Jump to content
Saturday 26 April 2025
Sign in to follow this  
Noboat

4-takt vs 2-takt

Recommended Posts

Står i begepp att skaffa en båt som är bestyckad med en 4-takts Mercury Bigfoot. Motorn är från-97. Enligt ägaren så har den få gångtimmar.

Vad skall jag tänka på?

Har blivit itutad att en fyrtaktare generellt är något bränslesnålare och lite snällare mot miljön. Har dessutom förstått att det anses vara ett bättre klipp i 2-taktare.

Kan denna generella bild stämma även för relativt gamla motorer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Hoppas du vet vad Bigfoot innebär?

Den har en annan utväxling i växelhuset och lite annan propeller brukar de ha, jämfört med icke bigfoot.

 

Vilken båt skall du ha motorn på?

 

/Bo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måste erkänna min okunskap. Har icke en aning om vad Bigfoot innebär.

Motorn skall sitta på en Askeladden 500 ST

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hej,

 

Fanns inte så värst mycket info om Askeladden 500 ST på internet, men jag hitta Vertias certifieringsuppgifter på båten i alla fall:

 

---------------

Båttype: Askeladden 500, Askeladden 500 ST, Askeladden 500 ST m/dekkshus                    

Loa:  4,94 

B:  1,95   

Vekt: 435  

Prop.: U

B/D: B 

Max kW: 29 (ca 40 hk)  

Max last kg: 630

Max pers: 2/3/5 (500), 3 (500 ST), 2 (500 ST m/dekkshus)

Sertefis meddelt: 01.01.90

Sertefis opphørt: 31.01.94

An: 1

                                  

BÅTTYPER SERTIFISERT AV DET NORSKE VERITAS

Loa:  Lengde over alt i meter, 

B: Største bredde, 

Vekt: Båtvekt inkl. utenbords-motor og utstyr.

Prop: I: Innenbordsmotor,  U: Utenbordsmotor,  H: Hekkaggregat,  V: Vannjet,

      S: Seil,  Å: Årer *: Halvfabrikata.

B/D:  B: Bensin, D: Diesel, 

Anm.: 1: Erstattet av ny modell, eller nytt navn.  2: Nye begrensninger.  3: Tatt ut av produksjon.

 

--------------------

 

Ang Bigfoot:

 

Bigfoot är avsedda för pontonbåtar och liknande båttyper.

Lite allmän info om Bigfoot: http://www.mercurymarine.com/engines/outboards/fourstrokes/pontoonpower.php

 

På en vanlig planande båt bör man i första hand ha en vanlig utombordare (icke Bigfoot) men det funkar att använda en Bigfoot också men det kommer inte att gå lika fort p g av större växelhus, annan utväxling och större propeller som ger större vattenmotstånd i högre farter. Accelerationen blir fin förstås men toppfarten blir lidande.

 

Hur många hk hade du tänkt hänga på din Askeladden 500 ST?

 

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 14 november 2007 | 23:41

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltså, jag själv föredrar Heavy Metal och då den mer extrema genren Thrash Metal och då är det ju 2-takt som gäller, men popmusik innehåller sällan annat än 4-takt så jag tror det är 4-takt som går hem i stugorna. Sen finns det ju jazz och då är det ju 5-takt som är mest anvä... eller jaha, det var båtmotorer vi snackade om... sorry!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den aktuella motorn är på 50HK, vilketm iofs verkar en smula övermotoriserat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker att hk antalet verkar helt O.K.
 Beträffande miljön så är det ju HELT KLART att 4-takt är att föredra framför 2-takt. Förvånar mig storligen att ingen annan nämnt detta i svar. 2-taktare är ju en av de största miljöbovarna. Inte minst på sjön (och vad gäller gräsklippare/mopeder etc).
4-taktare är även bränslesnålare. Så det är klart att du ska välja 4-taktare framför 2-taktare. Om inte priset är en viktig fråga, förstås. Vi får väl hoppas att priset går ned på dem. Tror att det finns för få tillverkare för närvarande, vilket inte gynnar en priskonkurrens. Men nu kommer kineserna med billiga grejer, så till våren kanske vi kan få ett litet priskrig?!

Share this post


Link to post
Share on other sites


Har inte läst allt så noga, kanske redan nämnt, men det finns ju 2-taktare med direktinsprutning (e-tch, optimax etc) som kan jämföras med 4-taktarna avseende miljö och bensinförbrukning.

Anders 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Jag rekommenderar 4 taktaren utav 2 skäl.

 

1) som du fått svar på redan. Bränsle ekonomi samt miljö

 

2) Den är så härligt tyst på tomgången.

 

Använder själv fyrtaktare när jag är ute med fiske båten.

Har aldrig vart så nöjd med en motor.

 

Enda nack delen jag kan komma på att servicen skall utföras oftare

samt att det bästa kanske är att lämna in den på vst för service

 

//Iggy\Cool\

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...