Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Patrickk

tvätta aluminium

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som har koll på vilka medel man skall använda när man tvättar en aluminiumbåt? Har bara haft plast innan och är osäker på vad man skall använda.

mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

utan att vara expert på alu-båtar så tror jag man ska göra som med gytorna hemma. Undvik starka basiska medel(som maskindiskmedel) och kör med vanligt diskmedel. Det funkar nog utmärkt innan du börjar med special medel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara berätta om en kund, som hade tvättat sin mast med ``Fälgtvätt``(till aluminium fälgar).Masten blev sopren från smuts och ANODISERING(innehöll till största del natriumlut).Så summan av kardemumman,INTE Fälgtvätt.\Cry\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, Fälgtvätt och kopparpasta bör alltså undvikas (he he).\Laughing\

Ser ut som gamla yes flaskan får fram igen alltså.

Vi får se om någon annan har erfarenhet av något smart medel.

Kanske skall tillägga att jag inte vill blänka upp båten på något sätt utan bara vill få bort smutsen.

mvh

Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit i kontakt med Flodins. Dom avråder från att använda allt annat än högtryck och vanligt tvättmedel typ Yes. Det är mekanisk borttagning som gäller med andra ord. (Har också hört från annat håll att såpa kan lämna vita märken).

Dom syrabaserade medel som finns för plastbåtar går alltså inte alls enligt detta samtal då det blir kemiska reaktioner med metallen.

//Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrick, tackar för tipset, har precis köpt en alubåt och alla tips ang. skötsel etc. är varmt välkomna. Mvh Fester

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak,

Vad har du köpt för båt?

 

Hej igen, var inne och kollade på din sjöbod.

Kul, ser ut som om vi har likadana båtar.

mvh Patrick

 

Senast ändrad av Patrickk | 30 november 2007 | 12:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nice! Har inte kört min ännu, men provade en i höstas och blev helt såld. Vad har du för motor på din? Är du nöjd m din? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan se motor och några fler bilder om du går in i min sjöbod. Vad har du själv hängt på?

 

Jag har inte heller haft min så länge (fick ut den till hummerfisket). Har dock hunnit med ca 200 sjömil där ett gäng varit i ganska hård vind (14-18 sekm). Vad gäller båten så är den ju lite speciell. Har från omgivningen fått höra allt från att den är skitful till andra som blivit kära. Själv har jag aldrig varit så nöjd med en båt. Äntligen slipper man bli förbannad när man går emot bommarna eller tappar något i båten. På sjön uppför den sig kanon. Båten riktigt ber om att man ligger på. En riktig busbåt men det vet du ju redan. Lovar, du kommer att ha s-kul när du fått den i spat.

mvh Patrick

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag berättade i våras om mina försök att belägga min båt med beväxningsmedel. Det var nu en liten båt. Men jag måste säga att LINOLJA, gjorde susen. inga nya tulpaner fick för sig att boa där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grannen blåste ren sin Buster (raw alu) med högtrycken och smetade sedan in skrovet i Autosol (med trissa). Nu skiner båten som aldrig förr, och enligt honom lär det ska bli en yta som både har lägre friktion mot vattnet och som växter inte verkar vilja käka sig fast på lika bra. Osäker på om det är rätt eller fel, men det ser fint ut just nu.
// andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peaky,

Det sitter en Suzuki DF140. Har någon en aning om vad man kan förvänta sig för prestanda med en sån? Säljaren uppgav 38-39 knop. Skulle gärna se att man kom över 40 sträcket men det kanske behövs några kusar till då? Hur mycket drar båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fester,

40 borde vara hanterbart tycker jag. Efterssom du som jag har en Susse får vi nog vackert vänta till våren när Suzuki testat exakt hur klumpen skall sättas fast, vilken prop man skall ha osv. Min skulle göra 45 men jag får bara ut 42,5. Jag har ojat mig i en lina innan där du kan läsa en massa intressant hjälp jag fick från många på detta forum. Har man Yamaha så får man i dagsläget tydligen ut några knop till vilket inte är logiskt. Borde alltså hänga på hissning, prop osv. Yamaha har redan gjort testerna som Suzuki skall göra hos Flodin i roslagen (Huges). Jag skickar med fart och soppatesten för Yamahan. /Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fester!
Jag kollade in 622 SPD. Det är inte utan att man blev sugen!
Du nämnde i en slinga att du hade reflekterat på andrahandsmarknaden beträffande Anytec.
Det finns en del 750 till salu. De 622:or som saluförts har sålts direkt. -Så du ska vara glad över att så få vill säja sina klenoder!
Jag tittade först på 750:an. Men.. Det är på gränsen att lägga ut över 600.000kr på en styrpulpetare. Tycka vad man tycka vill så är ändå 622:an storleksmässigt optimal för mig. Det är först när man kommer ut och fajtas med dyningarna som storleken avgör. För allroundåkandet är den Svenskt lagom. Betr. andrahandsvärdet så finns det inget att jämföra med. Designen är unik och allt är genomtänkt. Det är sanna båtmänniskor bakom konceptet. Jag kommer inte ihåg vad konstruktören för Anytecbåtarna heter. Vad jag däremot vet är att han är smått geniförklarad inom båtkretsar. Det finns ingen som lyckats i sitt linjespel i kombination med ren rustik aluminium.
Ang. Aluminium och underhåll så... Aoutosol ska man nog bearbeta båten med när den har ruggat till sig ordentligt. Det är ett polerande medel och den oxiderade ytan måste byggas upp igen. Vax är ett frågetecken för mig med tanke på att oxideringen i sin grund är ett skydd. Jag håller nog med att en normal rengöring med högtryck är det som räcker.
Jag såg en riktigt gammal alubåt som var kanonfin och frågade ägaren hur han underhöll den, svaret blev. -Bara rengöring! 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

konstrutören heter Petter Håkansson som äger Vector tillsammans med hans bror.

Vector båtar är mer utvecklade än Anytech och lättare.

 

Herman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patrick, tack för info ang. hastighet. Avvaktar alltså tester från Huges.

Peaky, andrahandsmarknaden för särskilt 622 är det nog ingen fara men! Det var många som ville köpa min båt men jag hann först\Laughing\.

Provkörde en 622SPD, men SP passar mitt behov bättre (frakta en del byggmaterial, samt att jag tycker alltid jag får kanten på vindrutan i ögonhöjd, vilket även gällde denna.

 

Senast ändrad av Fester | 05 december 2007 | 10:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du vill stå upp när du kör Fester.

En grej du kanske har nytta av att veta är att deras nya svarta akterkapell går att få med dragkedja och öppning för föraren och passageraren så man kan stå upp trots att akterkapellet är på. Detta är inte standard men jag har det på mitt kapell så modellen finns framtagen även om den ännu så länge kanske bara är producerad i ett ex.

/Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag föredrar att stå eller halvstå för bättre överblick och för att skona ryggen. Jag fick en Sprayhood (svart) till min båt som jaghoppas ska räcka men det låter ju riktigt smart ditt kapell. Förresten, hummerfiske verkar ju riktigt nice, är det bra/kul?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma lösning borde gå att fixa med sprayhooden.

Gällande hummerfisket; Lägg till goa kompisar, whisky och fiske så inser du att man står ut. Det finns en anledning varför västkusten stannar första veckan på hummerfisket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter riktigt nice. Tycker hummerpremiär verkar klart coolare än surströmmingspremiär...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

\Laughing\Beror på vilket år hummern du käkar är från/PL

 

Senast ändrad av Patrickk | 06 december 2007 | 17:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

\Tongue Hejsan hoppsan... återgår till att svara på ditt inlägg utan att försöka sälja någon motor eller annat bra attha...

Ett av de bättre sätten att rengöra aluminium med är att tvätta den med CITRONSYRA detta används flitigt i veteranbilskretsar just för att alu oxiderar så in i h mest hela tiden. När du sedan tvättat båten med denna, skölj av med vatten och polera gärna med Autosol...Ju mer du polerar ju snyggare blir det. Se annat svar här....

Ett lager bilvax (lämpligen i kaka) och båten lär klara en hel sommar blänkande och fin...

Citronsyran han dels köpas i små rackarns citroner på iCA, men säkerligen i större förpackningar hos en mat/restaurang gross...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He, he. Tack Marster_J. Det gled helt kart iväg en del från ämnet. \Innocent\

Får tacka för hjälpen att få det hela på spåret igen.

 

Tackar för tipsen om citronsyra. Helt klart ett bra råd för dom som vill få båten att blänka riktigt ordengligt och det är säkert många som läser denna lina. 

 

Problemet med mig är att jag är en lat jäkel och har bl.a. köpt en Anytec för att deras modeller inte är lackade. Min tanke är att den gärna får oxidera (har naturligtvis redan skett innan leverans då aluminiumen är helt obehandlad). Fördelen med detta är att om man får repor så självläker dessa och båten reparerar sig själv så att säga.  Det blir ju ingen spaltkorrision mellan lack och aluminium. Det jag är ute efter är att så enkelt som möjligt få bort smuts, påväxt osv. Har du någon idé gällande detta? Hittills har alla råd varit att vanlig Yes och högtryck är det man skall arbeta med.

/Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hempel har en produkt för rengöring av aluminium.

 

ALU GUARD [ 500 ml. ]

För rengöring och skydd av aluminiumbåtar. Innehåller ej slipmedel eller silikonolja. Ger långtidsskydd mot missfärgning p g a saltvatten och solljus.

 

http://www.hempel.se/Internet/inesec.nsf/vDOC/207FB384E7139219C1256BE4004DF139?OpenDocument

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Bo, 

Är det ALU GUARD 67131 du tänkte på?

 

Tillbaka igen efter att ha kollat upp den lite.

Jag ringde Hempel Bo och fick följande svar:

Alu Guard 67131 är tänkt att arbeta med ovanför vattenlinjen och den tar bort oxidering och hindrar ny oxidering att komma till. Låter alltså som ett bra medel för den som vill ha en blank yta eller renovera upp utseendet på sjöaluminium. Defenitivt något jag skall ha i minnet om jag skulle vilja putsa upp min båt någon gång i framtiden.

 

På min fråga (till Hempel) vad man skall använda om man inte vill ha bort oxideringen svarade dom att man kan använda något som heter Yacht Cleaner 67601. Detta kan man även köra på hela båten och även under vattenlinjen. Enligt dom är det ett effektivt tvättmedel. Han sa också att man gärna kunde använda en scotchbright när man ger sig på påväxten.

 

Två nya medel alltså. Ett för dom som vill ha blank båt och ett för såna som jag som vill ha enkel tvätt om inte Yes skulle räcka till. Tack igen Bo\Smile\

 

Senast ändrad av Patrickk | 10 december 2007 | 10:06

post-29108-1394235284,3449_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för tipset och hoppas att den är någorlunda ren när jag hämtar båten i vår. Med risk att återigen deviera från ämnet, har någon koll på bottenfärg till alubåtarna? den eviga debatten verkar ju röra bottenfärg eller inte. Nu sitter det en svart matta på min botten och det är bara att gilla läget, men kan man nöja sig med att rengöra denna eller måste man måla om hela tiden? Vad gäller här?/Fester

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Fester,

Det är är en bra fråga. Så bra att jag hoppas du tycker det är ok att jag öppnar en ny lina för den så vi inte missar några råd pga min överskrift i detta inlägget.

mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja då dyker jag upp igen i din tråd.

Pga att aluminium oxiderar i kontakt med vatten och framför allt LUFT (bildas i vardagsspråk (en fet hinna) för att få bukt med detta måste metallen BETAS, det finns en speciell grundfärg som fixar detta. Efter denna kan du med all säkerhet använda en bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...