig förstått det där med presenning. Jag bara låser luckan och går hem\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

post-29234-1394235283,6032_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lättviktspressar från Clas Ohlson, men jag var och tittade till båten i dag, Trost att jag har haft för- och akter- hytt öppna så var det ganska mycket kondens i båten. Jag kanske stänger luckorna och sätter torrbollar i hytterna. Och så var det en massa kondensvatten från vindrutan som runnit ned på kartbordet.  Nästa år så är jag nog beredd att betala några kronor för kallgarage....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att många inte förstår att en press skall tåla en del. de pular på nåt väldigt enkelt och tror att detta skall hålla hela vintern.De tänker inte på vind,regn och töväder. Jag har lärt mig under årens lopp att .Det verkar som om folk skiter i sina båtar på vintern. En bra täckställning och en bra press ,där snö och regn faller av,är a o.Luft o vind mår de bra av. Jösses vad man ser i båttäckning, i bland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utomhus tidigare - NOA-ställning och ClasO-press av enklare slag.

 

Inomhus nu i varmt industriförråd.

Skönt att kunna jobba på /i båten under vintern. \Cool\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löstagbara öglor att fästa på pressen från tex micro gör susen på en lättvikts press. (5st ca15:-)

Är inne påtredje vintern på en 300;. lättviktare och har hittills alldrig behövt göra något under vintern.

Det som ofta tar livet av lätviktspressarna är att någon/några av ölietterna får ta alla belastning, och börjar en att lossa så går snart hela pressen åt fanders.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden känns ju aktuell igen, såhär i oktober :-(

Bra tips att vika smart först, för att lättare få på en stor press. 

Jag kollar just priser och hos t ex SeaSea

http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=7500

 finns billig 12m x 7m för bara 655 kr (170 g/m2). Mellannivån är 400 g/m2 och då kostar 12m x 8m tre gånger så mycket = 1975 kr. För att få en PVC-belagd grön på 600 g/m2 i samma storlek är priset plötsligt mer än tre gånger högre igen = 6795 kr...

Samtidigt skriver några på detta forum (har även läst ett par andra trådar) att de använder DUBBEL press... Tanken verkar vara samma som med innertält i ett tält, att fånga upp kondens. Vad är bäst?  

-- En tjock dyr i PVC-belagd polyester? Mycket starkare öljetter hos dessa verkar vara ett argument. Tåligare mot slitage ett annat. När båten väl torkat blir det inte så mycket kondens...

eller

-- Två lager, en billig plus en halvdyr? En fördel verkar vara att dessa släpper igenom ljus, vilket både gör det lättare att jobba under taket och låter solen värma/torka. Borde som sagt klara kondens bättre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har ett stort båthus från Press o Son som är 10*4 och 4,5 m högt. Till båthuset följde en tung press som var 10*10. totalt värdelöst, Väger bly och gör ingen större skillnad när det blåser för mitt hus flyttar på sig pga ytan... Blir ett elände att rätta till efter varje storm, då nu har jag lagt undan presenning, kör med en armerad presenning från Erlandsson och har ljusa lättvikt under. Gavlarna lämnar jag öppna i nock, så kan luften strömma igenom enklare när vinden står i... Båten står på tomten, 600 m från havet, skog runt om, förutom i sydväst...

Om jag skulle köpa nya presenningar skulle det bli två st, dvs delat, ljusa för ljusinsläppet. Under  denna lättvikt för kondens och glidyta.

Vi var 4 vuxna, för att få upp det stora... Glöm det.. riktigt skitgöra i alla lägen.. 

För att slippa belastning på öljetter, binder jag upp en stång utmed hela längden, och hänger dunkar i stången. Då belastas pressen jämt...

peter



Senast ändrad av Orris27 | 13 oktober 2008 | 18:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter,

Stort TACK för flera jättebra tips!

Båthus verkar bra att kunna jobba i, men jag har nöjt mig med en A-ställning. Valde ett nytt märke som heter NoTool som verkar smart (man vrider bara aluminiumstängerna för att sätta fast dem, slipper 6-kantsnycklar eller vingmuttrar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jodå, båthus är bra, men inte problemfritt... Har fått borra genomgående bultar i alla fästen, för stängerna gled ur hela tiden, vilket blev en plockepinn efter varje storm. Ungarna tröttnade efter 6:e gången på några veckor, och det var riktigt tungt, med rör, dubbla presenningar. Hade tidigare dessutom en större NOA ställning, som jag gav bort, för den vek sig...

Om jag skulle göra om allt,,, Troligen skulle jag titta på en NOA som man sätter fast i båten, och hålla den så låg som möjlig, men med ventliation runt skrovet.. Men det är troligen inte heller problemfritt :-) 

Jag har dock funderat på en sak.. Man diskuterar hela tiden presenning, har någon testat med t.ex. bävernylon eller riktig markfiberduk eller tyget man använder för att vindtäta hus istället för asfaboard? Dvs att sy en vattenavisande duk. Borde inte bli dyrare i längden, men betydligt lättare att hantera. Då ventilerar det bättre, är lättare att hantera och laga..

Åsikter?

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,vi köpte hösten 2006 press samt däckställning till föregångaren(Bayl 652)dvs ställningen byggs på däck och förankras i pulpits o räcken,akterstagen ställs på badplattformen och alla stödben är justerbara i höjdled.Vi har en skarv på nockstagen som består av två nockstag.Däckställningen kostade 3200:-

På den har vi en vit lackad duk 620g/kvm tillverkad efter den båten (8x5m o alltså ca 25 kg) kostnad 2200:- inkl linor och allt

Den vita pressen gör att det går kanon att jobba i båten även under vintern. I år har vi just klätt in nybåten Crowline 250 med samma dress och även om den på sidorna av naturliga skäl blivit kortare så behöver vi bara skarva allra längst bak över badbrygga och motor för att få tätt och det gör vi med en tillköpt lättpress.Vi är ett medelålders par men orkar ändå klä in båten( lite svordommar går dock åt)trots den tyngre pressen(jag på båten och gubben matar pressen från backen och vi har sedan 2006 aldrig haft bekymmer med flaxande ,lösa lättpressar och annat elände och kan som sagt närsomhelst lätt gå in i båten och fixa.En klart bra investering som varar.

Mvh Kapten KnoplösGlad

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har letat vidare efter PVC-presenning och de som verkar vara billigast finns på Biltema, där kostar 7x5 meter 650 g/m2 bara 1299 kr. Det finns en tråd på detta forum om Biltemas PVC-press:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=184825

Två är Dancover (som verkar proffsiga, se http://dancovershop.dk/group.asp?group=60) som tar 1437 kr för 7x5 meter 600 g/m2, men då tillkommer frakt på ungefär 350 kr för två presenningar.

Clas Ohlson tar 1795 kr för 7,1x5,3 meter 620 g/m2.

Därmed är SeaSea väldigt dyra med 2495 kr för 7x5 meter 600 g/m2. Det enda som lockar där är påståendet Försedd med patenterade, insvetsade öljetter som har dragstyrka 240 kp vid användning av 8 mm presenningsrep som jag inte hittar info om hos någon annan. Öljetterna verkar folk vara överens om är det som brukar gå sönder först, så insvetsade är kanske värt att betala för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i Saltsjö-Boo häromdagen på Benns, dom har extrapris på armerade pressar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Jag köpte en vit presenning av TLS-presenning enligt länken ovan och är efter första vintern nöjd. Kvaliteten verkar bra men 38 kg ÄR tungt att hantera (11x6 550g/m2). Tar hjälp av ena grabben som är stark.

Köpte en som täcker hela båten och har använt den enkel. Lite ljus kommer igenom så att solpanelerna ialla fall får lite ljus och kan ladda på batterierna och att det går dessutom bra att jobba under. Sätter den över en ställning som delvis sitter fast i båten (via stöttor) och har stängt såväl fram som i aktern men det kommer in luft underifrån. Trots en mindre storm under förra vintern låg den kvar på samma sätt som jag lagt på den. Båten låg kvar på samma ställe så jag kan jämföra med den tidigare presenningen. Min förra press blåste sönder och öljetterna lossnade i betydligt lättare vindar.

Sen får man ju se hur den håller i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer,

Jo, 38 kilo verkar i mesta laget. Jag har köpt en A-ställning som är 9 meter lång, så för att få ned vikten att hantera tänkte jag satsa på två stycken 7x5 meter PVC, som alltså går om lott en meter på mitten två trianglar av enklare press i ändarna. Då blir vikten bara 21 kilo per PVC-press.

Priset hos TLS är enligt prislistan på deras sajt 2070 kronor för en 7x5 meter 660 g/m2 plus frakt från Göteborg. Alltså nästan lika dyrt som SeaSea...

Är det någon som har testat både dyr och billig PVC-press?

Ska försöka åka till både SeaSea (dyrast) och Biltema (billigast) i morgon och försöka se/känna om det är någon skillnad. Ett alternativ är ju att köpa en av varje och testa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev valet av presenningar för min del, 4 stycken till en 9 meters A-ställning:

--- Undre lagret: två stycken Microflex 7x5 meter 250 gram/m2 för 425 kronor hos SeaSea. Valde dessa för att de är de mest genomskinliga jag hittat. En ska ligga över hytten och akterbrunnen för att fånga kondens och ge glidyta. En ska jag dela diagonalt (samt vika in snittytan och sätta extra öljetter från Biltema) och placerar i vardera kortändan, utanpå de två A-benen. 

--- Övre lagret bak: Den bästa jag hittat, en svensktillverkad Grunda i 700 gram/m2 PVC med patenterad strapp repinfästning, som verkar vara mycket bättre än öljetter. Glatt yta och fästrep redan monterade på ena sidan av varje strapp. 2663 kronor hos Woody för en 7x5 meter som väger 25 kilo.

--- Övre lagret fram: Den billigaste jag hittat, 7x5 meter 650 gram/m2 kostar bara 1299 kronor hos Biltema. Skillnaden mot Grunda syns tydligt, främst att ytan är sträv som sandpapper (därför får den sitta fram där den enbart kommer att ligga mot avbärarlisten på båten) och att den har sömmar som serr lite amatörmässiga ut. Men öljetterna är rejälare än hos SeaSea.

SeaSea hade som sagt tidigare också en dyr PVC-press, men den var en besvikelse, för den de sålde stämmer inte med katalogen utan har ganska små mässingsöljetter. Har kört längst E4 söder om Stockholm och på cirka 90 minuter besökt sju affärer...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört en runda i Huddinge och längst E4 söder om Stockholm och på cirka 90 minuter besökt sju affärer... Så här blev valet av presenningar för min del, 4 stycken till en 9 meters A-ställning:

--- Undre lagret: två stycken Microflex 7x5 meter 250 gram/m2 för 425 kronor styck hos SeaSea. Valde dessa för att de är de mest genomskinliga jag hittat. En ska ligga över hytten och akterbrunnen för att fånga kondens och ge glidyta. En ska jag dela diagonalt (samt vika in snittytan och sätta extra öljetter från Biltema) och placerar i vardera kortändan, utanpå de två A-benen. 

--- Övre lagret akteröver: Den bästa jag hittat, en svensktillverkad Grunda i 700 gram/m2 PVC med patenterad strapp repinfästning, som verkar vara mycket bättre än öljetter. Glatt yta och splitsade rep redan monterade på ena sidan av varje strapp. 2663 kronor hos Woody för en 7x4,5 meter som väger 22 kilo.

--- Övre lagret föröver: Den billigaste jag hittat, 7x5 meter 650 gram/m2 kostar bara 1299 kronor hos Biltema. Skillnaden mot Grunda syns tydligt, främst att ytan är sträv som sandpapper (därför får den sitta fram där den enbart kommer att ligga mot avbärarlisten på båten) och att den har sömmar som ser lite amatörmässiga ut. Men öljetterna är rejälare än hos SeaSea.

SeaSea hade som sagt tidigare också en dyr PVC-press, men den var en besvikelse, för den de sålde stämmer inte med katalogen utan har ganska små mässingsöljetter. Marinshoppen, Jula, Bauhaus och Silvan hade inga PVC-pressar.



Senast ändrad av Jonas478 | 15 oktober 2008 | 15:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till dagens SKOJARE vill jag utnämna Bauhaus i Norsborg (Botkyrka). De säljer en 7x5 meter presenning av märket Monarflex för 1195 kronor. Inplastningen är snygg, men vikten är låg och utseendet är väldigt likt de 7x5 meter Microflex (väldigt likt namn, eller hur?) jag istället köpte två av hos SeaSea --- för 425 kronor styck !!!

Stora skyltar utanför Bauhaus förkunnar att de har Lågprisgaranti 12 % --- men jag gissar att de med allvarlig min skulle påstå att MONARFLEX inte är samma produkt som MICROFLEX...

Bra för mitt blodtryck att jag slipper den diskussionen Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte bara stirra sig blind på kvadratmetervikten, Monarflex är bra mycket segare och slitstarkare än Microflex, jag har använt båda.  Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta bli att gräva lite i detta:

Monarflex --- ett danskt företag som på sin hemsida påstår att de är bäst i Europa på presenningar = tarpaulin.

Microflex --- en sökning via Google i kombination med tarpaulin ger inga vettiga träffar på engelska. Detta verkar vara en piratkopia som bara säljs i Sverige...

Så du har nog rätt att danskarna är bättre. Fast är de verkligen TRE gånger bättre? Håller en Monarflex TRE gånger längre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har byggt en liten A-ställning med träreglar som jag lägger upp på HT-taket. Sedan på med Biltema press(dyrare varianten), har funkat problemfritt i två år nu. Innan dess hade jag flätad billig press från OK och det strulade vid minsta vindpust...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en hardtop av modell Ryds Camping. Min plan är att ta av kapellet och spänna en press över sittbrunnen och lämna resten av båten ute i det fria. Kan det räcka, eller ska man täcka hela båten från för till akter - även om det är en hardtop? Man kan väl tycka att själva taket ska klara lite regn och blåst... eller?

/thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag täcker istort sett hela min HT-båt, ifrån framrutorna och bakåt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...