Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Briggen

Antal timmar utombordare

Rekommendera Poster

Är det någon som vet hur det går till att avläsa antalet driftstimmar på en Honda 90 hk 4-t -97. Framgår det av någon slags display eller ska man ha dator för att kunna läsa av det tro?

 

Anders

\Foot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta moderna utombordare....direktinsprutade 2-takt som 4-takt....har någon form av datordiagnostik inbyggt i sig. För att kunna läsa av denna diagnostik så krävs det en dator med ett datorprogram som är avsett för just det motorfabrikat och typ som man vill läsa av. Den här typen av program kan inte vem som helst köpa utan enbart auktoriserade motorverkstäder kan göra det. Dessutom är dessa program väldigt dyra. Runt 30-50.000 kr inkl. kontakter mm. som krävs för att kunna ansluta datorn till motorn får man nog räkna med! Den verkstad som nu har ett sådant program kan avläsa en hel del. Motorns driftstid plus en massa annan viktig information som talar om hur motorn arbetar och vad som eventuellt måste justeras och hur. Fel kan avslöjas. Exakt vilka uppgifter det är som går att få fram av programmet styrs av motortillverkaren och hur datorboxen är utvecklad, men just timtalet brukar nog att kunna få fram ur de flesta motorer. Det är en rätt basic sak.

Om du lämnar in din motor till en auktoriserad Honda-verkstad så tror jag nog att de kan få fram hur många timmar din motor har gått, men du kan ju i så fall ringa dem först för att kolla innan du åker iväg med den.

 

Däremot finns det ju separata timräknare som du kan köpa till din motor. Den mäter hur många timmar motorn har varit i drift oavsett varvtal, men det du missar är ju all tid innan du har monterat in den. Men den är väldigt bra att ha i alla fall tycker jag då det gör att det dels är bra för att lättare kunna ha en kontroll/översikt för serviceintervaller och vid en eventuell stöld eller en försäljning. Om man för en daglig logg-statistik kan det också vara intressant. Själv antecknar jag efter varje båttur hur många timmar motorn har gått vid respektive båttur och även den totala drifttiden. Watski har en timräknare för strax under 700 kr om du skulle vara intresserad av en sådan.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för denna uttömmande information Roddarn.

Det är bra at veta vad man snackar om när man frågar båthandlarn om timantalet. De kan ju haspla ur sig ngt, som egentligen aldrig är kollat.

Tror att det blir en timräknare för min del, bara jag får tag i rätt båt, men förhoppningsvis ska saken vara löst innan sommaren i alla fall.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...