Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Feskarn

Inskränkningar i svenskt fiske!

Rekommendera Poster

byta ämne..svara på om jag har driftskostnader??klart jag har driftskostnader..och jag gav ett riktpris på vad siken kostar(ca.4-4.80e/kg)beroende på årstid..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha...o mera då? momssatsen då? åt vilket håll räknar du? Ser du momsen som en inkomst oxå? soc avgifterna då? och sen arbetar du 7 dgr/vecka, drar in 40 tusen...minus driftkostnader o moms och sedvanlig skatt...o du tjänar fortfarande bra? Dream on...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl vara ganska nöjd om man har en månadslön på över 40 000kr. D hade jag varit, fasen man kanske skulle bli fiskare i nästa liv, verkar vara ett lyckat kneg.

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det har man om man så bara tjänar 25 000 i månaden, men ska man räkna bort momsen oxå så blir det mindre...

Allt beror på hur man räknar, en anställd som ska ha en lön av 25 000 i månaden med soc avg mm brukar man räkna på 66 - 67 % påslag, det blir ca 41 500 på 66%, det inkluderar dom kostnader arbetsgivaren har för den anställde semesterlön mm. Så om den anställde ska löna sig, löna sig förresten, om han ska gå plus minus noll med inkl moms ska han dra in 51.875 spänn månaden. O då har jag inte räknat in driften på båten....tjänar fiskarn fortfarande bra?? Glöm det...killen sitter o ljuger så han tror sig själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej jag ser inte moms som inkomst..men ja jag lever rätt bra och har inga banklån eller kreditstörningar..har aldrig tagit banklån eller haft någon kreditanmärkning..
 
vid 15-års ålder slutade jag även med alkohol,därför när andra åker ut och partajar brukar jag ligga ute med drivnäten och tjäna en liten hacka iställe.. 
 
 
ähh va faan orkar väl inte sitta här och tråka ut er,ni har det säkert bra ni med..verkar så iallafall..
 
alla gör väl sitt för att tjäna pengar..skulle dock aldrig byta fiskeriet mot kontorsarbete!! 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har vi det kanske bra, men varför ska yrkesfiskare stå över naturen och dess lagar? Yrkesfiskare är väl en kategori som alla andra vad gäller att tjäna sitt leverbröd, varför ska ni stå utanför när alla andra ska dra åt svångremmen? Varför ska Ni undantas från gängse regler?

 

Nä, byt inte ditt yrke, men håll dig till fakta och regler i fortsättningen och gå gärna en kurs i mattematik!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din länk, FinnSpeed, förklarar kanske varför han vill tona ner och inte jaga upp någon, skattmasen till exempel...!

 

\Money

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de va ett jävla liv om att jag inte kan räkna så frånochmed nu ska jag åxå göra personliga påhopp..jag vet inte varifrån ni får att fiskare skulle stå över några lagar och jag fattar inte ett piss varför ni tycker jag ska gå en mattekurs..tror några av er har inte arbetat så hårt som en fiskare gör dagligen...men ni tror säkert att det går av sej själv,men det gör det nog inte..ni tycker att det är livets undergång för att ni måste arbeta övertid några timmar så nii inte får vända ert fläsk hemma i soffan,medans  fiskare tycker det är livets undergång om dom inte får ihop pengar!!
 
men jag tycker inte att fiskare gör något som ingen annan gör(förutom arbetar hårdare en dom flesta)..gå ut själv å plocka blåbär eller lingon då å sälj dom..säkert kan ni bli miljonärer på det åxå..
 
 
nu orkar jag inte sitta här å skriva mera,börjar bli så mycke personliga påhopp så jag hoppas tråden blir låst!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med om att fiskprserna är väldigt höga i affären,har sett att abborrfil'e och sikfil'e kostar lika mycket..vilket jag tycker är märkligt med tanke på att det skiljer 2.50 euro/kg mellan dom när jag säljer dom..tycker själv att sik är mycket godare en abborre iallafall som fil'e..

 

Senast ändrad av fiskarin | 21 januari 2008 | 18:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, det var ett intressant inlägg i debatten...

 

Undrar hur det kan komma sig att dagens sälstam på upp till 25000 (kanske 30000) individer i Östersjön kan vara ett så stort hot mot fiskbeståndet, när det i början på 1900-talet beräknas ha funnits en sälstam på över 80000 individer?

 

 

Svaret är ganska enkelt, precis som i alla andra naturliga ekosystem tar sälen de svagare av sina byten, tex. tar sälen en utmärglad svag lax på 1 kilo före en likastor stark, snabb lax. Sälen, likt de flesta andra rovdjur, lever under lagen mesta möjliga byte till minsta möjliga ansträngning! Alltså regleras rovdjurens byte till att bli en livkraftig, frisk och stark stam! När bytesstammen reglerats till att nästan uteslutande vara en stam med starka och friska individer går dess jägarstam ner i både antal och effiktivitet. Till slut blir bytesstammen såpass stor att sjuka och svaga individer börjar förekomma igen, vilket leder till att rovdjursstammen får bättre tillgång på föda och således ökar i antal igen. Så har det snurrat på i tusentals år. Snacket man hör om 50-årscykler vad gäller tillgång på t.ex. fisk är inte taget ur luften.

 

 

Naturligtvis appliceras denna selektering av bytet av yrkesfiskarna också, med den lilla skillnaden att yrkesfiskarna tar de stora starka individerna, som skulle borga för en stark stam, och släpper igenom de svaga utmärglade! Det regleras främst med maskstorlek på deras redskap, ju större maskor desto fler mindre individer slipper undan. Bland dessa mindre individer återfinns de flesta av de svaga och sjuka, som inte är mycket att avla på. Alltså lyckas människan även på detta område rubba den naturliga gången och sabba ett fungerande ekosystem. När yrkesfiskarna så står där med klena fångster och ser sälen, vars byte de i det närmaste tagit bort, gå in i nät och hämta föda för sin överlevnad blir de helt hysteriska och skyller sälen som en av orsakerna till situationen de befinner sig i. Bullshit! Förhållandet är det omvända, yrkesfisket och industrins övriga miljöpåverkan är orsaken till den situation sälen idag befinner sig i!

 

 

Hitta på ett sätt att fiska så att de starka individerna slipper undan och får en möjlighet att bygga upp en stark livkraftig stam istället, så kommer både yrkesfisket och sälen att kunna överleva!

 

Senast ändrad av Rovarn | 24 januari 2008 | 11:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men varför sitta å gneta om hur många som fanns för 100år sen??hur många sälar tror du att det fanns tex.1970-1990??då kan jag svära på att det inte fanns ens 10% av dagens sälbestånd..
 
och det berodde på att på 70-talet sköts otroligt mycket säl(både grå å vikare) det gav med sej att fiskebeståndet ökade mycket inom en 5-års period..ingen tror väl på det heller,men det fanns bevis på att sik och laxbeståndet ökade i varjefall i finland..
 
 
men vad tycker ni man borde göra istället för att skjuta varenda en som det inom en kort tiid kommer att bli om inget förändras??jag måste säga att det finns så mycket som kan göras utan att avliva sälarna återigen..
 
 
  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klarar man inte av att se historiskt på utvecklingen har man svårt att förstå nuläget och också vad som krävs för åtgärder i framtiden, men vissa intresseorganisationer har svårt att se helheten och ser oftast endast det som passar det egna syftet.

 

Jag vill minnas att det var stora giftutsläpp på 40- 50- och 60-talen som orsakade sälens, och allt övrigt livs, nedgång i Östersjön på 70- och 80-talet, inte någon jakt. Att fisken återhämtade sig relativt snabbt beror troligen på att den har ett större vandringsområde än vad sälen har, därför ser vi en återhämtning av sälen först nu.

 

Eftersom Du så säkert kan säga att all säl kommer att skjutas inom kort tid, vem skulle skjuta den då, fiskarena? Är det vanligt att fiskare tar lagen i egna händer om beslut inte går deras väg? Vad som borde göras tycker jag framgår i mitt tidigare inlägg, utveckla en selektiv fiskemetod som kan säkerställa ett en livkraftig stam får en chans att fortplanta sig! Du säger:

''jag måste säga att det finns så mycket som kan göras utan att avliva sälarna återigen..'' då måste väl även Du ha några bra idéer?

 

Senast ändrad av Rovarn | 25 januari 2008 | 11:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

klart jag har ideèr..fortsätta med sälsäkra redskap och utveckla dem mera än dagens..vem som kommer att avliva sälarna är väl kanske inte svårt att förstå!!okej då var det säkert gifter som tog död på sälarna på 70-80-talet då..absolut inga säljägare dödade nästan 30000 sälar som det står skrivet i böcker då,och som folk pratar om ännu idag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

östersjön ja..men det finns ju nog andra distrikt en östersjön!!åtminstone fram till 1988 jaktade man säl..och ännu idag är det väldit många säljägare på våren som kan ligga ute flera dagar i sträck..så inte har nu säljakten upphört!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,Jag orkar inte läsa alla inlägg i denna konstiga debatt, men så här känner jag mig......     Skit i alla fåniga tillmälen ang sälar. Sluta att utrota våra sälar. Kolla noga allt svartfiske. Och inte minst.Sätt stopp för allt sk. sportfiske. De gör större skada än allt kustnära fiske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...