Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Scrat

Kabeldragning för lanternor?

Rekommendera Poster

Är i färd med att montera lanternor på min styrpulpetare (Yamarin 490BR, se bild!).

 

 

 

 

 

Har tänkt mig att antingen ha en kombilanterna (röd/grön) i fören, alternativt en på varje sida... samt en rundlysande vit i aktern.

Någon som har några heta tips på kabeldraging i skrovet? Är inte intresserad av att ha massa kablar som är ringlade runt relingen el motsv... kravet är att det skall vara rent och snyggt, det som skall synas är lanternonra och inget annat.

 

Senast ändrad av Scrat | 30 oktober 2007 | 15:04

post-26230-1394235255,4994_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en Yamarin 490 från 1999. På den sitter lanternorna monterade på första staget på pulpit framifrån sett. Kabeln går genom pulpit akterut och kommer fram bredvid batterifacket om babord vid genomföringarna till självlänsarna.

Akterlanterna sitter monterad på akterdäck.

 

Detta kanske du visste då du förmodligen har tittat på lite nyare Yamarin 490-or, eller?

 

Jag tror detta är möjlligt att göra själv om man skruvar bort pulpits, kollar att de har hål rakt igenom, borrar hål för lanternorna i första staget och drar kablarna akteröver i pulpits och ner mellan skroven vid aktre fästet och vidare till batteriet etc.

 

När jag funderar lite på det kan det vara så att kabeln går ner i skrovet vid första staget och därifrån akterut mellan skroven. Hmmm...

 

Hursomhelst skulle jag försöka dra det på samma sätt som det ser ut att vara draget på min.

 

Hör av dig igen om du vill att jag ska utveckla eller förklara vad jag menar.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det jag funderar över är hur man utför kabeldragningen, om man skall göra den i skrovet?

 

Alternativet till en kombilanterna i fören är en på varje sida av båten, en vit i för och akter... men jag vill även ha en vit rundlysande ankarlanterna.

Därav är jag inte intresserad av en stag lanterna med vit rundlysande och en kombilanterna placerad en bit nedanför... såvida man inte kan tända dem separat (ankarlanterna funktionen).

 

ChristerN, tack för ditt svar, visa gärna någon bild om du har!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv dragit kabel genom pulpit på flera båtar - väldigt mycket extra pyssel... men snyggt blir det. Bilden ovan bevisar detta!
Men en fråga, kör du mycket på natten? Tänkte på två grejer
- om du inte kör mycker så kanske du kan göra ett fäste för löstagbara lanternor? Som du sätter dit bara när du kör någon enstaka gång på natten? Smidigt! Men är du redan på gång med kabel så är det ju inte aktuellt...
- kör du mycket så skulle jag rekommendera att du skiljer på det framåtriktade vita toppljuset och den bakåtriktade akterlanternan. Skälet är att du slipper ha ett vitt starkt ljus in i panelen där du väl ändå också har en plotter eller GPS - vilket kan blända dig. Sätt i alla fall lanternan högt så du inte ser lampan... Lycka till!

 

Senast ändrad av Funkis | 06 november 2007 | 08:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade faktiskt samma tankar.  Kör man inte så mycket i mörker skulle väl de här funka?

 

Batterilanternor från SeaSea

 

Senast ändrad av Terrafobica | 06 november 2007 | 09:37

post-13907-1394235265,0352_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har planer att köra i mörker, så några lösa lanternor är inte aktuellt.

Främsta anledningen till båtköpet var för fiske och högsäsongen är höst (vinter, om ingen is finns) och vår...

 

Någon som har koll på var man köper sådana lanternor som Christer visar på bilden ovan?

 

Senast ändrad av Scrat | 07 november 2007 | 12:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska självklart kanske. Men om man bara ska ha en runtlysande topplanterna så är det ju också viktigt att det sitter en bit ovanför sidolantärnorna. Tex på en 1m lång stav som är vanligt på många motorbåtar idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 m lång stav kan i vissa fall räcka, men om man har sidolanternor och att man placerar den runt-om-lysande lanternan i aktern som brukar det oftast krävas en längre stav än bara 1 m. Dels för att aktern oftast ligger i en längre punkt än där sidolanternorna i regel är placerade och dels för att reglementet säger att en runt-om-lysande lanterna ska placeras minst 1 m ovanför sidolanternorna. Det är därför som många båtar utrustas från fabrik med en mycket längre runt-om-lanterna än bara 1 m. De brukar då vara 1,5 m har jag för mig, men på vissa båtar så är även det i kortaste laget.

 

Om man har t.ex. en styrplupetbåt (gäller många andra båtar också) och har ett kapell till båten så bör man även ta hänsyn till att den runt-om-lysande lanternan ska nå ovanför kapelltaket med god marginal så att kapellet inte skymmer ljuset. Egentligen ska det vita ljuset då nå minst 1 m ovanför kapelltaket för att kunna ha helt fri sikt runt om även i grov sjö. En runt-om-lysande lanterna ska kunna synas minst 2 sjömil och sidolanternorna minst 1 sjömil om det är en motorbåt under 12 m.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn skrev:

reglementet säger att en runt-om-lysande lanterna ska placeras minst 1 m ovanför sidolanternorna.

------------------------------------------------------------------------------------

I svenkst inre vattan behöver inte toplanternan sitta 1m över sidolanternorna... och jag kommer att befinna mig innanför denna gräns (iaf under tid då mörker råder).

 

Det finns ju iof stavlanternor med en vit rundlysande och en kombilanterna en bit nedanför... men jag vill gärna kunna ha den vita rundlysande lanternan tänd separat (som ankarlanterna). Men på de stavlanternor jag sett, är det alla eller ingen som lyser... annars är ju detta helt klart det enklaste sättet (har idag ett stavlanternfäste i aktern, med en icke fungerande lanterna (glapp nånstans i kopplingen mellan fästet och staven)).

 

Pratade med en båtbyggare, och han föreslog att använda samma sorts el-rör (ser ut som ett dräneringsrör i mindre skala) som i vanliga hus... för att kablaget ej skall skava sönder och kortsluta... så just nu lutar det åt att jag sätter en kombilanterna (röd/grön) i fören och sedan byter ut min defekta rundlysande stavlanterna i akten.

 

Senast ändrad av Scrat | 07 november 2007 | 22:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var kombilantarna monterad i fören, samt att jag lyckades skrämma igång den vit-rundlysande 'stav'lanternan... återstår dock lite eldragning, men den får vänta lite tills jag fått dit ett förbrukningsbatteri med skiljerelä mm.

post-26230-1394235267,9514_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm..... verkar sitta på babordsida istället för mitt i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det stämmer... det är ganska opraktiskt att ha lanternan mitt i båten för min del.

Men, med denna icke centrala placering, hamnar kombilanternan i fören mer i linje med min befintliga stavlanterna i aktern... och att ha lanternorna sittandes 50-75cm från centrumlinjen tror jag har mindre beydelse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller ankarlanterna så undrar jag om man kan fuska lite.
Genom att tända bara topplanternan och akterlanternan så får jag vitt ljus runtom. Visserligen två olika lanternor, men eftersom de inte lyser i samma sektor så ska de inte kunna synas samtidigt, om du inte ser min båt precis från 112.5 gr ( eller i närheten därav).
Tänkte göra så i våras, men då skulle jag vara tvungen att dra om kablarna.
Men det är självklart - en ankarlanterna placerad högt är det bästa.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarlanterna behövs inte om du ligger i t ex en naturhamn som inte är en naturlig passage, även om det kan vara önskvärt att synas av inpasserande båtar. Då räcker det med en fotogenlampa. Två lanternor drar dubbelt så mycket ström som en, så har man begränsad batterikapacitet är det inte en speciellt bra idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan sagt så är ankarlanterna inget krav( i svenskt inre vatten) ..men..självbevarelsedrift kan motivera det ändå.

 

typ (faktisk händelse, nu i höstas)

Jag är mitt i natten på väg till annan planerad ankringsplats men blir tvungen att söka alternativ ankringsmöjlighet i okända viken.

 

Råvattenfiltret igensatt av alltför mycken körning i grunda vikar tidigare under sommarsäsongen med motoröverhettning som följd nu när jag kör fullfart under längre tid

 

Det är naturligtvis svart som attan och jag får motorproblem, alltså gäller det att söka närmaste ankringsmöjlighet NU.

 

Trots (då bara 2, nu fyra) * 55 Watt fjärrstrålkastare framåt och radar  så såg jag faktiskt aldrig segelbåten när jag stävade in i viken i typ 2 knops fart.

 

Det var inte förräns jag ankrat, stängt av motorn OCH tagit en sipp på ankringsgroggen som jag faktiskt såg den (segelbåten)...det svaga ljuset från fönsterna avslöjade att den låg där!

 

Anledningen var att när jag anlände var det bara dess akter som syntes..inga ljus.

När jag lagt mig på min plats var vi långsides..och då syntes ljusen i kabinfönstren bra.

 

 

numera har jag 4 stycken (för, akter, och båda sidorna) såna här http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/362234-2_X_2007-06-27_092814_290.jpg (köpte en hel hög på höstdrive för 69 spänn/styck hos Clas-i-Sjön)  på överbyggnaden när jag ligger för ankar i mörker just i-fall-att..

regelmässigt ankarljus eller ej skiter jag i, bättre att synas än att bli påkörd \Surprised\

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 21 november 2007 | 21:16

post-22127-1394235273,0016_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det gäller ju att underlätta för sig själv och andra... och syns man väl, så kan man förhoppningsvis undvika att bli påkörd... eller undvika att köra på någon annan!

Jag har inhandlad en diod-lampa till min akterlanterna (vit runtomlysande) som drar minimalt med ström... lite dyrare att köpa in, men med mycket lägre strömförbrukning och mycket längre brinntid än en glödlampa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...