Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Fredrik R.

Vilket träslag?

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik R.

Jag är en relativt ny båtägare ( sedan 9 mån). Så nu skulle jag vara tacksam för lite tips. Vilket träslag passar bäst till hytt resp. reling, bänkar mm.Tänkte fixa lite under kommande veckor Är även tacksam för tips gällande behandling av olika träslag t ex lack mm och vad man bör tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träslag som passar bra till båtbyggeri är furu, ek, teak, mahogny, lärk, ask. Det finns säkert fler. Björk skall du inte använda, då det är rötkänsligt. Det enda träslag som egentligen kan vara obehandlat utan bli förstört är teak. Behandlingstips kan du läsa om här, http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm - fast jag måste säga att om du inte har börjat arbeta med båten än kan det bli problem med torrsprickor och annat innan du hinner få henne i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

Teak är fint, men jävligt dyrt, kostar drygt 60000 SEK kubikmetern, så tänk på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

till reling bör du ha ek och hytt är väl snyggast med teak eller mahogny. själv ska jag nog byta en liten bit i min reling.. där tänkte jag ta och hyvla ner en ekslipers. för den är i bra storlek osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gå mot strömmen och använd nått ljusare trä än teak o mahogny dom är ju väldigt populära inom den marina världen men de är också regnskogs träd som man bör vara försiktig med lärk, ceder, oregon pine är fina lite ljusare träslag som funkar alldeles utmärkt och så är de säkert 4 ggr billagre lycka till mvh patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...