Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
strober

\"Adapter\" för större dragkula?

Rekommendera Poster


Hej!
 Min USA-trailer har 60 mm kulhandske och bilen har 50 mm kula. Blev tvungen dra båten en bit från hamnen och det var riktigt läskigt men löstes genom lite hemmagjorda ideer. Inget att rekommendera :P
 Nu vill jag givetvis ändra på detta för att slippa göra något så dumt som att köra båten en längre sträcka med fel kula/kulhandske.
 Finns det någon adapter att köpa att montera på en 50 mm kula så den blir en 60 mm kula?  eller måste jag göra det stora projektet att såga av kulhandsken (den är svetsad) på trailern och svetsa dit en 50 mm kulhandske?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tror inte de finns nån direkt adapter till drag krok. Vet inte va du har för drag bil men triplex drag finns ju å om du har löstagbar krok så hör me tillverkaren om de inte finns

en 60 kula som passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet precis vad du talar om eftersom jag själv köpte en trailer i år med 60 mm kulhandske.  Var i kontakt med varenda trailerhandlare tror jag, men ingen adapter.  Så det blev till att plocka bort handsken.  Sedan köpte jag en handske, 1300 kilo och 60 mm fyrkantsprofil hos Jula för 159:-  Den bultades fast på en bit fyrkantsrör som sedan stoppades in i hålet på trailern och bultades fast.  Inte så krångligt ändå.

post-13907-1394235273,279_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Gå in o kolla www.forss.eu dom bygger numera övergångar från 60 mm på amerikanska vagnar till våra 50 mm i sverige verkligen en kanongrej.Dom har även en väldigt bra koll o kontakter i usa var det gäller import av bila o båtar. Domm kollar på allt på plats i usa innan dom tar hem till kund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprang på detta inlägg av en ren slump via mitt privata inlogg blir så mycket frågor i min privata mail,därför hänvisar jag till våran hemsida direkt.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1500 kilos handske är för småpjuk typ Eu kärra.. Här behövs rediga doningar 3500 kilos handsken är inte mycket dyrare. Tjacka en sådan på valfritt varuhus dra sedan ner till den lokala smeden med dragbalken till trailern så modifierar han den åt dej och svetsar även fast handsken i balken. Sedan är d bara för dig att skruva fast balken i trailern och klart.. Kostnad ca 1000kr allt som allt.. Pålitlig lösning som inte klappar ihop så fort du vänder ryggen till..

Detta har jag gjort på min trailer då jag hade samma problem som du med 60 handske orginal.. Problemet med min trailer är att den är typad för 4 tons last eller likn och då räcker inte riktigt 50 kula till.. Men för min lilla 2,5 tons båt är d inga problem..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp helt rätt handsken ska ju vara klassad för vikten,men svetsa absolut inte i kulhandsken den är inte godkänd för det kan vara konstigt material i.Bultat är starkare o säkrare än en svets.Sen är det alltid svårt att få fast den nya dragbalken i lagom höjd specielt  om man har en vagn med hydraliskt påsjkutbroms.Ja ni som har en sådan vet nog vad jag pratar om....:=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad du snackar om här men vi har gjort hur många sånna här handskar som helst nu i alla år och mej vetrligen har ingen spruckit än.. Smeden vet nog vad han gör ska du se.. Borrar du och bultar i balken blir ju detta oxå en försvagning. Man kan se på detta på olika vis. Inte många reggade usa trailrar i detta land..  Delarna för att regga om är skitdyra och d gör d inte lönsamt.. Blir billigare att köpa motsvarande regad fogelsta ellr likna3,5 tons kärra..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det skruvhål i en draghandske?? Jo då jag förstå precis vad du menar klart det går att svetsa har med gjort det många gånger,men nu snackar vi säkerhet en svets kan SPRICKA har själv varit ute för det MEN hade bultat också så båttrailern stannade kvar bakom bilen tack vara bultarna så jag kunde åka sjösätta med.Slapp ringa kunden o säga att hans båt hamnat i diket...:=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ja ska d vara på d viset hehe så kan jag berätta om han som inte bytte bult i tid på sin handske.. Den båten hamnade i diket och blev kaffeved.. Sedan kan jag berätta om nissen som tappade hela draget på bilen (detta var bultat i balken) orsak okänd och båt plus trailer brakade rätt ner i sjön.. För att inte tala på alla dessa avtagbara dragkrokar som ligger utmed vägarna dessa fastskruvade allesammans hehe.. Bulta är nog bra men är man vass på elsvetsen så håller d minst lika bra som någon bultlösning..

Återigen kan man se de på olika vis... Man kan vara kritisk och hade någon hemma pulare suttit i någo garage och lödat ihop någon handske med en liten migsvets så hade jag oxå varit kritisk.. Men jag är minst lika kritisk till dom som tar 2 klena bult kapar dessa borrar 2st hål i en redan smal dragstång och drar sedan iväg i 80 knyck.. Då slutar d ju ofta som ovan nämda kaffeved.. När mitt drag brakar ihop så lovar jag att jag presentera det här..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då självklart håller med dig finns många konstiga lösningar.Men åter till övegången/adaptern på www.forss.eu den har ju en 60 mm kula som håller ekipaget sen dom två bultarna är ju endast för att hålla den i styrning i sidled.Så denna konstruktion är ju utrustad med dubbel säkerhet kan man säga:Men sen kan ju jag givetvis inte garantera allt runt omkring vad gäller bilens draganordning etc.Men vi har iallafall kommit på en lösning som vi känner att vi kan står för,den är ju främst avsed för dom som står hemma i garaget & löder i handsken som inte riktigt litar på sig själva.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ju en rättså smart lösning iaf med handske i hanske så att säga.. Är vajrana till för extra säkerhet när d brakar ihop ellerFlört. Ooopps sorry kunde inte låta bli.. Jag har ju på min trailer extra kättingar så om nu svetsen skulle ge sej så smiter inte båten särskilt långt.. Och d är det som många missar oavsett bult o svets, hur många av er har sett en 30 kärra med kätting eller vajer som extra säkerhetslänk?? Jag har aldrig gjort d iaf.. Räknar inte Usatrailern som 30 släp då den egentligen inte e d. Får ju köras i betydligt högre hastigheter i hemlandet oach har både broms och fjädring..

Hade min 60 hanske varit i någolunda bra skick hade jag nog övervägt denna lösningen. Men den var så som opålitlig när jag hämtade trailern att balken genast skruvades av och 60 hansken skrotades var ju många år sen nu.. Annars var d ju ett hyffsat pris iaf och en enkel lösning..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en obromsad trailer så e de hål i huvet o köpa forss lösning för 3000 spänn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp helt rätt.Men som sagt står på hemsidan att den passa nyare moderna med påskjutsbroms.Men har även sett ombromsade med samma konstruktion o svårt att få dit något vettigt.Alla kan ju inte vara allkonstnärer som vi....:=) Säger inte helle ratt denna är den enda o rätt lösningen.Utan är en som vi kommit på o känner att det går att lita på.Har sålt ett antal bara via denna diskutionen så.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville bara påpeka att den stora kulhandsken på amerikanska båtkärror är 2  5/16

OBS! Detta motsvara inte 60 mm, utan 58,74 mm för att vara exakt!

Låter kanske löjligt att bråka om 1.26 mm, men det är tillräcklig felmarginal för att kulhandsken skall klämma för hårt runt en 60 mm kula, är kärran av nyare modell och ej så sliten i kulhandsken går det inte ens att klämma ned låsbygeln!

Jag vet av egen erfarenhet eftersom jag själv haft ett par usa-kärror som jag förgäves försökt koppla på en europeisk 60 mm kula!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...