Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Uffe70

Trimplan

Rekommendera Poster

Jag avser att på ett eller annat sätt förse min båt med trimplan nu under vintern. Om jag köper eller gör dem själv återstår att se.

Dock har jag inte en susning om, hur stora de skall vara, mellan vilka vinklar de bör vara ställbara och exakt vart jag egentligen skall sätta dem.

(Alltså, strax över vattenlinjen? PÅ vattenlinjen? Eller kanske lite under? Jag inser att de skall sitta i röven på båten dock. :)  )

 

Finns det någon som vet lite om hur det skall vara, alternativt vet vart jag kan ta reda på det?

 

 Tack på förhand: Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper färdiga trimplan så får du ju det mesta rätt redan från början, men visst kan du tillverka dessa själv om du bara får svar på dina frågor om storlek mm. När det gäller trimplan på planande båtar så är det rätt vanligt att man gärna placerar dem en aning ovanför vattenlinjen för att de inte ska bromsa upp farten när de är i ett helt uppfällt läge. På det sättet påverkar inte trimplanen vattenströmningen alls när de inte används. Jag vet att t.ex. Yamaha förordar detta, men det gäller som sagt för just planande båtar.

 

På t.ex. en Albin 25:a så är nog behovet lite annorlunda. Där bromsar ju själva skrovet i sig upp farten redan innan trimplanen i aktern gör det. Den egenskapen ligger ju inbyggt i snipans natur. Därmed inte sagt att trimplanen inte kan bromsa upp farten alls på en Albin, men den största bromsverkan sker alltså före trimplanen. Här törs jag inte med bestämdhet säga hur du bör göra med placeringen, men misstänker att en placering i höjd jäms med vattenlijen skulle kanske kunna vara bätre än lite ovanför som nog passar bättre för den plande båttypen. Hör dig för med sådan butik som har säljer mycket av trimplan till just deplacementbåtar. Alltså en butik som har stor erfarenhet av trimplan till deplacementbåtar. Hör dig för med flera butiker/verkstäder och inte enbart en.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret roddarn.

Vill dock, för tydlighets skull, påminna om att en albin 25 från 76 inte är nån snipa.

Den påstås vara halvplanande Vet i tusan om jag köper det men så sägs det i alla fall. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet om det, men du bör nog ha mer snípans synsätt på den när det gäller trimplan än en halvplanande eller planande. Släktskapet i hur skrovformen är i sitt uppträdande i vatten är inte helt olikt inte minst i släppet i aktern. Så skulle i alla fall jag ha tänkt i ditt fall om det hade varit min båt. Men det verkar du ju göra också så du får nog till det på ett bra sätt när allt faller på sin plats. Lycka till förresten!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev lite orolig när du började prata om sänkt fart. Min tanke med trimplanen var nämligen att få upp aktern och därmed erhålla högre fart.

Jag läste en profil här på MG där en kille hade en albin 25 med trimplan och en 59 hästare. Den marschade han tydligen 11 knop med. Min marschar 7. (har en 57 hästare)

Därav mina tankar på trimplan. Jag vill inte ha en racerbåt men ett par extra knop vore skönt. Det tar en halv evighet att köra om segelbåtar och långdragna omkörningar är irriterande och stressande.

Jag skall definitivt fråga runt bland handlare, men med tanke på att de, givetvis, vill sälja vore det bra att höra synpunkter från människor utan ekonomiska intressen i frågan. :)

Tackar för dina inlägg som, även om de gör mig en smula orolig, verkar insatta.

Någon mer som har åsikter eller erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vattenmotstånd som gör att farten i vissa fall kan sänkas är trimplanets främre del. Själva framkanten på trimplanet alltså. Det är ju plåtarnas plana yta som gör att vattnet pressas ner och lyfter upp aktern en bit från sjön. Det är därför en så stor del av den plana ytan som du ska försöka pressa ner i vattnet men helst så att en så liten del av framkanten bromsar upp om du förstår hur jag menar. Du kan likna det lite som en givare till ett ekolod: Det ulitmata är när givarens plana yta ligger ner dikt an mot vattenytan men utan att den främre delen gräver ner sig. Det är lite av samma princip. Du kan säkert få en något högre toppfart med trimplan om du har rätt trimplan och rätt placering. Det är därför som jag tror att du inte bör placera planen alltför långt ner, men som jag sa så är jag ju lite osäker på hur de bäst placeras på just en Albin. Ett exakt svar vågar jag mig inte på. Men snarare en slag fingervisning om saker att tänla på och just den här biten är av sakerna som det kan vara rätt bra att ha i bakhuvudet. Någonting som du kan ta upp med dem som har erfarenhet och professionella kunskaper för just din båttyp. På planande båtar så är det däremot som sagt rätt vanligt att man väljer en placering strax ovanför vattenlinjen.

 

Vad som du däremot kommer att få med trimplan är en bättre sidostabilitet vid vissa förhållanden, så även om du inte lär få upp båten i 57.6 knop så kommer du att få en behagligare färd och större manövreringsförmåga. Där tror jag att du kommer att kunna få en rätt bra effekt och ganska stor skillnad mot hur det är idag. Men några knop till ska du nog också kunna skaka fram.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

så även om du inte lär få upp båten i 57.6 knop så kommer du att få en behagligare färd och större manövreringsförmåga. Där tror jag att du kommer att kunna få en rätt bra effekt och ganska stor skillnad mot hur det är idag. Men några knop till ska du nog också kunna skaka fram.

 

 

Lägg gärna upp en filmsnutt om du lyckas passera 50 knop sträcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skicka ett mail till snubben med 11 knops Albinen han kan nog ge dig ett tips.

Och jav vet inte om det är helt rätt att likna 25an med en snipa, Borhäll hade så vitt jag vet en 

segelbåt i tankarn när han ritade den.

Derssutom är det ju snipans spolformade undervattenskropp en form som skapar ett minimalt med svall och vrivlar , så förutom friktionen mot vattnet tycker jag inte man kan tala om den som  bromsande 
Eftersom jag själv är ägare till en gammal deplacement/kvarts planande båt, är jag lite nyfiken 
på hur man ska göra för att få upp rumpan  och några knop till.  

 

Senast ändrad av Marrexxx | 07 november 2007 | 21:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta du bara.

Sveriges snabbaste albin 25 skall snart vara min.

En 16000 hästars gasturbinmotor är beställd från en av flottans avlagda robotbåtar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

rollsarna gav inga 16000 hästar på axlen för kompresson slukad det mesta, tror det blev knappt 2500-3000 hk per motor de hade ju 3 st tinitusmaskiner.   Kan en pråm plana med rejäl motor så borde det väl inte vara omöjlig med en snipa också gör det.

 

Hittade föresten ett kul byggtips när jag tröttnat på badankan:

 

 

 

Senast ändrad av nikitalord | 07 november 2007 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig har en Albin 23 som har en liknande (likadan) skrovform som 25:an. På den satt trimplan monterade vid köpet och de är satta som en förlängning av skrovets undersida. Vet inte om detta är rätt men...

 

Däremot så tror jag inte att det påverkar farten speciellt mycket. Manöverförmågan å andra sidan påverkas påsitivt enligt min mening när man kan få ner fören lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fös att vara lite serös så har jag oxå haft dessa fundringar, i sjön där min anka ligger finns ytterligare en anka och den har ett stort trimplan längst hela aktern och ser man på 7 meters modellen av ankorna den sjönheten som nu går  hyrbåt på gottlad så har även denna ett rejät trimplan se bilden.

 

Vad jag misstänker är att båtar av kontainertypen som ändå flyter högt, då måste ett trimplan trycka bort ännu mer vatten och det borde bli ännu mer probem att få propellern att inte suga luft, men detta är bara mina spekulationer, jag sänkte istället motorn rejät och tilltar in extra då kan inte aktern börja gräva.

post-15930-1394235266,3117_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SwanBoat

Hej !

Det framgår inte av dit inlägg, vad för sorts båt du har ! Heller inte hur motorn är.

Men jag antar att båten redan är planande, eller delvis.

På en lätt planande båt kan man förse båten med en vanlig skida i fören.

Skidan bryter bogvattnet och gör att det kommer bärande luft under båten och ökar hastigheten. Men det bör vara för båter son redan gör mer än ca.16 knop.

DET FUNGERAR FAKTISKT !! Det har provats på en 5 meters båt med aktersnurra !

 

På tunga deplecementbåtar lönar det sig inte med några trimplan, möjligen i akterdelen för att stöda upp båten för aktervågen. (gör att vattenlinjen blir längre)

 

 

Senast ändrad av SwanBoat | 15 november 2007 | 19:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...