Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
olof53

Värme i båten under vinteruppläggning.

Rekommendera Poster

För och nakdelar med att ha en kupevärmare i båten som blåser runt varm luft eller kanske ett oljefylt el-element ?

Någon som har erfarenhet av detta ?

Min plan är att ha 3st stora torrbollar, en fram, en i mitten och en i akterruffen.

Samt ha någon av ovan nämda uppvärmning.

Ska man badda in motorn med några filtar ? enligt senaste praktiskt båtägade så var de ett tips om de.

Och ett återkommane problem, ska diseltanken va tom eller full ?

Nu säger dom att diseln är en färskvara,och bör hällas ur.

Finns de något man kan tillsätta i tanken för att förhindra ev tillväxt

De är ju ett häste jobb att tömma tanken varja år.

Ja gjorde de när ja köpte båten och vill hälst alldrig mer göra om de.

Ja de va många undringar, hoppas att få några bra förslag. 

 

Senast ändrad av olof53 | 26 oktober 2007 | 16:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med en varm yta och en kall yta skapar kondens ..

-hoppas alla vet det vid det här laget !?!?!?!

 

Så , svar nej .. det bästa är att hålla samma temp ute som inne (så gott det går)

 

JAG.. har alltid förespråkat mycke luftomsättning , har till och med en kalluftfläkt av stor modell som blåser UT från kabinen/ruffen .STäller den vid öppningen och får blåsa fritt ut !

Har alltid gjort så på mina båtar eftersom den står hemma på tomten så är el inget problem. Ett år glömde jag de ..och fick då en massa mögelprickar ,som ett brev på posten .

 

Kostade en rekondfirmas besök ....suck ! (men rent blev det )

 

 

Så gör jag !

JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm,

inte vill jag betala elräkningen för en kupevärmare som går hela vintern.

Ta ur dynor och annat som absorberar fukt och se till att ha bra ventilation.

Glöm filtarna kring motorn. Följ motortillverkarens rekomendationer för vinterförvaring.

Dieseltanken ska vara full. Det finns ett par medel på marknaden att hälla i dieseln för att skydda mot bakterietillväxt. Grotamar 71 och Marine 16 var två medel som varit bäst i test. Blanda enligt rekomendation och fyll tanken så är det inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skepp o hoj,
Det finns några stringar ang att använda salt och spann istället på dyra torrbollar, har hört mig för i hamnen där jag ligger och flera använder salt i ett durkslag liggande ovanpå en spann och detta fungerar på samma sätt som torrbollen jag vill minnas att 1 kg salt kan absorbera ca:1l vatten och det är ju helt ok om du vill testa. 
Viktigt är att du gör rent i båsten så att inte möglet har något att växa från mao renlighet är viktigför att undvika detta problem 
Själv har jag båten liggande i garage med 6-9 grader så jag kan glömma detta problem\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför överhuvudtaget fundera på en liknande lösning????

vad har du haft för problem tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Förra vintern fick ja en hel del mögel slag framför allt i förruffen,hadde inte några torrbollar alls och har alldrig haft. Men föra vintern var ju extrem fuktigt med mest regn och några plussgrader iallafall där jag bor (Göteborgs Norra skärgård) Sen kan de va att de var för dålig ventelation som bidrog till mögelt.                                                                               Har alldrig haft problem me de tidigare och ja har täckt båten på samma vis varje vinter.

Så nu ska ja gå och ta bort värmaren i båten och försöka att öppna täckningen så ja får litte mer ventelation.

Och in med tre stora torrbollar.

Hur är de me att lägga typ dagstidnings papper lite varstans i båten, gör de någon nytta eller kan de förvärra ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppa över dagstidningarna - när dom blir fuktiga så börjar dom mögla direkt. Håll dig till torrbollar som avfuktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men billigast blir det om du skippar torrbollarna och ersätter dessa med vägsalt som du köper säckvis. Sedan häller du upp lite vägsalt i ettt durkslag som du i sin tur placerar ovanpå en hink. Vägsaltet suger upp fukten och sedan samlas det upp i hinken. Detta är lika effektivt om inte ännu mer effektivt än torrbollar plus att det blir mycket billigare.

Innehållet i en torrbol är helt enkelt just vägsalt.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enär det finns två olika sorters salt som strös på vägar så kanske Roddarn vill klargöra vilken sort som avses?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara Kalciumklorid, vilket bland annat säljs på Lantmännen.
 
Natriumklorid fungerar inte eftersom det har mycket begränsad upptagningsförmåga! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag lägger in ett svar av roddarn som kan hjälpa dig
 Zipper
 
Ventilation/luftväxling och minimera fukt är ju som du säger jätteviktigt för att undvika mögel.

 

 

 

Därför kan det vara bra att man oavsett vilken typ av pressening man än har, monterar pressenningen så att den inte har direktkontakt med båten. Så att det uppstår en luftspalt mellan presseningen och båten alltså. Då kan luften cirkulera. Kanske självklart för många, men uppenbarligen långt ifrån alla om man tittar på en del vinterförvarade båtar. Särkillt vanligt med för lite ventilation tror jag att det är för sådana som har båten t.ex. på trailer under vintern.

 

 

 

Att använda torrbollen som du nämner är jättebra, men som vår vän Mr. Sarnblad säger i inlägget här ovan så är kalciumklorid bra. Kalciumklorid är exakt samma sak som innehållet i torrbollen. Vad är då skillnaden?

 

Jo....priset! För samma peng som två torrbollar

 

(eller kanske 3) får du nog en hel säck med kalciumklorid !!

 

 

 

Jag citerar Sarnblad: -'En plasthink i ruffen med en stor spaghettisil full av kalciumklorid'.

 

 

 

Fukten tas upp av kalciumkloiden och vattnet samlas i hinken. Skitbra tips......följ det den som vill ha en kanon-torris!!

 

 

 

 

 

Vid det fuktiga tangentbordet:

 

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte risk att vattnet fryser i hinken, hinken spricker och vattnet rinner ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Vattnet fryser inte då det snabbt innehåller så pass hög salthalt så fryspunkten blir väldigt låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Vattnet fryser inte då det snabbt innehåller så pass hög salthalt så fryspunkten blir väldigt låg.

 

Dessutom är spannen öppen uppåt och i regel lite konisk. Issörjan/isen får ju möjlighet att expandera uppåt.

 

Vill man va lite säkrare kan man ju välja en "murarspann" i stället för de billiga plast- (skit-)spännerna man kan köpa för några kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en båt har man varken spann eller hink. Pyts heter det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en båt har man varken spann eller hink. Pyts heter det!

 

Här lokalt kallar vi den "pös" men skriver en så ä  det ingen som begriber hô en sier.

 

Det gäller "att tala med bönder på bönders vis och lärde män på latin"  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På en båt har man varken spann eller hink. Pyts heter det!

 

Här lokalt kallar vi den "pös" men skriver en så ä  det ingen som begriber hô en sier.

 

Det gäller "att tala med bönder på bönders vis och lärde män på latin"  ;)

 

Kommer man en bit från Västkusten/Göteborg så tror jag att det är inte många som vet vad spänner är. Spänner är något man gör. Det heter spannar. Ja, ja, jag vet att spänner också är rätt men jag har aldrig hört det på annat ställe än på Västkusten. Någon annan som kanske har gjort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan bra grej är att ha dubbla pressar. Använder billiga biltema pressar kondensen är mellanpressarna så det är torrt över sittbrunn

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmer man kall, fuktig luft så blir den torr. Den torra luften kan upp fukt och transportera bort fukten. När varm fuktig luft träffar en kall yta fälls fukten ut och luften blir torrare.

Kan man ha både värme och avfuktare i en båt så har man definitivt en mögelfri båt där det inte luktar gammalt heller. Tyvärr går det åt en del energi.

Kan man ordna en soldriven luftvärmare så går det att få ett torksystem som klarar sig utan att tillföra yttre energi. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänk på att ha stängt överallt om ni kör med torrboll, annars så tar dom slut väldigt snabbt när fuktig luft kommer in utifrån

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...