Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Westfjord26

Fartygsfärg...

Rekommendera Poster

 

Någon som vet om man kan måla fartygsfärg direkt på självpolerande färg typ hempel Mille?när man målar på polerande med polerande brukar det räcka med att borsta och tvätta av botten.

Vad finns det för olika typer av fartygsfärg? tänker nu på färg med hög kopparhalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fartygsfärg dvs bottenfärg avsedd för fartyg är inte den självpolerande typen utan en färg som bygger lager viket innebär att du måste ta bort din självpolerande färg innan du målar med fartygsfärgen.

 

Normalt har du också begränsad mängd kulörer och det som finns som standard i fartygsfärg är blå, röd och svart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


De flesta färger finns att få som fartygsfärg. Tex Trilux från international mm men de är inte självpolerande. Kulörer är samma som för övriga färger. Enligt uppgift från International i Göteborg så är det ok att måla fartygsfärg på fritidsbåtar om de är över 12 m. 

Det som säljs under benämning fartygsfärg är i stort sett samma som våra tidigare giftiga färger innan miljö(förstörar)lobbyn slog till.

 

 

När det gäller övermålning av polerande färg så måste du nog slipa och måla med primer men för att vara säker så prata med någon på Hempel eller International. De har också en massa information om detta på sina hemsidor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Målade på rekommendation fulfärgen direkt på International Cruiser som ju är polernade. Var en aning tveksam men det har gått hur bra som helst. Sex år sedan nu, målar vart tredje år\Laughing\ och inga skal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målade direkt på en självpolerande som jag först körde över ordentligt med högtryck. Efter en sommar lossnade delar av färgen eftersom underlaget släppte. Jag fyllde bara i med fartygsfärgen och efter några år har den gamla färgen som ville släppa till slut släppt.

 

På de områden där fartygsfärgen släppte fastnade inga tulpaner.

 

Så vill man hålla på och bättra så funkar det. Annars bör man nog ta bort all löst sittande färg innan man målar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


det finns rätt bra information på kemikalieinspektionens hemsida. 
Ett bara fakta blad finns på http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/Faktablad/FbBatbottenfargerDec07.pdf

kolla även

http://www.kemikalieinspektionen.se/templates/Page____3085.aspx

Där finns en förteckning över godkända och icke godkända färger.

Det bör understrykas att färg för yrkesmässig sjöfart inte får användas på fritidsbåtar - så är det det du menar med fartygsfärg så är det nog bättre att låta bli att använda den.

 

 

Senast ändrad av Marrexxx | 10 januari 2008 | 21:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför låta bli att använda något som fungerar bra? Är det mindre miljöförstörande på båtar i yrkesfart eller båtar överstigande 12 meter som det nämndes härovan?

 

Senast ändrad av Rovarn | 10 januari 2008 | 22:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får enligt lag inte bruka fartygsfärg på fritidsbåtar. Detta kan medföra straff och i  värsta fall fängelse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vem kollar? Hur stor är risken att bli ertappad? När det stiftas lagar och regler med verklighetsanknytning och relevans, då kommer de flesta också ha förståelse för lagarna och följa dem utan att behöva kontrolleras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel sökning gav detta resultat på trådskaparen XXX modererad av siteadmin.

bara för polis att åka dit för att kontrolera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du skulle må då! Måste nog göra dig beviken. För det första har polisen knappast tid och intresse att prioritera enstaka småbrott av den här typen. Du kan ju jämföra med hur mycket polisstöd familjen i Rödeby fick trots lång tid av traksserier.  Hur många villainbrott rycker polisen ut på och hur många av dessa få klaras ut? För det andra är det svårt att i efterhand bevisa att fartygsfärg har använts. Det räcker inte med en okulärbesiktning utan man måste göra ganska omfattande kemiska analyser och det är ändå inte säkert att resultaten räcker som bevisning. Båten har säkert flera lager färg och det är inte direkt enkelt att ta ut ett analysprov endast från ytskiktet. Dessutom har båten legat i vattnet och en del av biociderna har lakats ur, vilket medför färgens kemiska profil inte överensstämmer med den ursprungliga. Risken att åka fast i efterhand för att man använt fartygsfärg är nog i det närmaste obefintlig. Bara att fortsätta, alltså! Förresten skulle jag vara tacksam om någon kunde berätta för mig var man får tag i denna ädla vara.\Wink\

 

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det var ju ett intressant svar på min fråga, men det var väl knappast det saken gällde,eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir så besviken på den inställning som fulfärgens försvarare har. Har man inte fattat ett dugg. Vi måsta alla små som stora hjälpa till att bevara vår underbara skärgård.

Man kan säga som en del. Jag skiter i allt så länge lagen inte gäller stora fartyg men

TVÅ FEL BLIR INTE ETT RÄTT. Hur många oljetankers ser ni inne i naturhamnarna ?

Just där fulfärgen gör mest otyg.

Själv målade jag med godkännd färg förra säsongen o inte hade jag mycke skal på båten.

 

Nä säg som det är ni är för snåla för att köpa godkännd färg o för lata för att måla varje år.

 

Och kanske lite för korkade för att se vad som händer i havet tack vare er !!!!!!!!

 

Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag om någon skulle vara tacksam om du kunde förklara vad som är rätt i denna fråga, det finns ett otal med insändare och artiklar ang. fartygsfärgens påverkan på miljön och dom verkar knappast du har tagit del av, jag har läst hundratals sidor ang. detta ämne och kan inte bli övertygad, men genom att du kallade mig och ett stort antal personer för korkade så fick ju debatten en annan prägel.............Du kan ju förklara med lite fakta innan du skriver ett inlägg som fördummar andra\Money

 

Och godkänd färg förresten (som stavas med ett n) är betydligt billigare färg än den det handlar om så jag kan bara se det som ett ytterligare bevis på att du inte har någonting att tillföra detta ämne.

 

Senast ändrad av Westfjord26 | 11 januari 2008 | 21:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, ett av de mera korkade inläggen.

 

Inga argument. Ingenting...

 

Jag målar varje år och den riktiga färgen är dyrare. Tycker man ska ta fram något som funkar innan men börjar leka med andras egendom. (I morgon förbjuder vi bensin som bränsle till alla bilar, tror det skulle bli liv då eller...) det finns ju Etanol....

 

 

Senast ändrad av jano | 11 januari 2008 | 22:53

 

Senast ändrad av jano | 11 januari 2008 | 22:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte visste jag att rättstavning var ett argument här !

Säger kanske ännu mer om fulfärgens försvarare.

Att påstå att man läst  mycket om ett ämne utan att redogöra för det. Men kräva det av någon annan som inte håller med, Det är också lite konstigt.

Men ok jag ber om ursäkt för att jag använde ordet korkad. Men det triggade i alla fall igång debatten.

 

Om man hänvisar till artiklar i detta ämne vore det bra om vi fick veta vilka.

Skriv gärna en lista över dessa källor.

 

Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att det är färg för yrkestrafik, där ingår carterbåtar, fiskebåtar, dykbåtar mm. Och dom ser jag ofta i naturhamnar och i övriga hamnar.. Det är för många en fråga om ekonomi och funktion oxå en planande båt full med snäckor kanske inte orkar upp i plan lika bra som om botten hade varit ren. då får väll knappast flera dagars spolning och användning av div kemiska medel för att bli kvitt skiten som växer  ses som miljövänligt?? hmm du är lite inne på fel spår där, finns nog fulare fiskar till sjöss än dom som använder fel bottenfärg.. Ta alla smuggelnissar tex som dumpar olja och skit i havet runt om i världen jag tror ju att deras utsläpp har större betyderlse för havets liv än en burk med fartygsdärg smetad på skrovet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak att ta i åtanke är den ökade bränsle åtgången som blir då botten är full av snäckor. Avgaserna går ju också ut i vattnet. Vilket är värre i detta fall? Fartygsfärg eller extra mycket avgasföroreningar i vattnet. Jag förespråkar varken det ena eller det andra, ville lägga fram ett annat miljöperspektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du beskriver två ytterligheter.

Inget av dem är bra.

Det bästa är fungerande tillåten bottenfärg.

Det finns sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr det väldigt vanligt med båtfärg som inte fungerar (om man inte har båten på land hela året). Beväxningen beror inte bara på vilken färg du har utan också var båten ligger, hur solen ligger på och många andra aspekter, så att säga att det finns fungerande båtfärger är inte korrekt, vad som fungerar på en plats behöver inte fungera på andra platser och det tror jag alla båtägare är medvetna om. När jag gör sista turen från sommarplatsen till upptagning går segelbåten 1,5-2 knop långsammare vid full gas, Motorbåten går flera knop långsammare på hösten än på våren och det också på grund av tulpaner och annat på båtbotten.  Nu har jag oturen att  ligga där detta problem är som värst på ostkusten, det område där bottenfärgs tillverkarna testar sina färger, och där  fungerar tyvärr sällan de lagliga färgerna. Men vilka förenringar är bäst och vilka är sämst. Vad tar all färg som faller av den polerande båtfärgen vägen, Hamnar inte den i vattnet eller på botten av österjön?
Det finns ju små saker man kan hänga upp som skrämmer iväg mygg och flugor. Finns det inget liknande man kan hänga ner i vattnet vid båten som håller tulpaner och liknanden borta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara bra om vi fick en källförteckning på de hundratals sidor som du läst.

Vilka tidningar eller böcker som du hänvisar till. Verkar som att någon som är så insatt kanske kan lösa detta problem. Borde ju vara enkelt eller ..............

 

Ok nu raljerar jag lite, men vi måste börja ta ansvar för miljö.

Det är inte för skojs skull som man förbjöd dessa färger.

 

Bengt

 

Ps Jag har hittat en godkännd färg som funkar bra för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Låser tråden då jag har fått svar av dom första inläggen, dom verkade förstå frågan i varje fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...