Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Scrat

Största tillåtna motor, Yamarin 490

Rekommendera Poster

Någon som vet hur stor motor man får montera på en Yamarin 490 Big Ride?

... eller som vet var man kan hitta datablad på denna båt (jag är inte så high på finska)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max på min från -99 är 70 hk.

Tror inte den palllar med vikten på en 4-taktare i den storleken dock eftersom min med 50hk 4-takt (116 kg?) med dubbla tankar och två vuxna på aktersoffan blir lite baktungt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Körfakta med Yamaha 50 och 70 hk tvåtakt .

 

Yamarin 490

 

Klicka sedan på texten som slutar med Yamarin-490.jpg mitt på sidan med gul bakgrund, jag lovar det är inget fuffens trots att sidan är rysk..

 

 

Senast ändrad av jarb | 08 november 2007 | 21:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är av årsmodell -98!

Är rekommenderad motorstorlek det samma som största tillåtna (tänkte på länken till den ryska sidan)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kollade just i gamla papper och från -91 är högsta tillåtna motorstyrka 70 hk.

Testresultat med Yamaha 70 hk är:

2 pers

5500 rpm 36,2 knop 0,77 l/NM

5000 rpm 32,4 knop 0,70 l/NM

4500 rpm 28,6 knop 0,62 l/NM

 

Årsmodell i test 1991.

 

Yamaha F50

2 pers

5800 rpm 30,0 0,56

5300 rpm 27,5 0,54

4800 rpm 24,3 0,50

 

Årsmodell i test 2000

 

Lite kuriosa bara från gamla papper \Wink\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att väcka liv i en gammal tråd på nytt!

Är det någon som har erfarenhet av större (70-90hk) 4-taktare på Yamarin 490 eller liknande båt? Enligt databladet och info ovan är rekommenderad motorstyrk 40-70hk... på Atlantica får man försäkra denna båttyp med upp till 90hk-motor!?

Hur skulle det påverka båten om jag hängde på en 70hk motor på ca 165kg... skulle vikt ( ca60kg) och effektökningen ( 20hk) ta ut varandra? Eller en 90hk motor med en vikt på 190kg ( ca 70kg) och en effekökning på 40hk?

Tacksam om någon med erfarenet/vetskap om min frågeställning kunde hjälpa och att jag ev. få en piggare båt eller bespara min ekonomi!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du tittat på för motorer? men Suzuki 70 hk fyrtakt väger 170 kg och en Yamaha 100 hk fyrtakt väger 168kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört båten med Yamaha 70 hästars 2-takt på ca 100 kg och det är en alert och välbalanserad kombination. Något modernt alternativ med den vikten finns ju inte och jag antar att du inte vill acceptera nackdelarna en sån motor innebär i form av rök, buller och törst.. Så vad är syftet med effekthöjningen? Det som troligen uppstår är att båten får sämre balans med så mycket extra vikt över akterspegeln. Det leder till högre planingströskel dvs fören höjer sig mer än nu när du ska ur gropen innan båten kliver upp. Det kommer att bli svårare att hålla båten planande i låga farter och du riskerar att båten blir känslig för galoppering (porpoising). Båten får alltså troligen sämre sjöegenskaper än nu över en stor del av fartregistret. Nackdelarna kommer märkas mindre ju fortare du kör så är syftet bara ökad toppfart så kan det kanske gå att leva med nackdelarna. Om det du vill åt är bättre drag för vattensport eller bättre lasttålighet är nog en propeller med mindre stigning det vettigaste att använda vid de fallen. Det tar inte många minuter att byta propp och reservpropp bör alla båtar ha.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

maelarpirat: Jag har idag en Suzuki DF50, vilken jag är nöjd med funktionsmässigt. Tyvärr upplever jag att den är lite för klen för min båt. Med tre personer i båten, är det nästan ett måste att någon av passagerarna får agera trimmanskap. Så jag har väl kikat mest på Suzuki, men även sneglat på Honda, Yamaha och Evinrude E-tec.

jarb: Tack för ett upplysande svar! Som du antog, så är det 4-taktsmotor som gäller. Jag använder båten främst till fiske, med många starter och även längre transporter. Jag tycker att den är trög att få upp i planing, sedan är topfarten för låg (ca 27kn) för att jag skulle vilja sänka den ytterligare, med en annan propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog inte bara större motor utan även större båt. 490 jag körde var som spekulant för köp. Det blev inte den utan jag valde att hoppa upp till en Yamarin 5400 istället. Den där halvmetern gör mer än man tror för båtens sjöegenskaper, bärighet och lasttålighet och inte minst för uppträdandet med en större/tyngre motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska försöka väcka liv i denna tråden.

Vad blev det för motor till din yamarin? jag funderar på en evinrude 90hp till min 490 big ride

jag har en yamaha 75hp i dag men jag vill byta upp mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Klart du ska ha större motor!  Testa med den extra vikten hur båten beter sig innan du köper större. Sålänge båten bär vikten och klarar av vridmomentet/effekten  så kan man aldrig ha för mycket kraft! ;) Skönt att ha när båten är lastad..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också nyfiken bytte du upp dig från 75hk o varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 90hk Mariner fyrtakt på min 490. Motorn väger ca 170kg och är i tyngsta laget. Precis att ”självlänshålen” är över vattenytan :)

 

Men det är inte fel med lite kräm. Vi brukar åka tre vuxna och tre barn inkl en dags packning och då är inte 20 knop ett problem om man säger så. Planar ju på någon sekund. Är man själv i båten hänger man ju med det mesta.

 

Däremot blir det lite svårmanövrerat vid låga farter tex vid tilläggning etc. Inte så att det inte går, men en lättare motor upplevs nog smidigare då. Känns som att all tyngd bak gör den svårmanövrerad då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...