Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Magne

Mercury Optimax 115 2-takt vs. 115 EFI 4-takt

Rekommendera Poster

Hej

 

Är det någon som har färska bränsle förbrukningsuppgifter på den nya mercury 4-taktaren? Går fortfarande  och grunnar på vilket jag skall välja till våren.

 

Mac gav oss följande tabell nedan för något år sedan, som tyder på nästa 50% högre förbrukning i 25 knops intervallet.

 

// mange

 

 

 

Förbrukning Mercury Optimax 115 2-takt vs. 115 EFI 4-takt (yamahatillv.)

Liter/Nautisk mil:

 

KNOP:  2-takt   4-takt

 

Max RPM 1,00  0,98

35 knots    0,95 0,72

30 knots    0,82 0,59

25 knots    0,72 0,55

20 knots    0,58 0,56

15 knots    0,65 0,63

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mange

 

Observera att dessa siffror gäller för den yamahatillverkade 115 EFI:n. Fram t.o.m 2006 så är hela motorn (block, styrenehet,insprutning, tändning mm.) förutom rigg och växelhus tillverkat av yamaha alltså samma som yamaha F115. De nya motorerna 2007 och fråmåt som mercury helt sjäva gör har jag ingen uppgift om. Skall du ha en 4-takt så försök få tag i den gamla motorn

 

Jag har den gamla motorn och är helnöjd. Otroligt snål!  Den gamla är mer kompakt och snyggare än den nya tycker jag. men det är en smaksak kanske

 

Hittade ett demoex på blocket. Bifogar även en bild på den nya motorn så att du ser skillnaden.

 

http://www.blocket.se/vi/7419179.htm?ca=15_s  yamahatillverkade motorn

 

http://www.blocket.se/vi/14033337.htm?ca=15_s  Den nya mercurytillverkade motorn

 

 

//Mac

 

Senast ändrad av MaCro | 07 november 2007 | 22:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det var skillnad, lite Verado stuk på de nya. Jag satt och lusläste en gammal tråd och fann din tabell. Förstod från dina tidigare inlägg att det är skillnad. Frågan är om Mecury fått till samma eller bättre förbrukning när de skulle bygga mortor helt själva. Om man ligger ofta i 25 knops intervallet och kör så blir det en heldel bensin. Kör idag med en traditionell 2-taktare  på 30 hk och den dricker nästan ,5 l/Nmil.

 

/Magne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag tror att den den gamla är snålare. Yamaha håller hög kvalitet på sina motorer och ligger ofta bättre till när det gäller förbrukning. Veradostil skulle jag nog inte kalla det men som sagt smaken är som baken. Jag tycker personligen att en utombordare skall vara kompakt och maffig i stilen. De nya tycker jag ser höga, smala och lite taniga ut. När jag köpte min så hade precis den nya precis lanserats men jag fick återförsäljaren att söka upp den gamla via en annan återförsäljare.

 

Hade jag varit i dina kläder så hade jag nog inväntat hondas nya 115 vtec som nog kommer 2008 eller inväntat om det kanske kommer en verado 115. Veradon är vad jag hört hårt testade för att matcha japanarna.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Håller med dig, jag har inte sett dem samtidigt i verkligheteten. Skall hålla ögonen öppna efter Hondan, det kanske finns någon bra jämförelse där ? Det är svår att hitta bra 1:1 jämförelser för just den kombinationen som man själv är ute efter. Ljudnivån är ju så mycket bättre på en fyrtaktare vilket jag fick smak för när jag provkörde en ryds 568 med 100 hk på,  men jag har aldrig hört en Optimax.

 

// Magne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har ju den gamla Yamaha tillverkade Mecury 115 4t och den har gått väldigt bra. Bränslesiffrorna i tabellen ovan känns igen även när det gäller mitt ekipage.

 

När den nya Mercury 4t kom vet jag att någon tidning testade och konstarerade att den var törstigare än Yamaha Mercuryn. Tyvärr minns jag inte vilken test eller tidning jag läste detta i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som gjort ett Business case av det hela. Betalar sig en 4 taktare?

 

snabbkalkyl:

 

val av 4tak vs optimax enl tabell ovan

Antaganden:

* snittar i 25- 30 knop och spar ,25 liter/sjömil 

* 20 turer per sommar

* genomsnitt 30 sjömil långa turer

 

0,25 x 20 x 30 = 150 liter,

 

Med priset 12kr/liter blir det 1800 kr/år

 

Men det lär vara dyrare med vinter service på 4 taktare...

 

slutsats:

Det verkar vara ljudnivån som får vara drivkraften i detta valet , om det är någon skillnad?

 

// Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nyköp blir ju svårt att räkna hem med enbart tanke på bränslebesparing. Dock så är ju inte en 4-t 1800kr dyrare än optimax att serva per år. I mitt fall rör det sig om 500kr dyrare per år (4-t 1500kr 2-t 1000kr).

 

Men har man motorn lite längre så går det väl att räkna hem. Skillnaden i pris är väl inte så stor mellan optimax och 4-takt längre.

 

Men min anledning till valet av 4-takt är inte bränslebesparingen utan just den väldigt fina och tysta gången. Att den sen drar ett par deciliter mindre per Nm ser jag bara som en ren bonus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det skillnad på upplevd ljudnivån på en optimax vs 4-takt?  jag har inte fått tillfälle att jmf. // magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4000varv/min och under tycker jag det är väldigt skillnad på 4t respektive 2t till 4-taktarens fördel då förståss. Ovanför är det nog ungefär lika.

 

Men jag kör i stort sett aldrig fullt varv med min, utan kör mest marchfart och lägre. Vid 4000varv/min gör min båt ca 25knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak att hålla i minnet är att Mercury Optimax 115 hk är 3-cylindrig medan 4-taktarn är 4-cylindrig. Det borde ha viss betydelse för hur mjuk gång det blir, speciellt på lägre varv.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Mange skrev:

 

slutsats:

Det verkar vara ljudnivån som får vara drivkraften i detta valet , om det är någon skillnad?

 

// Magnus

 

 

Hade en Mercury 50hk EFI -05 (4-T) å om man ville över marchfart så vill jag påstå att den ljudnivån är i klass med en tvåtaktare i samma åldersklass.

 

Men man slipper ju röken..

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När det gäller ljudnivån så är det stor skillnad på tomgång och upp till marchfart. därefter så låter de nog lika mycket som moderna 2 takt.

 

De stor fördelarna tycker jag är:

 

- Jämnare och lägre förbrukning över hela registret

 

- Högre andrahandsvärde

 

- Rök och luktfritt

 

- Lättstartat

 

- Tyst gång vid körning i låga farter

 

//Mac

 

Senast ändrad av MaCro | 11 november 2007 | 11:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som talar för 4-taktarn med dina erfarenhter av optimaxen ?  // Magne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mange

 

Vill du ha max ös och acceleration skall du välja optimax men på alla övriga punkter så vinner 4-takts EFI:n. Toppfarten är i princip densamma.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera saker.

För min del är det främst miljöaspektern. 2-taktoljan går rätt igenom optimaxen och ut i havet. Men även att det är lägre buller för 4-taktaren, mindre vibrationer (optimaxen vibrerar rätt mycket på vissa låga varvtal) och något bättre bränsleförbrukning.

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Färska bränsle förbrukningsuppgifter från 2006 kommer her från en norsk test:

http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,247&Language=no-NO

            115 hk Optimax                      115 hk firetakter Turtall   knop    liter /t    liter/nm  dBA knop liter /t  liter/nm   dBA 1000    3,5       2,0       0,57       73     3,5    1,2     0,34       68 2000    6,5       4,5       069        75     6,4    6,0     0,94       76 2500    8,0       6,6       0,83       80     8,6    8,9     1,03       77 3000    16,7     11,0     0,66        83     17,0 11,0     0,65       83 3500    20,6     13,0     0,63        83     21,5 14,0     0,65       85 4000    25,4     15,0     0,59        86     26,6 19,0     0,74       86 4500    29,5     20,0     0,68        89     30,2 26,0     0,86       90 5000    32,5     25,0     0,77        90     33,0 28,0     0,85       91 Max     37,7     35,0     0,93        94     38,0 40,0     1,05       95
Testat på Askeladden 525 Excel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Mac!

vad tror du det är för mercury på båten i följande annons: http://www.blocket.se/halland/Flipper_620_C__96_23036561.htm?ca=21&w=3

Uppgifter säger en mercury 155 hp, 4-takt årsmodell 2004.  Är det yamahamotorn då?  Har den EFI? 

Bifogar en bild, där man kan se en skymt av motorn, om det är till ng. vägledning

Ge gärna några övriga synpunketr, kör idag en Suzuki DF115 från 2003 och är jättenöjd med den.  vad tror du om Mercury i jämförelse med Suzukin?

// Johan

 

 

post-10011343-1394236063,0759_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...