Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
CraneIsland

skydd i fören

Rekommendera Poster

Hej, har en Buster M och pendlar friskt mellan ön (där jag bor) och fastlandet. Ofta kör man emot betongkajen när folk/prylar ska hämtas eller lämnas. Och tyvärr tar fören stryk, även om man är försiktig. Jag letar därför en vettig lösning att skydda fören. Har sett några halvtaskiga varianter där folk sätter fendrar som skydd. Men dom verkar inte sitta så bra.

 

Vore glad för lite tips/bilder etc på hur man kan skydda en Buster-front på bästa vis!

 

Tack  // Andreas

 

Senast ändrad av CraneIsland | 26 oktober 2007 | 22:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vems brygga är det? Din egen? I så fall får du ju ta dig lite större friheter. Då kanske det kan vara bättre att sätta ett skydd på betongkajen än på båten? Trä eller gummi. Om kajen inte är din egen så skulle jag fråga ägaren/ägarna om det finns möjlighet att montera på något skydd i någon form. Om du är lite händig och har verktygen (som finns att hyra i annat fall) så kan du ju alltid erbjuda dem att du gör jobbet. Om kajen används av flera så kan du erbjuda dem att göra jobbet men att de står för materialkostnaden.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en bra idé och jag hade faktiskt tänkt hänga dit något däck eller liknande. Fast det finns fler kajer och tillfällen där fören kan få en del stryk, så jag skulle gärna vilja uppgradera fören ändå.

 

Funderade på att montera dig ett fenderstep i fören. Det finns ju tre fästpunkter man kan använda utan att borrra hål i båten (låsöggla på undersidan och de två pollarna). Kanske om man släpper ut lite luft att det skulle gå att forma ett fenderstep så det funkar?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenderstep....menar du den där U-formade fenderns som är avsedd att ha just i fören? Eller menar du någonting annat? Ett alternativ, men som kanske inte ser så snyggt ut är att fästa någon form av gummimatta i fören. Någonting som kanske går att lägga ut och ta in vid behov. Alltså på samma sätt som en fender. Kan en bilmatta av gummi som man har iunder fötterna kanske vara något? Eller någonting liknande. 

 

Jag vet inte vilka krav du har på det rent estetiska, men rent praktiskt skulle den lösningen nog kunna fungera. Billigt från skroten så det gör ingenting om den i så fall inte håller mer än en säsong tänkte jag. Och lätt att stuva undan utan att den tar så stor plats om man rullar ihop den.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle monterat dit ett utskuret, lite grövre däck i stäven. Det ser faktiskt ganska ballt ut på rätt båt och på en pendlarbåt så hör det väll till? Kolla hur man löst det på t.ex. taxibåtar, enligt vissa fult som stryk men praktiskt.
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag är inte i behov av något som behöver se snyggt ut. Det ska fungera och precis som Johannes skriver tycker jag att en passbåt gärna få se lite rough ut. Fast jag har sett lite för många varianter med bildäck etc som både ser taskigt ut och inte fungerar.

 

Roddarn: Precis, med Fenderstep menar jag den U-formade fendern som är tänkt att använda som insteg till båt. Jag tänkte att den, med mindre luft, kanske skulle gå att forma och fästa på ett bra sätt.

 

Bilmatta är ju också ett bra tips på något som borde hålla och som går att forma. Kanske i 2-3 lager. Det borde ju fungera bra.

 

// Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...