Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Carl_Axel

Tömning av varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Tack för alla goda råd genom åren på Maringuiden. Nu senast följde jag rådet att tömma varvattenberedaren med hjälp av en madrasspump. Tryckte in munstycket i duschslangen och pumpade utav h...e - ut sprutade vattnet från alla kranar och luftare. Toppen - stort tack!

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har själv fått tipset om en madrasspump från en marina och använt det de senaste åren med snabbt och bra resultat (=tom beredare). Öppnade du avtappningen på beredaren innan du började pumpa?

Om det av någon obegriplig anledning inte fungerar på din båt - var glad över att du inte använde en kompressor...\Laughing\

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes - jag öppnade även avtappningskranen innan jag pumpade - så jag är helt säker på att allt vatten är ute

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajajaj... jag missförstog ditt första inlägg fullständigt och tolkade det som drypande av ironi... Jag såg en bild framför mig att vattnet sprutade överallt (där det inte skulle) och blötte ner hela inredningen och dig. Eftersom jag har gett tipset i en tråd så kände jag mig lite skyldig och svarade, men nu förstår jag att jag helt missförstod dig.

Kul att det fungerade bra!

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det var verkligen inte ironi - utan djup tacksamhet över att Du hjälpt mig lösa ett problem som plågat mig ett par år.

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul för er!

Hittar inte ens avtappningskranen på min beredare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vrid på övertrycksventilen. Det finns ett läge där den ställer sig i öppet läge. Sen måste du se till att få in luft i beredaren så kommer vattnet att rinna ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En våtdammsugare är smidig att använda. Som det verkar så fungerar det i de flesta fall att köra systemet tomt då det är så de flesta gör. Känns dock skönt att veta att allt vatten är borta och detsamma med frysrisken.

Tömde två båtars system i veckan. Båda hade körts tomma med hjälp av pentrypumpen. Fick ändå ut ca 15-20 liter vatten ur varje båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inte övertrycksventilen i manualen. Tips på hur den ser ut?

Sea Ray 260 Sundancer från 2000

Tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara en smått konisk historia, som sitter vid en av kopplingarna på beredaren. Om du tänker dig ett termostat på ett vattenelement... Vrid den ett snäpp motsols, så öppnas avtappningen... Hoppas du blev lite hjälpt av detta.

 

Glöm inte att lossa på kopplingen för varmvatten in i beredaren, så att luft kommer in och hjälper till med avtappning. Annars stannar vattnet kvar i beredaren. Efter avtappning så vrider du avtappningskopplingen ett snäpp medsols så att den stängs igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft mina duster med varmvattenberedare genom åren. De brukar inte släppa ur sig vattnet så lätt.

 

Satt just och funderade på berdarens konstruktion. På inloppet brukar det finnas en backventil. Den är fjäderbelastad och kan nog förhindra att vatten kommer in den rätta vägen om det inte antingen är bra fall eller man hjälper till med sug eller tryck.

 

På en del husberedare finns en skruv på blandarventilen som släpper in luft och hjälper vattnet att rinna ut.

 

Madrasspump och våtdammsugare eller den som har bra pust kan blåsa i en varmvattenkran. När vattenlåset i slangar ger med sig kan luften komma in i beredarens utlopp bakvägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Bifogar lite bilder.

Var vid båten igår. Enda sättet att få ut något var att öppna en ventil som satt vid cold

Därefter suga på en slang. Fylla munnen o spotta ut.

Borde väl inte behöva tömma hela? finns det luft i tanken borde väl isen kunna expandera, eller är det vatten i olika rör?

post-10026150-1394237716,9372_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilen vid Cold är övertrycksventilen. Den går att låsa i öppet läge så att vattnet kan rinna ut. Du behöver dock samtidigt få in luft i beredaren för att vattnet ska rinna ut. Lossa därför den röda slangen högst upp, så kommer det sakta sippra ut vatten ur övertrycksventilen tills beredaren är tom.

Om du har ont om tid kan du också lossa den blå slangen vid övertrycksventilen så kommer det rinna ut fortare. 

Några kvarvarande liter i botten på beredaren spelar ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några kvarvarande liter i botten på beredaren spelar ingen roll.

Bakterietillväxt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...