Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Utterman

Trimma båtmotor!

Rekommendera Poster


Hej alla glada!

 

Såg att en firma i Stockholm kan uppgradera mjukvaran i databoxarna på vissa Mercury Optimax och 4-takt.

Kanon, köpa en 40hk 4-takt lägga ut 3000.- och vips har man en 60hk!\Smile\

 

Sparar man ju en slant i både inköp och försäkring på ett bräde!\Smile\

 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

\Laughing\

Som tur är så är jag inte Utternägare längre skall uppgradera profilen!!

 

Fick för övrigt en ny S52 efter ett år pga att skrovet var skevt... Lång process men det var värt det!

 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra, bara att gratulera.
När det gäller chiptrimning har jag ingen erfarenhet förutom när det gäller bilar. För många år sedan köpte jag ett nytt chip till min Audi A6. Jag skulle få ca 20-30 hk till, sammanlagt ca 180 hk. Det fick jag nog också!
 -Men inte så länge, motorn blev varm och fick en ojämn tomgång. Bytte tillbaka och den gick bra igen.
Kan ingenting om sådant här, men jag skulle nog vara försiktig när det gäller en båtmotor, det är ju inte roligt att få motorproblem på havet... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här firman tror jag tex tar mjukvaran från en 60hk och lägger in i en 40hk. Motorerna görs ju tydligen ganska lika. 40, 50 och 60 hk 4-takt är ju enligt Mercurys reservdelssida helt lika i stommen. Skillnaden på de mindre skall enligt trimfirman vara strypningar i insuget samt mjukvaran. Ev. kan det skilja lite i utväxlingen i riggen oxå på vissa större modeller!

 

Jag själv tror inte det är någon fara att göra ett sånt här ingrepp, då man inte justerat mjukvaran själv utan bara kopierat.

 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det kan ju vara värt ett försök. Lycka till!
/Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorerna är strypta från fabrik av flera anledningar, en av dem är att motorn inte är byggd för att palla mer! Vet inte hur det ser ut i Mercuryn men t.ex. stakarna är inte gjorda för hur mycket stryk som hällst!
 
Man brukar säga att en båtmotor går på full gas i konstant uppförsbacke. På en bil så funkar det kanske bra att gå in och ändra data, men i en båtmotor skulle jag nog inte rekomendera detta. Skicka istället in motorn till en firma som trimmar på riktigt (dvs på mekanisk väg) med nya kolvar, stakar. kammar, thermostat... Är dock osäker om det finns någon som gör detta på utombordare. Du riskerar bara att bli stående med ett haveri som följd då motorn är byggd för att tåla si och så mycket. Men vill du trotts detta ha fler kusr, kolla en större snurra.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att se dem ta ur 50% mer effekt ur en vanlig motor. Allra helst utan turbo. Och sen få den att hålla. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt trimfirman skall tex Optimax 75, 90 och 115 ha samma bottendel och topp. Skillnaden är bara en strypring och mjukvaran, samt att 115 har en annan utväxling i riggen.

 

De här gubbarna har ju tillgång till Mercurys kompletta reservdelssortiment med sprängskisser, så de har säkert jämfört artikelnummer.

 

Kan tänka mig att de gör så här för att spara pengar vid tillverkning. Man tar fram en motor som tex klarar 115hk, sedan stryper man den till olika nivåer för att fylla ut marknaden.

 

/Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en optimax 75 som jag järna vill ha lite mer effekt ifrån.
Vad heter firman? 
  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.lundinsmarin.se/

Jag har också en 75 hk optimax och funderar på att testa detta.

Om jag förstått rätt så kostar det lika mycket (3000:- ) att uppgradera till 90hk resp. 115 hk.

Om jag nöjer mig med 90 hk. så borde jag kunna annvända min originalpropeller, men om jag satsar på 115 hk, så måste jag byta propeller. Utväxlingen är ju samma i 75 och 90 hk, men skiljer mot 115 hk-motorn.

Jag kan vara ute och cykla när det gäller mina antaganden om propellern, men jag tänkte ringa Lundins och höra vad som gäller.

 

Senast ändrad av nafen | 06 februari 2008 | 10:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saker som låter för bra för att vara sant är inte sant heller. Att få ut så pass mycket mer effekt ur en motor kräver mekaniska ingrepp,

 

Min gissning är att du kommer märka en ökning men inte fullt så mycket som dom lovar....alt. spränga nån kolv eller nåt. Vad har trimfirman för garanti.

 

För jag kan lova dig att motortillverkaren kommer garva om du vill ha det på garanti från motortillverkaren. Om det nu händer nåt.

 

Jaja friskt vågat skriv när du vet hur det gått

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Boyesen Power Reeds kan göra underverk med din utombordare, se själv:

 

 
LÄTTARE ATT STARTA! Inget mer ryckande i startsnöret medans de andra redan riktar in sig mot ditt älsklingsställe. Med Boyesen Power Reeds får du en perfekt start när du vrider om nyckeln!  
MJUKARE TOMGÅNG! Inget mera spottande, bluddrande och trista motorstopp. Boyesen Power Reeds jämnar ut tomgången och kurerar hostande utombordare!  
SNABBARE START! När du drar gasen i fullt läge kommer din Boyesen-utrustade utombordare att lämna alla andra långt bakom dig!  
OTROLIG ACCELERATION! Boyesen Power Reeds ökar din utombordares acceleration så dramatiskt att dessa är bannlysta på många fisketävlingar!  
FISKA I TYSTHET! En utombordare utrustad med Boyesen Power Reeds låter nästintill som hjärtslag. Perfekt för fiskare som vill lura fisken!  
ÖKAD BRÄNSLEEKONOMI! Eftersom dessa bladventiler är mer effektiva än vanliga, kan Boyesen Power Reeds få din utombordare att sänka bränsleförbrukningen med nästan 10%!  
ÖKAT VARVTAL OCH MAXVARV! Boyesen Power Reeds levererar en varvökning på 100-300 v/m. Tillsammans med detta och en maximerad varvtalsprestanda gör din utombordare oövervinnelig!  

 

Denna annons mötte mig vid ingången till hemsidan.....jag vände i dörren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju inte helt omöjligt även om det känns som en rätt så stor skillnad på samma motor i förhållande till den rätt låga effektnivån. Men är det nu samma motor i grunden så ska det inte vara några problem att chippa den. Du kan ju för skoj skull kolla på 40hk och 60hk o se om du finner några likheter. Lite googlande på utländska sidor brukar ju också ge lite.

 

I bilvärlden är ju detta med samma motor och olika mjukvara ett rätt vanligt fenomen. Volvo har samma motor på sina 140- och 170-hästare fast annan mjukvara. Saab har nästan samma specifikation på de gamla 2,3-litersmotorerna med 170 resp 200 hk. Annan mjukvara och i vissa fall en magnetventil för att styra laddtrycket.

 

Sen finns det ju vissa programoptimeringar till motorer som kan vara direkt skadliga. Finns en del mindre företag/privatpersoner som gjort egna chip som inte är testade fullt ut. Kan leda till konstig gång och skada. Håller man sig till de stora i branschen så skadar själva programvaran inte motorn mer än original, sen om man skaffar sig lite agresivare körsätt när man har mer kräm att ta av är ju en annan femma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, nu är ju 75, 90 samt 115 hästaren samma motor i grunden, även om nu 115 hk skiljer sig i utväxling (och kanske något annat?)

Det är detta i kombination med det där med propellerbyte som gör att jag överväger att endast uppgradera från 75 hk till 90 hk. Jag ska som sagt kontakta firman som erbjuder detta och höra lite mera vad de säger om detta. Men det är ju ett tag kvar till säsongen drar igång för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ha nu haft kontakt med dom.
Dom lovar 90 hk.
Och det är inte säkert att jag behöver någon ny prop.
Dom har hitils inte varit med om några bieffekter på dom uppgraderade motorena.
Som sagt det går ju bra att chippa bil motorer varför skulle det inte funka med båt motorer? 
Jag har en Ryds 510 gti.Till våren ska västerås marinservice prova ut stål propellrar till sina båt paket. Ryds Mercury ska vara med och sammarbeta.
Ska bli intressant och se vad dom kommer fram till.
Då jag även är sugen på en stål prop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med sett det.
Databoxen är bara en del.
Det är ju  många delar som skall orka den större kraften.
Sen behöver du nog annan propeller etc.
Billiga lösningar tenderar att bli dyra i långa loppet.
Men lycka till..
Berätta gärna hur det går
 
 
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej, jag tror inte på att trimma utan låt det bara vara, kan aldrig vara värt pengarna ..... vill du åka fortare köp en motor med mer kraft .... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara mjukvaran som skiljer så ser jag inget problem med att uppgradera.

Om det vore skadligt så skulle det ju vara lika skadligt att köpa de starkare orginalmotorerna? eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet av denna omprogramering av databox?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

går de trimma en gammal motor? :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ägs inte uttern av ett amerikanst bolagOskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SAIL utombordare 8HK, gasreglaget spärrat!

11999:- hos greatwhite

 

Förgasaren öppnar ej helt vid fullt gaspådrag, provade att gasa fullt och sedan kontrollera om gasspjället var fullt öppet, det var det inte.

 

Man får lossa gashandtaget och slipa bort en bit av  klacken i handtaget som spärrar  (plast) och vips så går det att få förgasaren att öppna helt ca: 25% till.

 

Skulle gissa att motorn är en 2 cylindrig 9,8HK med 200 kubik som är strypt till 8HK!

 

Kanske man bör kontrollera varvtalet och byta propeller för att få det optimalt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...