Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
stspanhe

GPS Fishfinder

Rekommendera Poster

Hej,

Funderar på att köpa en Combo GPS/fishfinder/ekolod.

Men jag har en segelbåt och vill ogärna borra hål i skrovet. Finns det någon givare som man inte behöver borra hål i skrovet för att använda. Igentligen så är det så att jag är bara intreserad av djupet så det vore ju bra att ha givaren långt fram i fören.

 

Någon som vet?

 

M.v.h. Henrik S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns puckgivare som monteras innanför skrovet, finns till de flesta fabrikaten på marknaden.  Fungerar inte om det är dubbelskrov eller sandwich då då det inte får finnas luft mellan givare och vattnet. Har man sandwichskrov så kan man karva ut den inre bottenplasten och fyllnadsmaterialet och sedan montera givare i gropen. Givaren ser nedåt som en kon, vanligaste placering så nära mitten av båten som möjligt. Det är nog ovanligt att ha en sillbio på segelbåt, satsa på ett lodinstrument med givare i samma serie som övriga instrument. Rekommenderar i första hand genomföringsgivare, ganska enkelt att montera och en bättre lösning än att karva i innerskrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK,

Funderar kanske på att köpa Lowrance. Finns det en sådan puck till den?

Hur har alla ni som installerat ekolod på segelbåt gjort?\Undecided\

 

M.v.h. Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå,

 

Jag har inte segelbåt, men jag har en liten köl och ville precis som du ha lodet en bit fram på skrovet. Jag installerade i somras en Lowrance GPS/ekolodskombo, och jag satte helt enkelt akterspegelsgivaren innuti skrovet. Jag gjorde ett fäste och tryckte sen fast givaren i en rejäl klick silikon (enligt ett tips jag läst). Det fungerade perfekt tills silikonen härdade. Jag misstänker att silikonen transporterar ekolodsignalen bättre när den är full med lösningsmedel, när den härdat är ju lösningsmedlet borta. Nästa steg blir att tillverka ett slutet utrymme runt givaren som kan fyllas med lämplig vätska (ex. glykol), det kommer säkert fungera fint.

Jag har enkellaminat i mitt skrov.

För övrigt är jag mycket nöjd med Lowrance enheten (LMS-520C).

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det i Hjertmanskatalogen står om nåt lod som levereras med aktergivare, och givaren kan även användas som genomskrovs-givare.

Har förr läst att man plastar fast ett rör inne i båten och fyller det med glycerin. Givaren kan man ju trycka fast med typ modellera, eller tejp, så den inte sitter för evigt.

För att hitta ett bra läge för givaren använder man en plastpåse fylld med vatten och flyttar runt inne i skrovet tills bilden blir bra. Sen plastar man fast röret på den punkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar,

Men är det verkligen ingen med segelbåt som instalerat ekolod?

\Surprised\

M.v.h. Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i flera år funderat på att skaffa ett lod med sillbio. Anledningen är att om det blåser så lite att farten går ner till två knop startar nog många motorn. Skulle jag då se att det finns laxöring under båten, då skulle jag kasta ut och släpa drag. Och varför ska jag betala tredubbla priset för ett lod som enbart kan visa djupet? Diskuterade det här med gubbarna på Hjertmans i S-vall nyss, de höll med om att det inte finns seglare som är intresserade av att fiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för speciellt med en segelbåt? Varför inte göra som det är tänkt, och sätt den genom skrovet och få en bra funktion, så har jag gjort. Jag har även loggen sittande igenom skrovet. Tror du att det bromsar farten kanske? Du har inte bråttom, segelbåtar är inte stressbaljor, så ta det lugnt i stället och NJUT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...