Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Goran_E

Byta växelhusolja på kall utombordare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tog upp båten för ett par veckor sedan. Sköljde ur med färskvatten och sprutade konservering i motorn. Det jag inte gjorde då pga tidsbrist var att byta växelhusoljan som man ju skall göra.

 

Min fråga är: Nu när motorn (200 hk Mercury -98) stått uppe på land och är kall och jag inte har möjlighet att starta den, är då oljan så tjockflytande att den kommer rinna ut sämre än om jag hade bytt när motorn var varmkörd. Troligen är det så men kommer detta att bli problem?

 

En fråga till: Vilken olja köper jag, är det bara att ta vilken växelhusolja som helst? Det verkar inte finnas så många olika varianter om man kolla på Seasea, Erlandssons m.m. Hur mycket olja (hur många tuber) går det åt till ett växelhus på en större utombordare?

 

Tack på förhand för svar och synpunkter!

 

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Klart att oljan rinner sämre ju kallare den är, men inte blir det något problem. Växelhuset värms inte heller upp speciellt mycket när du kör motorn.

 

Låt det bara stå och rinna lite längre, det kan ju stå en dag om du har möjlighet.

 

 

Oljan ska överrensstämma med specifikationerna i manualen.

 

I den här tråden har jag skrivit lite om detta: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=187365

 

 

 

 

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 09 november 2007 | 09:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Att oljan skall överensstämma med manualen är mitt problem då jag inte har någon manual. Jag har en servicebok (för motorer mellan 2001-2005 Mercury) och i den har jag inte hittat rekomendation av olja... Får titta noggrannare. Men jag undrar ändå om det inte är samma rekommendationer för så gott som alla utombordare. För växelhusoljan borde det inte spela så stor roll om det står Mercury, Evinrude, Mariner, Yamaha eller något annat på kåpan.

 

Eller? Är det någon som kör Mercury 200hk 2-taktare från -98 som vet vad det står i manualen gällande oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabbt o smidigt sätt o ta reda på vilken olja du ska ha är att ringa närmaste serviceverkstad för Mercury o fråga. Dom vet dessutom hur många tuber det går åt.

 

Senast ändrad av Yadis | 09 november 2007 | 09:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle tro att Quicksilver olja är den olja som rekommenderas av Mercury. Den finns på Erlandsons. Till min 70 hk Johnson går det åt drygt 2 tuber a 295 ml. Köp ett gäng om du inte får tag på uppgifter om volymen. Det går ju alltid åt förr eller senare. Eller om det inte räcker är det bara att fylla på senare. 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Växelhusolja är tjockare än vanlig olja och den rinner mycket långsamt. ett mycket bra och enkelt tips är att värma upp oljan före du ska hälla den i drevet.

 

Sätt bara oljeburken i en hink med varmt vatten och ta bort korken från oljeburken. Enkelt och praktisk. Oljan rinner mycket lättare när den är varm.

 

Lycka till!

 

Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen ett bra råd vad gäller inombordare men i detta fall gäller det en utombordare som man fyller genom att trycka in oljan underifrån i växelhuset. Är den då lite trög så gör det absolut ingenting, kanske till och med underlättar något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är oljan bytt. Köpte Quicksilvers olja på SeaSea i litersförpackning (nästan) och en pump. Fungerade smidigt.

 

Till den kalla oljan: Det tog väldigt lång tid att få ur oljan som var som kolasås ungefär. Oljan var inte vit/vattnig men inte heller helt klar. Den olja jag fick ut var inte lika mycket som jag sprutade i, jag kanske fick ut 5 deciliter istället för 7. Vad tror ni att detta beror på, var det dåligt fyllt eller bytt för länge sedan och har läckt ut? På oljepluggens magnet fanns en del metallflis, svårt att säga hur mycket men ska det vara lite metallflis på magneten vid oljebyte? Jag får väl se hur oljan ser ut nästa gång jag byter, nu vet jag ju iaf att det är gjort.

 

Ska jag oroa mig för detta eller är det normalt? Vilken skada kan det ha gjort att köra med för lite olja i växelhuset?

 

Båten har inte gått särskilt mycket denna säsong vilket i alla fall är positivt.

 

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåligt fyllt innan eller har du fyllt för mycket? Med tanke på motorstorleken var det nog dåligt fyllt innan. Om det läcker sugs vatten in och gör majonäs av oljan.

 

Att det är lite metallspån på pluggen är helt normalt.

 

Du kan sova gott i vinter, och se fram mot ett nytt år med ett väl fungerande drev.

 

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 12 november 2007 | 15:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips ar att du vanar till varsolen borjar lysa. Byt da. Nar det galler olja sa ar det mest priset som varierar, kop lika val pa OK som pa dyra bataffaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har använt en liten strålningsvärmare, (Optimus loke, 549:- inkl.moms) när jag bytt på utombordare. Man skruvar den på en gasflaska. Den fick stå och värma växelhuset efter att pluggarna tagits ur. Efter en stund kom det igång ganska fint.

Ska använda samma trick på ett Alpha one drev ikväll.

//Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...