Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hagadalaren

Tömma tanken ?

Rekommendera Poster

Nej, dieseltanken skall vara fylld. Det är fukten i luften som kondenserar i tanken. Således ju mindre luft som tillåts i tanken destomindre fukt kan kondensera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför göra någonting krångligare än vad det behöver vara? Fyll tankarna till max istället så slipper du problem, den enda nackdelen med det är väll att nån kommer och snor dieseln... Men vill du lägga ned massa tid på att få ut dieseln så är väll inte det så dumt då du kan passa på att rengöra tanken vilket sällan är för tidigt.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda är inte fel.
 
En tom tank får du sedan på våren tappa kondensvattnet ur. Medan en full tank något medel som förhindar/tar bort bakterietillväxt i skiktet mellan vatten och diesel är heller inte fel. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en fast bensintank på ca 90 liter?

 

Om man toppfyller den för att undvika kondens, finns det risk för...

 

1. ...bakterietillväxt i tanken?

2. ...bör man i så fall hälla i något medel?

3. ...att bensinen blir gammal ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är bensin - fyll tanken! Vatten är betydligt värre än någon enskild oktan i försämring. Jag har alltid haft full tank över vintern och aldrig haft problem att starta på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gôtt!  (som vi säger i Göteborg... \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, nu gällde ju frågan diesel och inte bensin så svaren blir för diesel (växer det verkligen bakterier i bensin..har inte en aning \Undecided\

 

1. Möjligen, men bakterierna kräver ju såvitt jag begriper både vatten och en minimitemperatur (vilken minimi-temperatur har jag aldrig sett publicerad) för att växa, så ju mindre vattenmängd desto bättre.

 

2. Bör och bör..

dom som säljer sådana medel menar att det är direkt katastrof att inte göra det..

medans andra (typ mig själv) som aldrig haft problemet i större skala (visst har även jag sett tendenser i filtrena men inte mer än att bränslet alltid flödat fritt) tycker det är onödigt..men vem vet..till våren kanske man har en gröt i tanken..vi får väl se.

 

3. Åldrad bensin beror nog på att vissa tillsatsämnen dunstat bort, det problemet borde minska dramatiskt med lagrad volym och låg temperatur.

 

Ny, modern s.k. miljödisel innehåller upp till 5 procent FAME.

FAME suger en del vatten, kan härskna och har begränsad lagringstid.

 

En liten skrift från Petroleuminstitutet om egenskaperna hos den nya dieseln:

http://www.spi.se/fprw/files/FAME i diesel _ Fakta för dig med dieselmotor.pdf där det sägs:

 

Genom att se till att tanken är fri från vatten kan man undvika tillväxt av mikroorganismer.

Mikroberna finns överallt. De som kan överleva i bränslen finns naturligt i marken och

kommer via luften in i bränslet under förvaring och hantering men de förblir i vila om inget

vatten kommer i kontakt med bränslet.,

 

Själv tänker jag övervintra i år igen med halv tank \Surprised\ (ungefär 100 liter) troligen det värsta scenariot man kan tänka sig) med båten i sjön i år igen.

 

I mitt fall kommer förhoppnigsvis eventuellt vatten i tanken att sugas in till värmaren under vintern, min bränslelednings lägsta punkt har ett T-Kors där värmarens bränsleslang är ansluten och värmaren kommer troligen att gå mellan 10 och 200 timmar i vinter beroende på hur kallt det blir.

 

..vi får väl se hur det går...

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 05 november 2007 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ulfa skrev:

 

Och en fast bensintank på ca 90 liter?

 

Om man toppfyller den för att undvika kondens, finns det risk för...

 

1. ...bakterietillväxt i tanken?

2. ...bör man i så fall hälla i något medel?

3. ...att bensinen blir gammal ?
-------------------------------------------------- 
Ja, det gällde bensin (lånade tråden). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Nej

2. Nej (om man inte redan har kondensvatten i tanken/förgasaren, dvs motorn går kass eller man ser vatten i bränslefiltret - slå i så fall i 3-5 flaskor K-sprit till en full tank)

3. Nej (enligt tidigare trådar med hänvisning till petroliuminstitutet och min erfarenhet)

 

Slutlånat... \Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry om någon tog illa upp för jag lånade tråden. Tänkte det var smidigare än att ha ytterligare en tråd Tömma tanken2 (bensin)

------------------------------------------------------

hagadalaren

Om du inte har problem med skit i tanken så fyll den ända upp inför vintern för att minska risken för kondens i tanken. Så gjorde alltid jag, hade aldrig några problem (95l tank).

Se bara till att du tankar riktig diesel och inte någon bio-special.

 

Men det här är inte helt lätt, se annan tråd på MG: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=178817&highlight=miljödiesel

 

samt från SXK´ s Båttekniska Forum där detta också debatterats: http://www.sxk.se/tekniska/forum/forumShowQuestionWide.asp?formColumn=&formOrder=&formTarget=2782&formAction=&ShowArchive=false#9188

 

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla åsikter.

Har någon tips på bakteriedödande medel att slå i tanken?

Min båtgranne har haft stora problem med sörja i ledningarna på 2 olika båtar så man blir ju lite orolig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grotamar har fått väldigt bra testresultat. Använder det själv, men kan inte uttala mig om resultatet förrän till våren.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o God fortsättning,

 

Jag hade liksom vad jag förstår många andra en obehaglig upplevelse med stopp i maskin vid 12 m/s under slutet av sommaren.

Mikroorganismer i tanken är vad jag kommit fram till som täppt igen ffa bränsleslangen vid utloppet från tanken.

 

Har i och med detta så klart läst en hel del och dessutom tagit del av ett test utfört i England kring olika medel som skall stoppa beväxning och eliminera redan uppkommen sörja (för det är verkligen vad det handlar om). Denna sega bruna sörja täpper mkt effektivt till såväl bränsleledningar som filter och orsakar mkt problem.

 

Jag köpte efter noggrant övervägande såväl Grotamar som Soltron för att råda bot och förhoppningsvis slippa tömma ut 250 l diesel..... Grotamar skall förebygga tillväxt medan Soltron som är ett enzymtvättmedel skall lösa upp redan uppkommen sörja och rengöra tanken på egen hand??.

Jag har hällt rejält av båda i tanken men ville även kolla om det verkligen fungerar, så jag har tillsammans med sörjan blandat diesel och Soltron i en burk. Dessvärre ser det inte ut att fungera för bra.... Blandningen har nu legat orört i ca 12 veckor utan märkbart resultat. Möjligen kan man se en liten skiktning mellan diesel och den bruna sörjan. Klumparna(propparna som satt i bränsleledningen är ff kvar).

Så min slutsats är att man antagligen inte har något annat val än att tömma tanken och rengöra mekaniskt.

 

Dilemmat är att jag inte har någom sk man-lucka. får försöka lösa det genom bränslegivarends hål.

Eller vet ngn om man kan ta uppett hål för en man-lucka på ett säkert sätt i en dieseltank? Det går att komma åt tanken ovanifrån utan alltför stort arbete.

Puhhh \Yell\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...