Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
saltvik

Stortriss

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag bor i Hudik och ska köpa en billig segelbåt,har funderat på en Stortriss.

 

Finns det någon som har seglat en sån i lite vågor och vind?

 

Är den säker för längre segling,typ till Finland?

 

mvh,TL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ägde en sådan för många år sedan som första segelbåt. DEn var ganska styv tyckte jag och seglade bra på lätta vindar. Inte mycket att bo i men den ska vara osänkbar har jag hört. Rolig segelkänsla då den reagerar snabbt på vinden. Jag skulle nog ändå inte ta ut den när det går lite vågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första båt var en sån och ska jag köpa segelbåt igen nån gång blir det definitivt en Stortriss. Enkel, underbar och billig. Jag var ute i kuling en gång men det var inte jättekul och jag skulle inte ge mig över till Finland med den. Kanske ingen höjdare att kryssa med när det är lite skvalpigt men på undanvind gör det inget om det blåser. För Hudikvalls skärgård tycker jag den borde vara perfekt, relativt skyddade vatten och du kommer in överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

   Billig och trevlig båt, men jobbigt lovgirig på grund av den låga å breda riggen/seglen. Det är dock lätt avhjälpt med ett nytt storsegel, med indraget bomlik och utlagd topp (se bild).

 

   Ägde själv en MkI på 80-talet (se bild) som bror-segelmakare* sydde ett nytt storsegel till (som ovan), och med det balanserade hon perfekt.

 

   Den senare modellen MkII är att rekomendera då den har ruffen utdragen ända ut till bordläggningen. Det ökar komforten innombords vesäntligt, bland annat  sitter man bekvämare i britsarna (utan att få nackspärr! som i MkI).

 

*www.waernhoffsegel.se 

 

  Bild: En ännu större runda upptill är att rekomendera nåra fler genomgående lattor (brossan har nyss sytt ett dylikt till en beställare).

post-1968-1394235270,4033_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,tack för era svar.Kanske man ska köpa nåt annat som man kan segla på öppet hav med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så långt till Finland så visst går det med en säker väderprognos. Prognoserna räcker väl för ett dygn och då är du över. Jag har seglat OK-jolle i bra vind från Hornslandet till Gnarp och med ett bra öskar klarar man sig bra även om det stänker in lite sjö ibland. En seglar och en öser så håller man sig varm också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite på sidan av ämnet, med tanke på din sista mening.
 
Den scoutledare som väckte mitt segelbåtsintresse, fällde en gång ett uttryck beträffande en av våra scoutbåtar som läckte ganska mycket (i friborden); det är en sån båt som man behöver va tre man för att segla. En som kryssar, en som länsar och en som ropar på hjälp
 
tommy 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja toaen, du har rätt, det kan behövas en tredje man också.
 
Jo jag tänkte på ett par detaljer som man behöver tänka på vid överhavssegling med gamla båtar.
 
Håller båten ihop när det det blir krafter i köl och roder. Efetr några roderhaverier så blir man lite betänksam över gamla båtar. 
 
Håller kölbultarna fortfarande kölen? Håller rodret när det utsätts för hårdare krafter än vad det utsätts för inomskärs? Nu är det ju inte mycket skärgård i Hudiksvall så har inte båten sjunkit än så kan den ju hålla ihop. Ju mindre båt dess mindre belastning.
 
Vilken gammal båt du än köper, kolla hållfasthet i köl och roder. Allt annat kommer i andra hand om dessa inte håller måttet.
 
Är det syrafasta kölbultar på Stortriss?
 
Stortrissen är i vilket fall byggd på västkusten och seglas ju mycket här vilket borde ha visat sig i tappade kölar. Sånt sprider sig snabbt. Det kan räcka med en tappad köl på en båttyp så kan det snart vara en allmän åsikt att alla båtar som tillverkas i det landet har dålig hållbarhet på kölinfästningen.
 
Om du köper en Stortriss eller annan liten segelbåt. Kolla om självlänsen funkar när den ligger i sjön. Man sätter visst ofta en kork i självlänsen i Stortrissen.
 
Då är det bra med öskar. Det stänker inte in så mycket när man seglar och självlänsen är ändå bra att ha om den funkar när båten är olastad. Regnar det så slipper man ösa båten av den anledningen när den ligger vid bryggan. 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stortrissen ahr rostfria kölbultar. Däremot har det förekommit icke rostfria (förmodligen ursprungligen förzinkade, men den zinken är det iten mycket kvar av) brickor, men det är ju bara att byta.
 
Att man satte korkar i självlänsen (sattes oftast i brunnen)beror på att är man många i sittbrunnen (och stortrissen har en stor sittbrunn för sin storlek) så rinner vattnet in bakvägen så man blir våt om fötterna. Man kan behöva kolla slangarna från självlänssen, de är ofta vanlig oarmerad trädgårdsslang.
 
Jag har seglat mycket med stortriss, både korta o långa turer, o har aldrig känt mig orolig. Med rätt segelsättning klara båten det mesta. Fast hård kryss är inte båtens starkaste sida. Har aldrig hört om en stortriss som tapapt kölen, däremot har det hänt att rodren gått av. Det är träroder så de blir ju dåliga med tiden. Men sånt är ju lätt att kolla. Till min byggde ajg ett nytt roder, både djupare o bredare än originalet, o fick ett helt annat grepp i  vattnet, framför allt i hård vind.
 
Vill du ha en nästan lika billig, men  både större, säkrare o mer välseglande båt kan jag rekommendera Hydra.
 
http://www.sailguide.com/search/infopage.php?boat_id=705 
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en bra båt Stortrissen! Nån som vet av en bra till salu i eller runt Hälsingland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltvik!
 
Vad härligt det låter.
 
Som liten grabb tog vi snebben till affären i Saltvik och köpte glass. Bästa var pistagepinne vad jag kommer ihåg. Snebben var en båttyp tror jag. 
 
På den tiden fanns inga småbåtar i hamnen utan det var en hamn som stod öde efter den gamla skutepoken? Eller var det fiskehamn. Jag kommer inte ihåg att jag såg någon större aktivitet där på mitte/slutet av 50-talet.
 
Jo med rostfria bultar tror jag du tar dig till Finland.
 
Absolut! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd, jag är ochså på gång att skaffa en liknande segel båt, en

liten del för eget skull att åka ut och övningssegla i, man ochså för min grabb på

16 år. En båt som inte kostar allt för mycke, sätter grabbarna den på grund så,

rädda det som räddas kan.

Jag vill ochså ha tag i en båt som klarar en del sjö, för det är i stort sett öppet hav

överallt här omkring. (Umeå)

albin 57 kan det va någe.

förslag  på båtar önskas

 

      //peter

 

 

   ps. ber om ursäkt för ev stavningsproblem. ds

 

Senast ändrad av captenmorgan | 17 november 2007 | 20:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska man ut på öppet hav och letar en trygg och likväl billig båt så skulle jag vilja rekomendera maxi 68 som ett alternativ. Dyrare än stortrissen men och andra sidan en båt med riktigt stora utrymmen och segelegenskaper som får anses trygga även ute på havet. Gamle seglarräven mattsson har väl visat på 68:ans ypperlighet även på de större vattnen. För 30 000kr kan man både köpa en liten förstabåt samtidigt som man har en båt som faktiskt går att bo i under längre perioder... Som tidigare personer tipsat om så är hydran ett alternativ till stortrissen annars.

kör i vind

 

Senast ändrad av nivs | 17 november 2007 | 23:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja,mellan 11-20 värkar man ju kunna skaka fram en fin albin 57.

det måste va mycket båt för pengarna tycker man.

de tester man läst gnäller de lite att den är dålig på kryss är det någon som

har någon uppfattning om det?

maxi 68 käns lite stor tycker jag nästan.

 

          //peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag citerar mig själv:

Vill du ha en nästan lika billig, men både större, säkrare o mer välseglande båt kan jag rekommendera Hydra.

 

Klicka här ...
 
Större än Trissen o Albin, mindre än Maxin,  seglar (oftast i varje fall) om dem allihop, bra kryssbåt o tål i stort sett vilket väder som helst med rätt segelsättning.
 
G. http://www.sailguide.com/search/infopage.php?boat_id=705Â\'>

 

Senast ändrad av GostaU | 18 november 2007 | 14:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

    Nyligen levererade brossan ett dylikt till Göteborg, pris: 5.500:- , för kontakt se: www.waernhoffsegel.se

 

 

   Bild: En tidig variant. Idag sys det med lite större runda upptill och fler genomgående lattor, Dacron/Bainbridge eller liknande. Kan eventuellt fås i färgen gräddvitt, rödbrunt?

   (det mystiska fenomenet midskepps är inte ett sidosvärd! utan en skada på papperskopian som ja försökt dölja med blyertspenna).

post-1968-1394235271,8366_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lasse !

 

Som gammal trissseglare (Mach 1) kunde jag inte låta bli att snygga till bilden lite. Inte perfekt, det är jag för lat för, men kanske något bättre. Take it or leave it.

 

G.

 

Senast ändrad av GostaU | 20 november 2007 | 06:19

post-3623-1394235271,9784_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För övrigt: Det är säkert jättebra med ett nytt, bättre storsegel till trissen, men enligt min erfarenhet så gör ett nytt, djupare o bredare, roder ett smärre underverk med just den båten. Enligt min uppfattning så missade Brohäll lite på just den punkten.

 

G.

 

Senast ändrad av GostaU | 20 november 2007 | 06:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

    Likaså den låga å breda riggen. Ett annorlunda roder påverkar knappast båtens överdrivna lovgirighet?! 

 

   Många Stortrissar -som haft samma ägare länge -kör med utseglade trasor, så nya segel behövs nog rent generellt för att få fart på skutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

   Med kombinationen; Ditt beskrivna roder och mitt beskrivna storsegel, blir det en toppbåt för en spottstyver! 

 

 

   Ofta beskrivs mindre segelbåtar från 70-talet (ex.vis Stortriss å MS-20) som obotligt tröga ök, där skrovet får största skulden. Detta vill ja påstå är en felaktig analys. Boven i dramat är riggen/seglen. Förutom den dåliga utformningen, så seglas ofta dessa båtar länge av en å samma ägare, och då med gamla utseglade klutar.

   

   Det är obegripligt att så pass många båtar -rent generellt -seglar med undermåliga segel?!

Seglen är ju båtens motor!  Ja har en känsla av att många seglare lägger ner betydligt mer pengar och omsorg på motorn än på seglen?! Rätta mig om ja har fel!

 

  (Då ja bor på en ö som är belägen mellan en prickad farled och en gammal skutled -som många nyttjar -så har ja bra möjligheter att studera vårt segelbestånd).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med större roderyta och djupare roder är det bra att kolla roderinfästningen. Det är stora krafter på ett roder och nedre fästet får största påkänningen. Kan lätt avhjälpas med lite epoxi och glasfiber på insidan. Rodret ska också tåla böjkraften så det får inte vara för tunt runt vattenlinjen där det brukar gå av.
 
Hänt mig själv på långsegling med jolle att nedre fästet lossnade och föll till botten. En annan gång med samma båt att rodret gick av i vattenlinjen. I båda fall för vekt tilltaget  hemmabygge).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...