Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
boatnisse

JAAH! Klarade förarintyget och VHF- idag =)

Rekommendera Poster

joo iochförsig men dels håller jag på och ska byta motor till mindre tills nästa sommar och jag har 13 mil till kusten där ja har båten på sommaren ....  haha =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litt sent ute, men grattis!

 

For oss nysgjerrige er det alltid stor opplevelse hver gang man lærer noe. Men så blir jeg litt misunnelig (avundsjuk) også, holder på å lese meg opp på SRC/VHF og tenker å ta prøven om 6-8 uker.

 

Hilsen GoMPe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

haha jo jo , här seglas det inte! jag kör motorbåt med 175hk 2takt så nog är jag en miljö tjuv allt... :/ tack för grattiset förresten :)

 

citerat: Litt sent ute, men grattis!

 

For oss nysgjerrige er det alltid stor opplevelse hver gang man lærer noe. Men så blir jeg litt misunnelig (avundsjuk) også, holder på å lese meg opp på SRC/VHF og tenker å ta prøven om 6-8 uker.

 

Hilsen GoMPe

hehe tackar ! , alltid kul med personer som inte är svenska :) norsk?dansk? nysgjerrige ? =nybörjare?  okey Vhf det tror jag kan vara till nytta allt, fick i födelsedags present nu en Vhf - med DSC d inbyggt :) har inte ngn antenn än men det kommer väl! haha... och sen ska jag registrera så jag får anropsnummer också :D  tager du det vanliga Vhf eller mf eller HF?

förresten ni som undrar Vhf en är en Cobra Marine MR F55 EU med alla kanaler för USA Canada och International haha.. någon som kan tipsa om sida eller säljare av billiga antenner? :P

Hoppas vi får ett gott nytt 2008 med mkt sol och lugna dagar mvh Wille.

 

Senast ändrad av boatnisse | 16 januari 2008 | 16:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

 

Jag tycker det vore helt ok om de lagstadgade om förarintyg f alla. Hur ska man göra med den äldre generationen som känner till varnenda grynna mm...

Här i Blekinges skärgård är det nästan omöjligt, (tycker jag som är hitflyttad) att klara sig utan att kunna läsa ett sjökort. Jag tog intyget för något år sedan o lärde mig jättemycket kul, dessutom har jag ansvar f 3 barn när vi är ute...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag håller med dej som så men hur gör vi med dom som kan dom gamla erfarna  och jag tycker det är väldigt trevligt när det finns kvinnliga sjöfarare här :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja grabbar och tjejer!  nu har jag skickat in Vhf ansökan och den har kommit så nu är min anrops signal : SD3652 hehe någon mer som har Vhf ? som ofta har på den på sommaren , om man skulle få tråkigt vill säga. haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med tidigare talare, om man ska ta Kustskepparen så är det en mycket stor fördel att göra det direkt efter Skärgårdsskepparen. Jag tog en kombinerad kurs för ett antal år sedan. När vi skrev provet för Skärgårdsskepparen så var det Kurs-ledaren som höll i det, men när det var dags för Kustskeppar-provet så kom det en Kommendör-kapten från flottan och höll i provet, sjökorten och frågorna gällde då navigering i Syd-kinesiska sjön (inte direkt något man tränat på), och jag vill minnas att det var väldigt knappt om tid för provet, så jag tror det inte var någon som var klar i förtid innan tiden var ute. Men denna kurs var den roligaste kurs jag någonsin gått! Jag passade då på att ta VHF-cert också, men jag har ingen VHF idag (och inga planer på att skaffa heller faktiskt). Jag fick god användning av mina navigeringskunskaper en gång när jag seglade över östersjön, Navigeringsutrustningen la av, så det var till att ta fram sina navigeringskunskaper och gå på död räkning (vi gick på en låååång kryssbog så avdriften var ganska stor). Vi var 10 personer ombord, men det var bara jag som kunde navigera utan elektroniska instrument. Vi kom till Svenska kusten vid Nynäshamn (vilket precis var vad vi ville) mitt i natten, det var helt bäckmörkt, våra laternor hade också lagt av. Men vi gick i fyrsektorerna hela vägen in. Jag hörde hur vågorna brände på kobbarna och skären som jag inte kunde se i mörkret. Det började blinka från fyrar och TV-master många timmar innan vi kom till Nynäs, då gäller det att ta reda på var längs Sveriges kust man befinner sig, läsa fyrkaraktärerna rätt och bortse från alla andra blinkande saker man också ser. Det var hur kul som helst! De andra ombord låg och sov. Jag gav mig aldrig ut mer med det gänget igen kan jag säga, dom ville inte direkt hjälpa till, så jag stod till rors 22 timmar i sträck minns jag, dessförinnan seglade båten själv utan någon på däck (på öppet hav) då jag var tvungen att sova lite, men jag kunde se kompassen genom ventilen till sittbrunnen i min akterhytt, så jag sov korta stunder, vaknade och kollade kursen och somnade om, ibland gick jag upp på däck och kollade omgivningen. Det är lite riskabelt att göra så men vad gör man, en gång när jag kom upp på däck fick jag se ett stort ryskt lastfartyg som just hade påbörjat att väja för oss, då skäms man lite. Det går fler båtar än man tror på östersjön, och man går ju alltid på kollisionskurs av någon ofattbar anledning.

                                           / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämen hej Zigge! :D:D:D hur är läget ?,  hehe kul historia =) /wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då, det är bra. Men jag har inte gjort ett enda handtag på båten ännu. Jag vet inte ens var jag ska lägga båten i sommar. Jag har ruttnat ihop på båtklubben jag brukar ligga vid, så jag behöver ny båtplats, men det är ont om platser som attan här i Nacka tyvärr.

                                               / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe ajsan! :( hade du msn ?  jo det är väl ganska mycket folk i nacka som vill ha platser antar jag...  men du får väl kolla runt en massa =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe ajsan! :( hade du msn ?  jo det är väl ganska mycket folk i nacka som vill ha platser antar jag...  men du får väl kolla runt en massa =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...