Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Fjorden

Felkopplat batteri

Rekommendera Poster

Jaha..Suck.

 

Fick hjärnsläpp idag vid vinterkonserveringen. Allt klart trodde jag, lyfte ur batteriet bara för att inse att drevet inte var nedkört. Lyfte tillbaka reservbatteriet utan att ha 100% koll på polerna, slog till huvudbrytaren... spriooong, inte allt för högt, men helt klart från motorutrymmet. Insåg vad som hänt och kopplade snabbt rätt igen bara för att höra samma ljud igen. Resultatet, allt dött.

 

Båten är en Fjord 21 weekender från -81 så ingen avancerad eletronik. Hur illa kan det vara? Jag misstänker att ljudet kom från dioderna som gick sönder i laddningsrelät.

Hade ingen möjlighet att undersöka idag.

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har du hittat felet? Annars undrar jag om det inte finns en huvudsäkring som kan ha pajat? MVH Trolle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart så fick sig generatorn en känga så förbered dig på ladd bekymmer \Frown\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Själva generatorn har nog klarat sig, men dioderna eller en huvudsäkring har nog tagit permanent vintersemester. Jag gjorde samma sak i somras och hade då batterifrånskiljaren i läge off som tur var med tanke på elektroniskt tändsystem m.m.

Ena polen blev varm och batteriet hade därefter en kass pol när jag syraprovade det - jag fick en bra anledning att byta bägge batterierna \Cool\.

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...